Ik heb al veel info kunnen vinden, maar wil toch mijn persoonlijke situatie aan jullie voorleggen:
Ik vlieg 28april 2012 naar Kathmandu.
In Nepal ga ik voor 6 week vrijwilligerswerk doen in Pokhara,
daarna heb ik nog 7 a 8week om Tibet en India te ontdekken.
begin augustus, dat zal rond 5aug. worden vlieg ik van Delhi naar Bangkok, waarna ik over land naar Cambodja ga en daar vanaf 11 augustus wederom vrijwilligerswerk ga doen.
Wanneer ik in NL (op het allerlaatste moment) een visum voor India aanvraag en daar dan 3 maand bij optel, kom ik uit op eind juli. En heb ik dus een gat van zo’n 10 dagen.
In tegenstelling tot wat mij geinformeerd werd, zie ik hier (en op andere travelforums en blogs) dat je ook in Nepal een visum voor India aan kunt vragen. Dus ik een telefoontje gedaan naar het visumbureau, maar deze beweerde hier niet van op de hoogte/bekend mee te zijn.
Voor mij zou het DE oplossing zijn: ik zit sowieso 6week op 1 plaats (in een gastgezin waarvan min. 1 gezinslid engels sprekend, misschien kan dit nog van waarde zijn…?!)
Zoals ik lees in de verhalen is het enige minpunt aan daar aanvragen dat het langer duurt/ je lang moet wachten, maar in dat opzicht: ik heb de tijd! En als daardoor mijn “probleem” opgelost is, wil ik wel even wachten!!!
Je kan inderdaad een Indiaas visum in Kathmandu aanvragen.
Ik heb het wel eens aangevraagd toen ik als 2 eerdere Indiase visa in mijn paspoort had en toen deden ze wel een beetje moeilijk. Een referentiebrief (vrijwillgerswerk, hoewel voor jou denk ik niet van toepassing) die je kan tonen of je ticket wanneer je weer vanaf Delhi vliegt kan je zeker helpen. Gewoon vriendelijk (als je een vrouw bent vooral onnozel blijven lachten…is een gratis tip die je heeeeel ver kan brengen in India Wees wel op tijd want er staan vaak rijen. Het kan wel volgens mij een paar dagen duren. Dus begin er wel op tijd mee!
Het is niet heel lang lopen vanaf Tamel. Tenminste in mijn herrinering.
Download alvast het formulier en vul het in. Wacht nog wel even met je handtekening want soms willen ze zien dat je hem zet…
Nou, hopelijk kan je hier wat mee. Het klinkt als een mooie reis die je gaat maken. Heel veel plezier!
Ik heb ook nergens verhalen gelezen dat ze het visum daar niet kregen of dat deze optie echt niet mogelijk is, alleen dat ze dus lang moesten wachten.
Ik zit de eerste week in kathmandu, daarna 5week in pokhara, denk dat ik hem dan meteen 1e week aanvraag of ik heb nog een goed excuus om daarna nog voor een weekje naar kathmandu terug te gaan
Je paspoort laat je achter op de ambassade neem ik aan… Heb je dan genoeg aan een kopie voor als je op pad gaat totdat je paspoort+visum weer terug krijgt?
Ik heb mijn paspoort toen achtergelaten…volgens mij is dit de enige optie.
Je moet wel eerst inchecken in je hotel…want daar willen ze dus altijd je paspoort zien…als je dat niet hebt dan kunnen ze je misschien weigeren. Maak een kopie van je paspoort EN je Nepal visum!!! Mocht je aangehouden worden dan gewoon vertellen dat je paspoort op de Indiase ambassade ligt dat ze die eventueel kunnen bellen. Hou het nummer van de Indiase ambassade ook bij je in je agenda! Verder krijg je ook een bewijsje/nummbetje van de Indiase ambassade (nog een bewijs haha)
Verder dus nooit je paspoort afgeven…eh voor alle duidelijkheid
Neee I know! die is me ook heilig!! denk dat ik totdat ik mn visum en paspoort weer op kan halen gewoon maar op een hotelkamertje ga zitten
Vind het maar niks dat je dan paspoortloos bent
ik ga in april naar het noorden van india voor 2weken.
Weet jij mss welke papieren moet je allemaal voorleggen bij het aanvragen van je visum?
Hoeveel tijd op voorhand moet je deze aanvragen?
En wat de preciese prijs hiervan is?
In principe heb je niet al te veel nodig. Uiteraard je paspoort dat nog zes maand geldig moet zijn na vertrek uit India, een kopij (beide zijden) van je indentiteitskaart, een correct ingevuld (online) applicatieformulier en twee pasfoto’s van 5x5 (geen standaard formaat).
Je kan naar het visumbureau in Brussel of Antwerpen.
Het visum kost 50€ en dan nog eens een goeie 25€ onkosten. Dit kan ondertussen al weer wat meer zijn, het juiste bedrag staat wel op de site. Je moet dit betalen bij aanvraag.
Reken op een tweetal weken voor de verwerking, maar aangezien je maar twee weken naar India gaat, zou ik ruim vooraf gaan, je hebt toch speling genoeg met een drie maand visum.
Ik ben nu bezig met een visum voor india vanuit Kathmandu en zal je mijn ervaring geven.
Papierwerk te downloaden via de indiase ambassade (nepal). Dit werk allemaal prima. Niets gedoe, gewoon met pen invullen, pasfotos erbij (normaal formaat). Ze accepteren vrij veel qua pasfoto zelf dacht ik computer prints te zien Op tijd bij de ambassade zijn, nummertje trekken en afwachten.
Dat laatste wordt meestal een puinhoop omdat degene die het meeste geld schuiven de beste VIP behandeling krijgen. Maar blijven aandringen en je komt vanzelf aan de beurt. Of heel vroeg zijn omdat de eerste 20 veelal aardig volgens nummer gaan.
Je moet drie keer heen. 1ste keer voor je clearance, 2e keer (na precies 1 week) voor visa aan te vragen en een dag of drie later is die dan af te halen.
Ik heb 6 maanden gevraagd maar vrijwel niemand krijgt dat hier. Meestal drie maanden. Ik zal kijken of ik met wat praten en aardig doen toch 6 maanden kan krijgen Ik zelf heb eerst de clearance aangevraagd en ging daarna 6 weken reizen. Dit besproken aldaar en daar deed men veder niet moeilijk over. Ik kan dus na 6 weken (ipv 1 week) mijn visum aanvraag doen.
1 groot nadeel is wel dat je afgifte van je visa een week moet duren maar`dat dit ook een maand kan zijn. Dus doe dit alleen als je, zoals ons, ruim de tijd hebt.
quotas: 1 groot nadeel is wel dat je afgifte van je visa een week moet duren maar`dat dit ook een maand kan zijn. Dus doe dit alleen als je, zoals ons, ruim de tijd hebt.