Ik ben momenteel in Huay Xai in Laos en over een paar dagen wil ik de grens over naar Chiang Mai (waar ik 3 dagen blijf) om vanuit daaruit naar het zuiden te gaan. Nu is het zo dat ik over land binnen kom en mijn visum dus maar 15 dagen geldig is terwijl ik waarschijnlijk 24 dagen blijf voordat ik terugvlieg naar Nederland.
Het komt er dus op neer dat ik mijn visum in Thailand moet verlengen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan doen en hoeveel tijd dit kost? Ik hoorde dat er een consulaat in Chiang Mai zit dus kan ik het hier laten doen?
Groetjes, Mark
Je krijgt geen visum bij binnenkomst maar een visumvrije entree. Je kunt een visumvrije entree eenmalig verlengen met 7 dagen tegen 1900 Baht. Dat kan bij ieder immigratiekantoor. Consulaten en ambassades verlenen diensten aan landgenoten in het buitenland, en die vind je dus ookmin het buitenland. Een consulaat in Chiang Mai zal dus geen Thais consulaat zijn, en dus kun je daar niets verlengen of aanvragen.
Je kunt ook in Laos een visum aanvragen voor Thailand, er is vast wel een bureautje daar dat dat voor je kan doen binnen een paar dagen. Dan kun je 60 dagen blijven en het is goedkoper.
Ik heb soortgelijke vraag. Wij gaan van komen met het vliegtuig Bangkok binnen voor een vakantie van 28 dagen. Hiervan zijn we een aantal dagen in Phnom Penh en Siem Reap. Vervolgens gaan we weer de grens over naar Thailand via land. We gaan dan van 1/7 tot en met 17/7 door Thailand verder reizen. Strikt genomen is dat meer dan 15 dagen. Wordt er 30 dagen gerekend vanaf de eerste binnenkomst via het vliegveld of moet ik weer opnieuw gaan tellen vanaf de grens over land bij Poipet? En onder 15 dagen wordt er de aankomst- én de vertrekdatum gerekend? Omdat we 's nachts terug vliegen wil ik graag weten of de nieuw aangebroken dag ook wordt meegerekend indien we zorgen dat we door de douane zijn?
Opnieuw gaan tellen vanaf iedere binnenkomst, en aankomst- en vertrekdata tellen mee, inclusief nieuwe dag. Dus jullie zijn 17 dagen in Thailand en hebben dus of een overstay of een verlenging nodig.
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie. Nu heb ik nog twee vragen. Als ik via Phnom Penh naar Thailand ga per vliegtuig (dus ik kom wel voor de tweede keer Thailand binnen) geldt dan een visumvrij verblijf van 30 dagen opnieuw?
Is het goed mogelijk om een taxi te nemen vanaf Aranyaprathet (grensovergang Thailand naar Cambodja) naar Ayutthaya?
Dit is net de route andersom dan de meest gebruikelijke.