Kom net van Schiphol vandaan. Familielid is op bezoek uit Tokyo en zou vandaag terugvliegen. KLM vluchten naar Japan zijn geannuleerd en hebben moeten omboeken. Kon ook naar morgen omboeken, maar voor de zekerheid maar naar volgende week omgeboekt.
Er was trouwens nauwelijks informatievoorziening. Medewerkers bij de incheckapparaten wisten van niks en we moesten naar de incheckbalie, waar de incheckmedewerker vreemd opkeek toen ze de vlucht niet kon inchecken. Toen zei ik dat er een aarbeving was geweest (had ook al op twitter gelezen dat Narita gesloten was) en ging ze bellen en kreeg ze te horen dat vlucht geannuleerd was. Op de schermen stond ook niets. Er stonden gewoon vrolijk nog de incheckbalie nummers bij. Er werd ook helemaal niets omgeroepen en alle reizigers naar Japan werden pas na in de lange rij te hebben gestaan bij de incheckbalie verwezen naar de servicebalie, waar je weer een nummertje moest trekken…
Ik heb zojuist een bericht gelezen dat Haneda Airport is heropent, maar Narita Airport is nog steeds dicht. Narita Airport ligt echter dichter bij het werkelijke rampgebied, dus of die al zo snel weer zal openen, weet ik niet echt. Er zal net als bij Haneda eerst grondige inspectie plaatsvinden voordat zal worden bepaald of de service weer gestart mag worden. De Japanners kennende zal dit echter niet snel duren, want ze zijn er nogal snel mee. Narita is vrij gevoelig voor dit soort rampen omdat het voor internationale begrippen eigenlijk een vrij klein vliegveld is. Startbanen voor echt grote jets zijn er maar weinig daar. Als er dus zo’n baan is beschadigt, zorgt dat in een klap voor enorme vertragingen.
Zodra ik meer nieuws heb over Narita Airport zal ik die plaatsen.