Veiligheid in Napoli

Hallo allemaal,

mijn naam is Melissa en ik ben 18 jaar. Vorig jaar ben ik 3 weken alleen op taalcursus geweest naar Florence. Dit jaar ga ik 2 weken naar Napels. Hierover heb ik een aantal vragen, want ik heb veel tegenstrijdige verhalen gehoord over de veiligheid in Napels.

Hoe veilig/gevaarlijk is Napels nou echt?
Zijn er wijken die ik beter kan vermijden?
Het is waarschijnlijk verplicht je ID bij je te dragen, maar is een kopie ook goed genoeg?

En even iets positiefs: wat mag ik absoluut niet missen in Napels en omgeving?

Groetjes,
Melissa

Ik zou durven zeggen dat Milaan tegenwoordig onveiliger is voor signor turista dan Napels. Napels is een grote, onoverzichtelijke, chaotische stad waar je echt goed op je spullen moet letten en niet met opzichtige dure eigendommen moet gaan lopen. Dat klinkt voor de meeste Nederlanders vast als iets logisch, maar helaas heb ik zelf ook zat mensen gezien die er opzichtig bijlopen met een rolex of juwelen, of een dure handtas.

In het centrum moet je gewoon een beetje opletten dat je niet in donkere steegjes loopt, maar zelfs dan is er nog geen ramp. Ik vind de verhalen over Napels enorm overdreven. Maar let op, zorg dat je je niet buiten het in de reisgidsen aangegeven gebied bevindt. Er zijn namelijk wel degelijk levensgevaarlijke wijken in Napels, zoek maar eens wat info op over de lokale maffia. Maar je hebt als toerist verder geen enkele reden om het centrum te verlaten… waar je nog het meest op moet letten is het verkeer. In Napels moet je soms echt groepjes vormen met andere voorbijgangers om over te kunnen steken.

Hoe dan ook, zorg dat je goed op je tellen past rond het centraal station van Napels. Het plein daar is een beruchte plek en er hangen heel wat ongure figuren rond. Ik kan me voorstellen dat Napels nogal overweldigend zal zijn, ook in negatieve zin, als je voor het eerst aankomt, maar als je je eenmaal een beetje kunt oriënteren, dan is het een fantastische stad met tastbare geschiedenis op elke straathoek. Bovendien heeft Napels, met al zijn problemen, gewoon iets spannends dat de veilige stadjes in Toscana niet hebben.

Draag altijd een kopie van je paspoort bij je, nooit je paspoort zelf. Ik word regelmatig gecontroleerd in Italië door politieagenten en als je een kopie bij je hebt, is er niks aan de hand. Ik raad je aan om de gids ‘Napels’ van Dominicus te kopen, daar staat uitstekende algemene informatie in, alhoewel er geen goede suggesties in staan voor restaurants. Ik vond de pizza’s bij de superbekende traditionele plek ‘Michele’ in ieder geval helemaal niks. Als je in omgeving Den Haag woont dan mag je die gids van mij wel lenen.

Wat je absoluut niet mag missen zijn de diverse wijken in het centrum, het archeologisch museum, (en hoe cliché ook) Pompeii en het paleis in Casertà. Voor verdere suggesties moet je zelf maar op internet zoeken, ik weet niet wat jou allemaal interesseert.

Goed dat je Italiaans hebt geleerd, het blijft moeilijk in Italië met Engels en zeker als meisje is het belangrijk dat je duidelijk met mensen kunt communiceren. Zo voorkom je een heleboel problemen.

Trouwens… twee weken in Napels?? Ga je daar een taalcursus doen ofzo? Als je alleen de toerist komt uithangen, dan zou ik je aanraden ook nog wat andere plekken in de regio te gaan bekijken. In twee uurtjes zit je in Rome, je zou ook naar Sicilië kunnen gaan, er zijn zoveel opties. Italië is groot, gebruik je tijd wijs.

Ohja:
[ame]- YouTube

Goeiemorgen,

Napoli is de mooiste stad van Italie…en ik woon en werk er al 20 jaar…natuurlijk moet je niet alleen in de oude stad gaan rondlopen en is het station ook niet de veiligste stad maar dat is in iedere grote stad hetzelfde…
Ik ben in de Vomero gaan wonen wat een fantastische wijk is met veel barretjes(Daniela…lekker eten en drinken)en werkende mensen…
Verder zijn de Napolotani gastvrij en belangstellend…kortom je zult een fantastishe tijd hebben…je kunt me bellen als je nog vragen hebt…Marieke,3356966682.

1 like

Nou, met hulp van zo’n insider kom je er wel!

Wat ik in omgeving van Napels erg mooi vond was Pompei, Herculaneum, zwavelbaden bij vulkaan solfatara in Pozuolli!
Ong 86 km onder Napels ligt Paestum. Ben daar zelf niet gekomen,maar het leek me erg mooi Paestum - Wikipedia

http://www.dewijdewereld.net/reizen/reisverslag-napels-pompeii.htm

Té veel voor maar 2 weken eigenlijk :smile:

Heel veel plezier.

Dat heb ik zonder problemen vaak gedaan eigenlijk. Zal wel aan het geslacht liggen… zeker in Italië.

Hallo allemaal!

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik woon in Groningen, maar bedankt voor het aanbod Don!
Ja, allen in een stad lopen als vrouw kan soms wat gevaarlijk zijn of een vervelend gevoel geven, maar tot nu toe is het altijd nog goed gegaan.

Volgens mij valt het ook wel mee. De wijk rondom het station is inderdaad niet zo fijn om 's avonds doorheen te lopen. Als meisje/dame zou ik 's avonds sowieso niet te veel alleen over straat lopen.

Maargoed daar heb je taxi’s voor of je zorgt voor een hotel in het centrum dan hoef je niet (ver) meer over straat.

Als je er toch naar toe gaat vergeet Versuvius, Pompei, Capri niet, en eet Pizza bij Sorbillo daar hebben ze volgens de verhalen de pizza namelijk uitgevonden…

De verhalen wat betreft veiligheid houden mij ook tegen om naar Napels te gaan, maar het lijkt me een mooie ervaring daar te zijn.

Ik fotografeer graag op straat. Maar ik heb niet het idee dat ik rustig daar rond kan lopen met m’n camera om m’n nek.

Of overdrijf ik nu?

Zelf nog niet geweest, maar tot nu toe heb ik van de meeste mensen alleen maar positieve verhalen gehoord. Ja, je moet niet 's avonds in de slechte wijken rondlopen en overduidelijk met een dure camera of juwelen zwaaien… maar waar geldt dat niet? Je hebt in alle grote steden toch dezelfde tourist scams. Enne… ik zou twee weken zo vol krijgen met alleen Napels :slight_smile: