Er is sinds november heel wat veranderd in het land, gelukkig maar… Maar om mijn reis te plannen is het minder handig: ik weet namelijk niet of de permits die nodig waren voor sommige regio’s nog nodig zijn. Wat ik me ook afvraag is of het geld van bepaalde hotels, busmaatschappijen,… nog steeds naar de overheid gaat?
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat er wat dat betreft weinig veranderd is. ‘Vrije’ verkiezingen en het vrijlaten van politiek gevangenen wil niet zeggen dat de situatie van het volk dusdanig verbeterd is. De verbeteringen die de regering gemaakt heeft zijn m.i. veelal om een wit voetje te halen bij de rest van de wereld. De schendingen tegen de mensenrechten, op allerlei vlakken, zijn nog steeds gaande.
Dat wil niet zeggen dat het geen goed begin is, maar Birma heeft nog een heel lange weg te gaan…
Volgens mij zijn de permits altijd aan verandering onderhevig, misschien kun je soms pas ter plekke erachter komen of je een gebied in mag.
Ik heb zelf een melding bij Google ingesteld. Elke keer als er een bericht online komt waar ‘Birma’ of Myanmar’ in voor komt, dan krijg ik daar een mailtje van. Best een aardige manier om up-to-date te blijven.
Mocht je meer info willen, op myanmar - myanmar.startpagina.nl zijn mensen actief met meer inside information. Soms moet je even wachten op reactie, maar dan heb je ook wat ;-).
Wat ik wel lees over de hotels… er zijn er te weinig. In ieder geval te weinig die ‘geschikt’ zijn voor toeristen. En er komen steeds meer toeristen. Met dure kamers en een tekort daaraan als gevolg.