hoi hoi,
Weten jullie misschien of het net zo duur is om vanuit Mombasa een retourtje naar Brussel, Amsterdam, Düsseldorf te nemen als andersom?
Voor het geval iemand uit Kenia een keer onze kant uit wil komen…
Alvast bedankt!!
hoi hoi,
Weten jullie misschien of het net zo duur is om vanuit Mombasa een retourtje naar Brussel, Amsterdam, Düsseldorf te nemen als andersom?
Voor het geval iemand uit Kenia een keer onze kant uit wil komen…
Alvast bedankt!!
Meestal is het iets duurder omdat je vanuit Mombasa lijnvluchten bij een kantoor van een luchtvaartmaatschappij moet boeken ipv internet.
Als er nog een visum voor de Shengenlanden aangevraagd moet worden, moet als voorwaarde de vlucht gepland worden tijdens de aanvraag van visum.
Hoewel de vlucht tijdens de aanvraagprocedure van het visum al geboekt moet worden, kan het visum nog steeds afgewezen worden, dat komt vaak voor, waarbij omboekingskosten voor latere datum van toepassing kunnen zijn.
bij aanvraag van schengen visum
is nog geen officieel vliegticket nodig
een offerte of vluchtschema is voldoende
men zou een ticket in mombasa kunnen kopen,
maar je zou ook hier een omgekeerd ticket
kunnen kopen,
wel even goed op letten dat de naam die in het paspoort staat ook op ticket goed komt te staan
Kenya heeft gelijk in deze Murugi.
Je hebt een geboekt ticket nodig voor een visum naar europa en dat krijg je niet zomaar.
Bovendien heb ik gehoord (maar weet niet zeker of het waar is) dat Kenyanen NIET mogen vliegen op charters, alleen met lijvluchten.
Daarom is onze Makau nog niet bnij ons geweest want soms kan je last minutes boeken vanuit MBA naar BRU voor slechts48 euro !
Kijk maar eens een dag voorvertrek uit MBA op www.thomascookairlines.com
(of www.jetairfly.be, = zelfde = codeshare)
.
klopt wel
heb het zelf bij de hand gehad
een geboekt ticket is niet nodig!!!
wat als een vica geweigerd wordt ben je je geld kwijt
wij hebben wel een reischema bij geleverd (kan je bij elk reisburo krijgen)
ik heb pas een ticket gekocht nadat het visum afgegeven was
tja
dat wil dan alleen maar zeggen dat niet alle Kenianen gelijk zijn voor de wet.
Maar dat wisten we eigenlijk allemaal al…
:mad:
Ik heb de info van iemand die een jaar of 2 geleden wilde reizen … of die info juist was of nog steeds klopt? … geen idee, een reisschema zou best voldoende kunnen zijn…
Helaas is niet iedere Keniaan gelijk … dat hang af van hoeveel geld je hebt als Keniaan.
Bij het aanvragen van een paspoort in Kenia, wordt bvb gevraagd waarvoor je die nodig hebt.
Om naar Europa te gaan?
Dan gaat dat (smeer) geld kosten, anders komt je aanvraag onder op de stapel en kun je jaren wachten.
Ik heb verhalen gehoord dat paspoorten voor Kenianen honderden euries hebben gekost, het meeste daarvan is smeergeld … het vergt veel vertrouwen dat het ook werkelijk om smeergeld gaat, want een bonnetje voor smeergeld wordt niet uitgeschreven …
Of die corruptie nu nog steeds zo erg is weet ik niet, maar corruptie is zeker iets om rekening mee te houden.
Het is zo triest dat bijvoorbeeld Kenianen (en natuurlijk vele andere nationaliteiten) niet gewoon overal op vakantie kunnen gaan (als ze het geld ervoor hebben) net zoals wij…
Er zal vast geen manier zijn om dit te omzeilen…dan hadden ze dat allang uitgevonden…
hmm… jammer…
Bedankt voor alle info!!
Maakt volgens mij niet veel uit. Goedkope tickets gevonden via www.skyscanner.nl Vliegen vanaf en naar Dusseldorf bleek heel veel goedkoper dan vanaf Amsterdam
Afgelopen februari heb ik mijn huidige Keniaanse man (we waren toen nog niet getrouwd) voor een maand naar Nederland laten komen.
Hij kreeg onderstaande informatie op het Nederlands Consulaat in Mombasa.
By all applicants
To be submitted for a tourist/short stay visit
If you are invited by family/friends (the sponsor/referent) the following documents are required:
To be submitted for a business visit
Voor ons gold dat hij dus door familie/vrienden werd uitgenodigd.
Ik heb dus een aangetekend brievenbuspakketje opgestuurd naar mijn vriend met daarin:
Een kopie van mijn arbeidscontract waarin staat wat ik maandelijks verdien (moet minimaal €1435,20 zijn)
Salarisstrookjes van de afgelopen maand met een brief erbij waarom ik er maar 1 kan overhandigen (de maanden ervoor zat ik in Kenia) maar normaal moet je er dus van 3 maanden opsturen
Gelegaliseerde uitnodigingsbrief (bij je gemeente halen)
Kopie van mijn paspoort
Hij moest verder meenemen voor de aanvraag:
Iets wat bewijst dat hij een reden tot terugkeer heeft, zoals grondbezit, huisbezit, een vaste baan, arbeidscontract, werkgeversverklaring waarin staat dat hij verlof krijgt voor die periode en daarna nog daar kan werken
Een geldig paspoort
Bij het ophalen van het visum (als het dus al goedgekeurd was) zou hij volgens Immigratie (heb gebeld met ze) een retour vliegticket moeten kunnen laten zien en een medische reisverzekering op zijn naam waarmee hij tot €30000,- gedekt is.
Je kan de aanvraag van het visum in Mombasa bij het Nederlandse consulaat indienen. Deze sturen alle papieren dan op naar de Nederlandse Ambassade in Nairobi.
Het adres is: C/o Maersk Shipping
Kenya Sharaf Huse
Archbishop Makarios Close, Off Moi Avenue
Mombasa
Tel. 041 23 14 190 / 0727 27 26 45
Email nedconsulate@wananchi.com
Ik heb zodra het visum goedgekeurd was een vliegticket gereserveerd via Kilroy Travels. Dit E-ticket heb ik naar mijn man gemaild, die het uitgeprind heeft en meegenomen heeft bij het ophalen van het visum. Hij vloog met Egypt Air.
Ook die verzekeringspapieren had ik hem gemaild en heeft hij uitgeprint meegenomen. Zonder problemen en zonder omkoperij heeft hij alles binnen 2 weken kunnen regelen, gewoon doordat we goed op de hoogte waren van de regels en alles goed in orde hadden. Als je duidelijk laat weten dat je weet hoe het zit bij het consulaat in Mombasa (waar 1 of andere oude Indiase dame zit, waar ik tot nu toe nog geen goed verhaal over gehoord heb), komt het dus allemaal best in orde. Op de Nederlandse Ambassade in Nairobi, waar de aanvraag uiteindelijk behandeld wordt en goedgekeurd moet worden zitten Nederlanders, dus die zijn niet zo omkoopgevoelig.
Ook mijn vriend had het in 2010 redelijk snel geregeld zonder smeergeld. Helaas werd het vanuit hier eerst afgewezen. Alsnog opnieuw ingediend en toen werd het niet afgewezen. Beide keren snel geregeld via consulaat in Mombasa.
Wat fijn dat het zonder kan!!
Wij zijn zelf ontzettend tegen corruptie, al hoor ik ook weleens dat juist de westerse mensen dat in stand houden om voorrang te krijgen.
zij zijn ook meestal degene die aan geld kunnen komen…
Dit biedt natuurlijk mogelijkheden en kansen!! Geweldig!
Dank je wel voor je uitleg!!
we weten allen dat er veel corruptie in kenia is
( ook in nederland, andere vormen )
maar om vica voor keniaan te verkrijgen helpt corruptie echt niet
de I N D beoordeeld de aanvraag
het is dus belangrijk om alles zorgvuldig in te vullen
IND / immigratiedienst is op zich al een corrupte organisatie, omdat wildvreemde ambtenaren zonder duidelijke richtlijnen besluiten of een onderdaan wel of niet bevoegd is om zich wel of niet in een land te bevinden.
Maar goed, vele wetten zijn immoreel en het is verstandiger om je daaraan te houden.
Het is mij onduidelijk waarom het schadelijk is voor derden als voor ontduiking “smeergeld” betaald wordt.
Om met smeergeld wetten te omzeilen die geen slachtoffers veroorzaken, heb ik geen moeite … wel, als men bvb met smeergeld een rechter weet te overtuigen om iemand onterecht te straffen…
IND ook corrupt? Wat ben ik toch altijd goed van vertrouwen.
Ik hoop echt nooit gebruik te hoeven maken van corruptie maar inderdaad als je onterecht in een cel zit, zul je het misschien wel moeten maar we dwalen enorm af van het onderwerp.
Er zitten dus wel degelijk mogelijkheden om iemand van onze groep vrijwilligers in Kenia uit te nodigen in Nederland als wij garant staan. Dat zal geen probleem zijn vanwege ons werk. Nu nog een sponsor vinden voor dit idee.
Dank jullie wel allemaal!!
Groetjes Lae-titia