Veiligheid Uganda

Hallo,

Ik vroeg me af wie mij meer informatie kan geven over de veiligheid in Uganda voor lesbische stellen. Ik heb gelezen op de site van Human Rights Watch dat in Uganda zelfs spreken over homoseksualiteit al strafbaar is en Ugandese homo’s zwaar worden veroordeeld en regelmatig worden mishandeld.

Nu is mijn vraag wie is in Uganda geweest en kan mij meer over de situatie daar vertellen. Ik ben van plan om samen met mijn vrouw volgend jaar een maand naar Uganda af te reizen om daar vrijwilligerswerk te doen, maar begin steeds meer te twijfelen of dit wel veilig is voor ons.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Miny

Hallo,

Ik heb ene tijdje in oeganda gewoond, en toen ik je titel las, dacht ik: jazeker is het veilig…
Maar nu ik je berichtje lees, snap ik je zorgen. Homoseksualiteit is in Oeganda absoluut nog niet geaccepteerd. Zelfs de vrij moderne en vrijgevochten oegandezen klappen dicht zodra je het over homoseksualiteit hebt, ze kunnen en willen gewoon niet begrijpen dat dat voor ons iets heel normaals is. De kerk predikt nog vrolijk dat homoseksualiteit een schande is.
In oeganda heerst wel een beetje het idee dat homoseksualiteit simpelweg niet bestaat. Dat betekent ook dat zij mensen niet zomaar ‘verdenken’ van homoseksualiteit. Zo heb ik een oegandese vriend die volgens nederlandse begrippen echt overduidelijk homo is. Geen twijfel over mogelijk. In oeganda zien anderen dat niet, ze vinden hem enkel raar, maar linken zijn gedrag totaal niet aan homoseksualiteit, omdat dat nog zo’n taboe is.

Als jij er geen moeite mee hebt om het niet specifiek te benoemen, denk ik dus dat je sowieso geen problemen zult hebben. (lichamelijk contact is bij oegandezen veel normaler dan hier, dus hand in hand lopen en zo kan gewoon, doen alle jongens ook bijvoorbeeld). Maar ik weet niet of jullie je daar prettig bij voelen.
Ik durf niet te zeggen of het meteen onvéílig is als je het wel vertelt, maar ik denk iig dat je op heel veel onbegrip stuit, en ik kan me voorstellen dat dat ook al onprettig is.

succes met overwegen, hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

Hallo,

Hel erg bedankt voor je snelle reactie. We zullen er nog eens goed over nadenken. Vooral omdat we een maand lang in de community verblijven bij Ugandezen thuis. Dat zou dan dus als snel betekenen dat wij ons een maand lang moeten voordoen als “zusjes” of “beste vriendinnen” ipv als stel. Ook is het risico dat medevrijwilligers zich verspreken zeer aanwezig. En ik wil geloof ik niet weten wat voor gevolgen dit kan hebben…

Groet Miny

ik weet oprecht niet of je echt zo veel geváár loopt als je het vertelt, ik denk voornamelijk dat het veel onbegrip oplevert, en dat dat een blokkade zou kunnen zijn voor een soepel contact met de mensen daar. Maar ik spreek dus niet uit ervaring; ik heb best veel gesprekken erover gevoerd, en dat was wel shocking, maar ik ben zelf niet lesbisch, dus ik weet niet hoe men zou reageren als je wel lesbisch zou zijn.

Ik ga eens heel even nadenken of ik homoseksuele mensen ken die naar oeganda zijn geweest…

En ik weet eigenlijk niet of oeganda anders staat hierin dan andere afrikaanse landen. Dus dan zou de consequentie allicht zijn dat je helemaal moet afzien van zo’n reis…:disgust:

Hoi Miny,

ik ben twee keer in Oeganda geweest, en weet dat homoseksualiteit daar een taboe is. Ondanks de intolerantie en geweld bestaat er daar wel een vereniging: SMUG (http://www.sexualminoritiesuganda.org/). Nederland ondersteunt hen met o.a. kennis, wellicht weet het COC hier meer over. Oegandese geestelijken noemen die steun uit Nederland neokolonialisme.
Ik kan me zo voorstellen dat ‘wangedrag’ van een (blanke) gast meer getolereerd wordt dan dat van een oegandees(e). Maar activisme voor SMUG ter plaatse lijkt mij niet verstandig.

Geniet van je reis en de oegandese hartelijkheid, succes met je werk daar!

Afgelopen jaar zijn we naar Zuid Afrika geweest en daar vonden mensen het ook niet “normaal”, maar was het verder niet zo’n issue. We hebben er door voor gekozen om niet al te open te zijn over onze relatie en we hebben daar nooit echt het gevoel gehad dat wij minder veilig waren door onze geaardheid.
Maar wat ik op verschillende sites lees over wat de Ugandeze homoseksuelen wordt aangedaan vond ik wel verontrustend. Mocht je nog mensen weten die ons meer kunnen vertellen over de situatie daar, dan hoor ik het graag.

Groet Miny

Weer wat berichten over homofobie in Oeganda:
Box Turtle Bulletin » Uganda Parliament To Take Up Bill Banning LGBT Free Speech (in het engels).

Met een nieuwe wet die in aantocht is, wordt het er niet beter op voor holebi’s in Oeganda.
http://www.holebi.info/phpnews/kortnews.php?action=fullnews&id=7486

ik las het ja…eng hoor.

Hallo Miny,
Ik ben de afgelopen tien jaar zo’n 15x naar Oeganda geweest en ik moet zeggen dat de houding t.a.v. homosexualiteit er in die tijd, vooral door de druk vanuit de kerken, niet op vooruit is gegaan. Het is inderdaad zo dat de Oegandezen niet snel tot de conclusie zullen komen dat iemand homosexueel is, want ze herkennen dit niet zoals bij ons. Simpel weg omdat het daar “niet bestaat”…De meesten trouwen gewoon, om vooral maar geen argwaan te wekken. Ik ken iemand die vervolgens “voor zijn werk” elders ging wonen en af en toe (voor de vorm) zijn vrouw en kind een weekendje bezoekt! Heel triest allemaal.
Het is ook niet zo zeer een schande om homosexueel te zijn, maar je vormt (volgens de kerken) een direct gevaar voor de gemeenschap. Er wordt n.l. vanuit gegaan, dat het doel van een homosexueel is om zoveel mogelijk mensen “te besmetten” met zijn kwalijke praktijken.
Hier schuilt ook het gevaar, denk ik. Hiermee wordt opgeroepen om homo’s aan de schandpaal te nagelen en te vervolgen…
Dit zijn geen zinnen die af en toe in een preek voorkomen op zondag, maar ze organiseren b.v. bijeenkomsten op de Makarere Universiteit in Kampala. In de gesprekken die ik hier over heb gehad, verbaas je je over het gemak waarmee het allemaal geslikt wordt op dit niveau.
Het lijkt me een heel goeie tip om een contact op te nemen met SMUG. Het zou jammer zijn als je plannen niet te verwezelijken zijn door zoiets…dan trekken ze weer aan het langste eind met hun verwerpelijke ideeen en dat gunnen we ze toch niet?

Groet
Ansjovis

Hoi,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. We hebben inmiddels besloten onze reis naar Uganda te annuleren. We zijn nu op zoek een ‘veiligere optie’.

Groet Miny