December '14/Januari '15 gaan we voor ongeveer 5 weken naar Nieuw-Zeeland. Foto’s maken zal zeker gebeuren en is prachtig, maar wellicht kan je met een drone ook hele mooie beelden maken.
Is dit toegestaan in NZ? En zijn er wellicht in grote steden verhuurmogelijkheden dat iemand weet? Het lijkt me best tricky om een eigen drone mee te nemen op reis. Sowieso al de extra bagagekosten en de breekbaarheid als odd size bagage.
Hi ChielB… Aangezien Nieuw-Zeeland vaak iets achterloopt op Europa en zeker minder regels kent dan Nederland, kan ik me niet voorstellen dat men daar regels heeft voor drones. Even rondkijkend, kom ik al snel op het volgende uit: "On top of that, questions are now being asked in aviation circles about the authority of the Director of Civil Aviation to apply anything more than model aircraft safety disciplines over domestic surveillance drones.
Currently, the CAA claims that, under Part 19 of civil aviation rules, an authorization from the Director is needed to fly what it calls a “pilotless aircraft” and that Part 19 also authorises the Director to impose any conditions on its operator felt necessary in the interests of safety.
Unfortunately for the CAA, Part 19 also defines a pilotless aircraft as “an aircraft, other than a balloon or kite, designed to fly unmanned with a gross mass greater than 25kg.”" (bron: Pundit)
Oftewel, er is daar ook nog veel onduidelijkheid over quadrocopters.
Qua verhuur, ben ik daar nog geen bedrijf tegengekomen die quadrocopters verhuurd. Wel valt op dat de prijzen voor deze gadgets daar nog aan de hoge kant zijn. Vergelijk dit maar eens: DJI Phantom in NZ vs DJI Phantom in NL.
Maar voor welke optie je ook gaat… Je zult mega-mooie, unieke opnames van bovenaf kunnen maken met een quadrocopter. Tof idee.
Succes met het plannen.