Van Brussel naar Kaap de Goede Hoop

Hej,

Ik vertrek, begin mei 2009, naar Kaap de Goed Hoop met mijn oude auto. Ik vertrek vanuit Brussel om zo doorheen het zwarte Continent te trekken. Langs de Westkust naar de Kaap, en via de Oostkust terug naar het Noorden. Heb een jaartje loopbaanonderbreking genomen, dus heb tijd om alle leuke plekken te bezichtigen.

Ben 27 jaar, afgestudeerd aan Ehsal en VUB, Brusselaar, love music, lachen, Afrikaanse cultuur en natuur, en 't onverwachte

geïnteresseerd om (een stuk) mee te gaan: [EMAIL=“wvaelst@vub.ac.be”]wvaelst@vub.ac.be of 0032 (0)499 550 783

Wow! Wat een fantastische reis ben je van plan om te maken! Ik moet helaas in september weer aan de studie en voor zo een reis moet je toch wel genoeg tijd uittrekken.
Als je van plan bent om de hele kustlijn af te gaan, dan raad ik je aan om in het westen Togo en Benin over te slaan en in plaats daarvan bij Ghana om hoog te gaan om Burkina Faso en Niger te kunnen zien, twee uiterst bijzondere landen!
Ben je ook van plan om een weblog bij te houden? Ik ben erg benieuwd naar je reis…

Groetjes Stèphanie

Hej,

Als je een stukje mee wil: je laat 't me maar weten

Echt grappig ik heb laatst een boek gelezen “een vreemde eend in Afrika” dat gaat ook over iemand die van Brussel naar de Kaap gaat. Lijkt me een super leuk avontuur. Succes!

Hey!
Das een tof idee! Heb je enig idee wat het je gaat kosten…kom namelijk net terug van Zuid Amerika, ben daar een half jaartje geweest en heb nu het reisvirus goed te pakken. Afrika zou ik graag ook nog eens verkennen voor een paar maanden…

grz Miriam

Ik ga low-budget. Tentje meepakken, mensen vragen of ik op hun terrein kan slapen, in backpackershostels slapen, lokale eetstandjes checken,… Ben niet van zin om van Club Med naar Club Med te rijden en hopelooos veel poen te verspillen aan domme dingen.

Als je zou meekomen dan delen we gewoon het benzinegebruik hè.

Ik vertrek in 't weekend van 8 mei. Als je zin hebt om mee te komen; dan spreken we eens af hè. Op mijn facebookaccount vind je al heel wat funky foto’s van 't Afrikaanse continent, mocht je warm gemaakt moeten worden

He!
Gelukkig dat het om lowbudget gaat, ik doe niet anders. Ken je bv couchsurfing? Is ideaal voor dit soort ondernemingen, heb ik in Zuid Amerika ook gedaan en was erg leuk, erg leuke mensen ontmoet en ook nog eens goedkoop…zal niet overal in Afrika kunnen, maar her en der wel!
Maar heb je een of andere berekening gemaakt over de verwachte brandstofkosten? Daar ben ik nieuwsgierig naar…
Grz Miriam

Ik doe ongeveer 500 km met 40 liter benzine. Dus 500 km voor de prijs van ± 50€. En als dat dan gedeeld wordt door 2/3 komt dat op 500 km voor de prijs van 25/16,5€ per persoon. Af en toe een kleine reparatie zal ook wel nodig zijn, maar dat is op mijn kosten (bv In Dakhla, vlak voor de woestijnroute, ga ik een beschermingsplaat onderaan de motor laten plaatsen. Een goede vriend van mij heeft dat daar 2 jaar geleden ook gedaan, voor 10€).

Die vriend van mij is tot in Burkina Faso gereden, heeft er 11000km over gedaan (met de nodige omwegen om vanalles te zien). Dus: tot in Burkina Faso: 11000km kost ± 1100€. De prijs gedeeld door 2/3 is dan 11000 km voor de prijs van 550/365€ per persoon.

't Is vooral de vrijheid die je er ook aan hebt; stoppen waar je wil, eens een klein landweggetje inslagen,…

Ik vertrek rond 8 mei. Als je goesting hebt spreken we eens af hè.

He die Wouter,
Ik ben er nog over na aan het denken, wellicht om een deel mee te gaan. Hoe denk je over de gevaren onder weg? Ik kom net terug van Zuid Amerika en heb daar helaas met geweld en roof te maken gehad. Wil niet zeggen dat ik daarom niet meer zou gaan hoor…Ken je naast je goede vriend nog meer ervaringen van mensen die ongeveer hetzelfde gedaan hebben?

Grz Miriam

Tja… Marokko is vrij veilig. Mauretanië moet je wat weg blijven uit het oostelijk gedeelte, maar ik neem de baan langs de atl oceaan, dus dat is vrij ok. Mali, no problemo, Ghana Togo Benin idem. Denk een boot te nemen in Ghana richting Kameroen om Nigeria te mijden. Angola is nogal bemijnd, dus dat is ook te bekijken. zambia, Botswana, Namibie no problemo. Z-Afrika hier en daar toch wat oppassen, vooral in de steden. Mozambique, Malawi, Tanzania ook ok.

De meeste backpackershostels zijn ommuurd en dus vrij veilig. Maar ja, er zijn steeds wel wat risico’s…

Carefull lives, careless dies, but careless is and carefull tries

He die Wouter,

Die reis klinkt nog steeds erg tof, maar ik ben bang dat het niet lukken gaat. Mei is toch te snel (geld…)voor mij om te vetrekken. Wellicht kun je me op de hoogte houden waar je zit, wie weet kan ik later in het zuiden en of oosten aansluiten!!!
Een hele geweldige reis gewenst!

Grz Miriam

bueno, stuur me dan je mailadres eens door, dan zet ik je in mijn mailinglist.

Hallo Wouter; ik heb dit gedaan h/t in 1976(daarvoor 2X Marocco en een trans sahara trip) over land totaal 46000km. via transsahararoute(nu onmogelijk) niger/burkina/togo/benin/nigeria/cameroun/
rca/zaire/rwanda/tanzania/kenya/zambia/botswana/rsa;
terugreis ongeveer zelfde…In 1989 overland naar Togo(waar ik een plaats had voor de wagen onder te brengen) daarna vanuit Togo 2x 2 maand west afrika
doorkruist tot het “einde” van de wagen(1991). Daarna van 1997 tot 2000 Zuidelijk Afrika(4x2maand) met verscheping h/t(had daar ook een plaats voor de wagen). Van 2003 tot 2005(zelfde Zuidelijk Afrika systeem) wilde dan terug over land Oost Afrika via Egypte doch wegens diefstal van de wagen de dag voor mijn vertrek is dit niet doorgegaan(na 10 dagen teruggevonden) katastrophe…en terug laten verschepen… dit dan wat betreft mijn “Afrika trips”.
Altijd met vw/bus on the road…(sinds 2003 met de vw/bus/syncro). In 2010(naar aanleiding van 25J. vw/bus/syncro) diverse overlandtravels gepland vanuit
Duitschland…o.a. naar rsa(vertrek langs de oostkust)
Misschien doe ik het nog eens over…

heb je al gezelsschap of kan er nog iemand mee?

Hallo Blueslover, bij interesse over die trip, en ook in bezit van een vw/syncro info’s op volgende sites:
SYNCRO 25 YEARS word georganiseerd vanuit D.
BUSMAN.BE in/verkoop van SYNCRO’S houdt zich ook
bezig met de organisatie B/NL…is ook “freak” van
allerhande vw/bus meetings…hun bedoeling is overland
naar rsa/bezoek aan de VW/Essemblage fabriek in
Uitenhage/Port Elizabeth en dan de terugverscheping…
of desgewenst(individuele idee) terug langs Westkust…