Verleg je grenzen, kom vrijwilligerswerk doen in Burkina Faso!

Durf jij het aan?

Droom jij van verre reizen, droom jij om iets te doen voor mensen die het minder hebben als jij? Dan hebben wij misschien wel een mooi idee voor jou!

Voor onze organisatie in Burkina Faso zijn wij op zoek naar enthousiaste vrijwilligers, die ons tijdelijk willen ondersteunen bij onze activiteiten.

‘Creons ensemble’ is een jonge organisatie die activiteiten organiseert voor kinderen in Bobo Dioulasso. De activiteiten worden opgezet door 3 mensen, waarvan 2 Burkinabe’s en 1 Nederlandse. Denk hierbij aan activiteiten op de volgende gebieden:

  • Sport en spel
  • Theather
  • Muziek
  • Diverse creatieve activiteiten

Al onze activiteiten hebben een thema, waardoor we voorlichting geven over diverse onderwerpen als:

  • Hygiene
  • Gezonde voeding

**Wat kun jij van ons als organisatie verwachten:
**

  • Nederlands sprekende begeleiding
  • Verschillende keuzes in verblijfplaatsen (gastgezin/ hotel)
  • Begeleiding tijdens activiteiten
  • Je kan naast het werk wat je voor ‘Creons Ensemble’ doet ook aan het werk op bijvoorbeeld een school of in een weeshuis
  • Veel ruimte om eigen activiteiten/ projecten te ontwikkelen

Wat verwachten wij van jou als vrijwilliger:

  • Een enthousiaste werkhouding
  • Enige kennis van de Franse taal (afhankelijk van het soort werk)
  • Een open houding, naar zowel de organisatie als de lokale bevolking

Kosten:

Wij willen de kosten zo laag mogelijk houden voor de vrijwilliger, stuur een email voor meer informatie over kosten van verblijf etc.

De kosten voor het vliegticket, visum, vaccinatie en reisverzekeringen verschillen per reis. Deze kosten zijn voor de vrijwilliger zelf. Stuur een email voor meer informatie hierover.

Extra’s die je bij ons kunt boeken:

  • Diverse uitstapjes in de regio
  • Diverse workshops. (Dans, djembe etc)

Voor meer informatie kan je me altijd een pmtje sturen !

Beste,
ik heb van september 2011 tot juni 2012 in Bobo-Dioulasso gewoond. Nu ben ik terug in België om in april voor veertien dagen en eind juni voor acht weken terug te gaan.
Mijn bedoeling is om in 2014 daar het grootste deel van het jaar te leven.
Ik heb reeds vrijwilligerswerk gedaan in Togo, Oezbekistan,India, Mexico en Ghana.
Ik ben reeds enige tijd op zoek naar projecten in Burkina dus ben ik erg geïnteresseerd in jullie werking. Misschien kunnen we eens bekijken op welke manier ik iets voor jullie zou kunnen betekenen.
hartelijke groeten,
chantal

Hoi Chantal,

Wat leuk dat je ons benaderd en interesse hebt in onze projecten. Het lijkt me leuk om eens te bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Je kan een mailtje sturen naar mariekebriggeman@hotmail.com. Dan geef ik je meer informatie en kunnen we wellicht ideeën uitwisselen.

Vriendelijke Groet,

Marieke

Beste Mariekbobo,

Wou wel in contakt komen met mensen die reeds ervaring hebben om af te reizen naar Burkina Faso met de wagen? Zelf wil ik daar een paar maanden vrijwilligerswerk verrichten en ondertussen wat live audio opname maken met de plaatselijke bevolking. Moet met mijn wagen (VW transporter) naar hinder afreizen om mijn materiaal te kunnen vervoeren ter plaatse. De bedoeling is mijn project te kunnen voltooien, zang opname met een koor plaatselijke straatkinderen die ik later kan verwerken in een cd productie met jazz-muzikanten hier in Belgie. De opbrengst van deze cd zouden volledig naar een project gaan voor straatkinderen in Burkina Faso (o.l.v. ngo-Tearfund).
Mocht jij mensen weten die persoonlijke ervaring en info kunnen geven over hun reis naar deze streek zou ikzelf en de kinderen in nood heel dankbaar zijn.

Met vriendelijke groeten,
Geert De Bleye en Anneke Devos
ons projectje “kinderen in nood”

Beste Annadotica,

Helaas heb ik geen ervaring met het reizen overland naar Burkina Faso. U zou eens kunnen kijken op www.setw.nl dit is organisatie die regelmatig per truck afreizen naar Burkina. Bent u al wel eens in Burkina geweest?

Vriendelijke groet,

Marieke

Hallo Marieke,

Alvast hartelijke dank voor de info en de site, ga zeker eens naar die link kijken.
Zelf ben ik nog niet in Burkina Faso geweest maar wel in andere Afrikaanse landen en dit met de moto.
Hieronder kan jij eens kijken naar onze website van ons projectje. Laatst hebben wij nog eens 5000euro gewonnen doordat wij uitgekozen waren als project van de ING bank. Dit bedrag is natuurlijk met open armen ontvangen in Burkina en daar ter plaatse is de euro meer waard dan hier.
De mensen die ginds het project voor de straatkinderen waar maken zijn een nonkel en tante van mijn vrouwke.
De reis naar burkina kan ik maar ten vroegste in 2015 maken doordat ik dan in pensioen ben en dan een zee van tijd heb.

Kijk gerust eens op de website daar zal je meer uitleg vinden.
http://www.k-i-n.be/

Nogmaals dank en vriendelijke groeten,
Geert en Anneke

Dag marieke,
ik heb zelf niet met de auto rondgereisd in West-Afrika. Van andere die het wel deden, hoorde ik dat vooral Mauretanië heel moeilijk is zowel qua weg als qua douaneposten die overal heel vervelend doen: men vraagt geld, veel geld. Ook in Mali kan dit heel lastig zijn.
Wat de wegen betreft in Burkina: het grootste deel is zanderig dus hulten en bulten en veel slijk in het regenseizoen.
Als vrouw alleen met de auto reizen, is niet makkelijk: ik heb twee jonge vrouwen ontmoet die samen met de auto reisden en die vaak heel erg lastiggevallen werden door opdringerige mannen.
In Burkina zelf zijn de mensen heel respectvol: ik heb daar een jaar gewoond en ik heb veel bewondering voor de kracht van de mensen die ondanks de vaak uitzichtloze situatie toch elke dag met de glimlach aanvangen.
Ik woonde in Bobo en heb ook wat rondgereisd in het land.
Mail me gerust als je nog vragen hebt!
groetjes,
Chantal Van Bladel, Turnhout, België

Dank je wel voor je mailtje!
Dit jaar kan ik niet naar Afrika reizen: eerst centen verdienen :slight_smile:
Volgend jaar ga ik terug naar Burkina, misschien kunnen we dan iets afspreken.
veel succes,
hartelijke groetjes,
chantal
ik blijf graag op de hoogte van jullie activiteiten!