Visa on arrival

Visa-on-arrival for 13 nations

Tiarma Siboro, The Jakarta Post, Jakarta 13 Dec

The government has decided to allow the nationals of 13 countries in Europe and the Middle East to obtain a visa-on-arrival (VOA) in an effort to attract tourists to the country amid terrorism fears.

The decision brings the number of foreign countries to have been granted the facility to 33.

“The policy is aimed at attracting foreign tourists to visit Indonesia. We have set a target of bringing in more than six million foreign tourists this year,” State Minister of Culture and Tourism Jero Wacik said after a meeting at the office of the Coordinating Minister for Political, Legal and Security Affairs.

Jero said the latest bombings that rocked the Central Sulawesi town of Tentena and reports of fresh terrorist attacks against foreign interests would have no impact on the tourist industry.

He said the government was also in the process of granting a visa-on-arrival facility to the Netherlands and Sweden.

While the minister refused to explain why the two European countries were not included on the list of countries eligible for the VOA facility, a source said the government was worried about the possible entry of South Maluku Republic (RMS) separatist members living in the Netherlands.

Exiled leaders of the Free Aceh Movement (GAM) rebel group are living in Sweden as asylum seekers. Indonesia has left Sweden’s ambassadorial post vacant since last year.

A visa-on-arrival will now be valid for either six or 30 days. A six-day visa will cost US$10 while a 30-day visa will cost $25.

Additional countries granted VOA facility

India
Saudi Arabia
Kuwait
Belgium
Spain
Portugal
Russia
Egypt
Austria
Ireland
Qatar
Greece
Luxembourg

…en Nederland zit er nog steeds niet bij.

Visa on arival betekende voor jan 2004 dat je gewoon in de immigratie-rij kon plaats nemen en er werd door de ambtenaar een visum in je paspoort gestempeld. Indianenverhalen over uren wachten in de rij om een visum te bemachtigen verwijs ik naar het rijk der fabelen. In de afgelopen maanden ben ik diverse malen Indonesie binnengekomen in Jakarta en de visumafhandeling is correct en soepel. Langste wachttijd op z’n meest een minuut of tien. Minder vaak dan de gewone rij voor de paspoortcontrole.
Ik krijg de indruk dat de meeste Indonesie forumleden die mij persoonlijk om raad vragen betreffende visa ed zaken uit hun duim zuigen zonder zich te baseren op feitenkennis of persoonlijke ervaring.
Alle volslagen onzinbijdragen met als thema het verschil tussen de wijze waarop de Nederlandse consulaire vertegenwoordiging in Jakarta visumaanvragen behandelt en de manier waarop Indonesie Nederlandse ingezetenen als PISPAAL van Europa wenst te behandelen wekken door hun gebrek aan inzicht in de verhoudingen tussen beide landen ergernis op.
Gewoonlijk bepalen sociaal-economische verhoudingen tussen twee landen
de wederzijdse visa-bepalingen. Het meest gangbare model is dat ingezetenen van arme landen een visum dienen te hebben voor een bezoek aan rijkere landen. Er zijn uitzonderingen die deze regel bevestigen.
Dat Indonesie van tijd tot tijd de regels naar eigen inzicht en goeddunken verandert , getuigt van politieke onvolwassenheid en bureaucratische willekeur .
( Neder )Landje pesten noem ik het. Walgelijk.