Mijn vriend en ik vertrekken op 10 sept voor 12 weken naar Peru-Bolivia en Argentinië. Nou wilden we in eerste instantie terugvliegen vanaf BA naar Nederland. Maar mijn vraag is; Is dat wel handig?
Wij komen dus in het Noorden Argentinië binnen en willen dan naar het Zuiden. Natuurlijk willen we BA wel zien! Maar kunnen we dat ook doen in de route naar het zuiden? Mijn vraag is dus; Is het handig om dan vanuit het zuiden terug te vliegen naar Amsterdam? Of toch BA?
Ehm, welke maatschappijen denk je dat er vanuit Europa vliegen op andere steden dan Buenos Aires in Argentinië?? Geen één (Iberia heeft het wel geprobeerd op Cordoba, maar daar zijn ze volgens mij alweer vanaf gestapt). Je vliegt dus altijd terug vanaf Buenos Aires (EZE). Je kan proberen een ticket te scoren van bijvoorbeeld USH naar AMS, om zo wellicht wat kosten te besparen, maar dat betwijfel ik. Sowieso vlieg je ook dan terug met een overstap op EZE. En binnenlandse vluchten komen vaak aan op AEP, waardoor je ook nog met een transfer tussen vliegvelden zit. Als je eerste vlucht vertraging heeft en je transfer zit midden in een file, mis je mooi je internationale vlucht ook nog Mijn advies: altijd eindigen met een nacht in Buenos Aires, voordat je terugvliegt naar Europa.
Terugvliegen naar Europa doe je inderdaad sowieso vanaf BA. Je zou om tijd te winnen een vlucht kunnen boeken (ter plekke) van Ushuaia naar BA, dat is 3,5 uur vliegen, dus dat scheelt gauw een dag of 3 in de bus zitten.
Tijdens een vergelijkbare reis ben ik nooit verder gekomen dan Bariloche (noord Patagonië, ook erg mooi en rustgevend). Vond het toen wel jammer dat ik de Perito Moreno gletsjer niet heb gezien en meer van Patagonië, maar dat kwam omdat ik nog maar 3,5 week reistijd ‘over had’ voor Argentinië (na ruim 2 maanden Peru en bijna 1,5 maand Bolivia een stukje noord Chili). Ik begon overigens met 1 maand Spaanse les in Peru, dus mijn totale reistijd was 3,5 maand. Enfin, Ushuaia is natuurlijk speciaal om ‘geweest te zijn’, maar het ligt nu eenmaal in een zeer verre (winderige) uithoek en het schijnt er ook nogal prijzig te zijn. Je moet er dus wat tijd/geld voor over hebben om de zuidelijkste stad ter wereld te bezoeken…