Ik ga volgend jaar september verhuizen naar Frankrijk, Parijs wordt het ook nog.
Nu is het zo dat ik hier een fulltime baan heb als psychiatrische verpleegkundige.
Weet iemand of ik hiermee uit de voeten kan?
Zijn daar psychiatrsiche klinieken? Of verslavings klinieken?
Hey, Ik heb 4 jaar in Frankrijk gewoond (in het zuiden) en ik ben zelf Maatschappelijk werker. Nou zijn de Fransen erg moeilijk met ons soort banen als je geen Frans diploma hebt. Ik heb bekeken of ik mijn diploma van de Hogeschool van Utrecht erkend kon krijgen in Frankrijk. Maar er waren zo veel dingen die ik dan zou moeten doen/hebben; je moet vloeiend Frans spreken en schrijven, minstens een paar jaar in Frankrijk gewoond hebben, een stage doen in Parijs voor een paar maanden, je diploma officieel laten vertalen (kost nog een paar duiten) en nog veel ander papierwerk. Ik heb er destijds niet voor gekozen (ook omdat ik ander werk kon vinden en toch niet zo nodig MWD wilde gaan doen).
Ik weet natuurlijk niet zeker of dit ook voor jou lijn geld, maar dat zou je zeker even moeten nakijken. Als je ook wat anders zou willen, weet ik zeker dat je snel iets kan vinden omdat je talen hebt; zo wie zo Nederlands, maar je spreekt vast ook een aardig woordje Engels en waarschijnlijk ook Frans. Met die drie talen moet het niet al te moeilijk zijn om iets te vinden, zelfs als je niet de juiste ervaring ervoor hebt; een talen kennis is veel meer waard, vooral in frankrijk (vertouw me). Je zou dus kunnen kijken in de toeristen sector, maar ook de business wereld (banken etc) zouden je kunnen gebruiken (zelfs zonder ervaring).
Ik hoop dat ik je hiermee enigzins geholpen hebt, zo niet laat het me weten!
Hoi Charlotte, Dank voor je berichtje.
Ik vind het zo spannend niet normaal.
Ik wil graag blijven werken als psychiatrische verpleegkundige kan eventueel ook in de verslavingszorg werken.
Maar wat jij zegt dat je zomaar overal kan werken…ja werkt dat zo in frankrijk?
Franse taal beheers ik totaal niet dus wordt denk ik toch wel lastig.
Ga hier wel de basis doen maar de rest pak ik op in Frankrijk. Gezien het hier ook enorm prijzig is.
Het is niet zo dat het zo werkt in frankrijk maar eigenlijk bijna overal, als je maar talen spreekt, maar niet in elke sector. Ik persoonlijk denk dat het erg lastig voor je word om in jou werkveld een baan te krijgen. Probeer misschien eerst maar een baan te vinden in de toeristen sector: vvv kantoren, hotels, touroperators, etc… Dan heb je de tijd om de taal te leren, jezelf bekend te maken met de stad en de franse manier van werken.
Je leert de taal veel sneller als je daar eenmaal bent, probeer zo veel mogelijk frans te lezen, spreken, horen; zet franse ondertiteling aan als je een film kijkt, of kijk het in het frans met nederlandse ondertiteling. In de franse supermarkten (bij het boek gedeelte) kun je huiswerkboeken kopen van de basisschool, daaruit het ik veel geleerd in mijn eerste jaar. Het is allemaal voor kinderen gedaan maar je leert er erg veel van en ze zijn niet al te duur.
Het is ontzettend spannend! Maar maak jezelf niet te gek; zo ver van huis is het niet, je kan snel weer even terug naar het bekende en zo eng zijn de fransen uiteindelijk ook niet (al zijn de parijzenaren een ras apart van de fransen
Super bedankt voor je tips.
Tja ik heb geen keus mijn partner werkt in Gérard Joulie Groupe. Hij heeft een vaste baan en huisje etc… we hebben overwogen om richting Antwerpen te verhuizen echter zag hij dat totaal niet zitten. Tja soms moet er iemand water bij de wijn doen… ;).
Ik hoop dat het mee gaat vallen anders moet ik een ander beroep gaan kiezen :(. Woon je zelf in parijs toevallig. Heb wel behoefte aan contact met Nederlandsers die in Frankrijk verblijven.
Het is een goede ervaring! Je moet er absoluut van genieten! Ook al zou je een tijdje in een ander vak werken, dat zou toch niet zo heel erg zijn? wat andere ervaringen doen ook goed?
Ik zelf woon niet meer in frankrijk (heb in de Franse Alpen gewoond voor 4 jaar). Woon tegenwoordig in Engeland. Om mensen te leren kennen kun je meetup gebruiken. check www.meetup.com. type in Parijs en daar vind je allerlei groepen mensen die gewoon lekker sociaal zijn, nieuwe mensen leren kennen. Ik heb deze site en groepen gebruikt toen ik Net in Ierland aan kwam (voor engeland) waar ik alleen was, en ik heb er zo veel mensen door leren kennen. Het is echt een goede ervaring! dat zou ik absoluut gebruiken en je zou wellicht ook een nederlandse expat groep kunnen vinden en/of een franse taal groep (waar ze je kunnen helpen om je taal te verbeteren).