Veiligheid West-Afrika

Van de kenners onder jullie zou ik graag willen weten hoe het staat met de veiligheid in West-Afrika. West-Afrika in de ruime zin, wel te verstaan. De vraag wordt gesteld met in het achterhoofd een mogelijk reis per auto van Kaapstad naar NL via de westkant van Afrika.

Meer specifiek wil ik weten of iemand recente ervaring heeft met de volgende landen (en de grensovergangen ertussen):

• Angola
  • DRC (de Congo, uiterste westpuntje (het ventiel))
  • Congo
  • Gabon
  • Kameroen
  • Nigeria (redelijk noord-oostelijke grensovergang met Kameroen)
  • Benin
  • Togo
  • Ghana
  • Ivoorkust
  • Burkina Faso
  • Mali
  • Senegal
  • Mauretanië
  • Westelijke Sahara

Mocht iemand deze route onlangs hebben gereden of binnenkort (of binnen 1-2 jaar) willen gaan rijden, dan hoor ik het ook graag.

Beste Afrikareizigers

Ik heb ervaring met Burkina Faso en omgeving; in de regio zijn geen meldingen van problemen behalve dan voor zij die de woestijn willen dwarsen in Mali en dit doen zonder voorbereiding.

Jullie zijn heus niet de enigen die de route van West-Afrika via Mauretanie en Marokko nemen en er zijn nooit ongemakken gemeld. Tientallen teams vertrekken jaarlijks vanuit Europa om auto’s en vrachtwagens “persoonlijk” over te brengen, waarom zou dat niet in omgekeerde richting kunnen…

Doen dus.

Succes!

gi

Qua risico’s zal het gezien de reisroute wel meevallen.
Een groter probleem vormen de visa: Voor Angola is het vrijwel onmogelijk, voor de beide Congo’s en Gabon zijn ze moeilijk te krijgen. Dan neem ik aan dat je toch wel een tijdje onderweg zult zijn, en dan zit je al met de geldigheid: de meeste visa moeten binnen drie maanden na datum afgifte die voor veel visa tot 3 maanden na datum afgifte beperkt is. Dan moet je die onderweg halen, maar dat zal moeilijk zijn voor Ghana en Mauritanië.
Denk er nog maar eens goed over na.

Visum, waar haal je je wijsheid vandaan qua visa en veiligheid dat het wel mee zal vallen?

Ik weet van veel mensen die recent deze route (westkant Afrika) hebben gereden en dus ook visa (ter plekke) hebben verkregen, dus zet mijn vraagtekens bij deze informatie.