Vervul je droom .....

(origineel bericht op be-more.nl)

Vervul je droom …

Tja en dan komt het jaar waarin je 50 wordt. Let wel ik vind het absoluut niet erg om 50 te worden. Maar het is voor mij wel een mijlpaal, stil staan bij je leven. Wat heb ik gedaan, bereikt en wat zou ik nog graag willen, waar droom ik nog van.
Nu loop ik al een aantal jaren rond met een droom. Dromen doet iedereen wel eens. Je hebt dromen waarvan er maar een kleine (of geen) kans is dat deze in vervulling gaan en je hebt dromen die wel vervulbaar zijn. Alleen moet het er de juiste tijd en plaats voor zijn en het moet financieel haalbaar zijn.
Na een gesprek met een collega over zijn jaren in Zuid-Afrika en zijn opmerking ‘maar waarom doe je het dan ook niet’ viel alles op z’n plek. Maar deze droom zou nog mooier worden met man en dochters.
Henk was meteen enthousiast, spannend werd het hoe de meiden zouden reageren. De oudste, Floor, had al aangegeven niet meer mee te willen op vakantie. Lekker een paar weken alleen thuis en met een stel vriendinnen zelf op vakantie. Maar ik ben trots op ze want zowel Floor als Maike begonnen te glimmen toen ik het vertelde en zijn beiden (bijna) net zo enthousiast als ik.

Deze zomer (vanaf 16 juli) gaan wij met z’n 4-en vrijwilligerswerk doen in Afrika in Uganda.

We sluiten ons aan bij het project Pelido (dat staat voor “Promotion of Enterprises and Livelihood Development Organisation”). Het is een organisatie die met programma’s op het gebied van landbouw, hiv/aids, sanitatie en outreach programma’s vecht tegen de armoede onder de bevolking van Kikenene. Zorgen dat mensen een bestaan voor zichzelf kunnen opbouwen. Door voedselzekerheid, toegang tot schoon drinkwater, mogelijkheden om een inkomen te verdienen, onderwijs, en nog veel meer. Er zijn weinig voorzieningen in deze gemeenschap waar de meeste mensen leven van wat ze zelf kunnen verbouwen. Stap voor stap probeert Pelido hier met de bevolking zelf het leven te verbeteren en de droom van een zeker bestaan realiteit te maken.

Wij zitten hier dus aankomende zomer voor 4 weken en proberen ons ‘steentje bij te dragen’. En beleven (proeven aan) hoe de bevolking echt leeft door, bijna, te leven zoals zij. En niet in de luxe van onze westerse wereld; geen elektriciteit, geen stromend water (dus ook geen douche…), het toilet is een latrine.

De komende maanden voorbereiden, inlezen, vaccinaties halen, trainingsdag Be-more volgen.
Wat heb ik er ontzettend veel zin in en wat is het toch al leuk om alle blogs te lezen van de vrijwilligers die er nu zitten.

Nog 6 maanden…

(origineel bericht op be-more.nl)