Van Bolivia naar Brazilie

Hey iedereen,

Ik ga dit najaar voor een aantal maanden naar Zuid-Amerika en overweeg verschillende routes en landen. Weet iemand of het gemakkelijk is om over land van Bolivia (Santa Cruz) naar Brazilie (Pantanal of Foz do Iguacu) te reizen?

Thanx!

Vanaf Santa Cruz de trein naar Puerto Quijarro (16 uur), daar neem je een taxi naar de grens. Je loopt dan de grens over en haalt de stempels voor Bolivia. Vanaf daar een bus naar het busstation van Corumba waar je de stempels haalt voor Brazilië. In deze stad kun je pantanal excursies boeken.

In Puerto Quijarro zit trouwens ook een heel mooi nieuw hostel http://www.tamengo.com/ sta vroeg op om de zonsopgang te zien met aan de ene kant Corumbá en de andere kant het Pantanal. En vergeet niet anti-muggenspul mee te nemen!

Geen antwoord op je vraag, maar er is ook een redelijk goeie route over land van Rio Branco (Acre, Brazilië) naar Puerto Maldonado (Peru).

Vanuit Corumbà kan je eenvoudig verder naar Foz do Iguaçu, eventueel via Bonito, ook een bezoek waard.
Je neemt de bus in Corumbà ofwel rechtstreeks naar Foz do Iguaçu maar ik denk dat je de bus moet nemen naar Dourados en daar van bus veranderen richting Foz do Iguaçu. Ook vanuit bonito kan je verder met de bus naar Foz do uguaçu zonder terug naar Campo Grande te moeten. De bus in Bonito vertrekt zeer vroeg naar Dourados en daar verander je van bus naar Foz do Iguaçu of eventueel naar Cascavel (met nogmaals verandering daar). Cascavel ligt op slechts enkele uurtjes van Foz.
Je kan in corumbà een uitstapje maken in de Pantanal. Er zijn genoeg agentschappen in het centrum van de stad waar je alles kan regelen. Ofwel doe je een uitstap in de Pantanal vanuit Miranda of zelfs vanuit het buspunt Buraco das Piranhas tussen Corumbà en Miranda gelegen. Al deze punten zijn eenvoudig met de bus te bereiken. Niet alle verblijfplaatsen zijn met de bus te bereiken. Soms moet je afspreken om je te komen ophalen en soms kan je er zelfs met de taxi naar toe. Heb je met een agentschap iets geregeld dan zullen ze je wel meenemen en terugbrengen. Verblijfplaatsen (fazendas en pousadas) zijn luxueuzer maar ook duurder.
De uitstappen zijn ongeveer allemaal dezelfde. Een uitstap in de voormiddag en eentje in de namiddag. Een uitstap wordt op ongeveer 2 uur gerekend.
Spreek altijd vooraf goed wat is inbegrepen en wat niet. Alzo kan je onaangename verassingen voorkomen.
Voor nuttige tips in de Pantanal; kijk op: www.bloggen.be/erico

Er kwamen bij mij toen al een paar jonge brazilianen vlak voor de grens de trein in om een camping trip etc te verkopen voor 4 dagen. Dat was erg gaaf, leuke excursies overdags in de pantanals, beetje slapen in Hammocks, kampvuurtje, caipirinha erbij :). Tevens vond ik zo snorkeltripje vanuit Bonito erg leuk, ligt vlakbij corumba.

Ben toen ook verder vanuit het noorden in Brazilie weer terug de grens over gestoken naar Bolivia, in de buurt van Porto Velho, ben de namen van de grenstadjes vergeten. Dit was ook erg goed te doen.

groeten Sander

Hoe zit het als je van Santa Cruz via Paraquai naar Argentinie wil? In mijn LP staat dat de reis via Acension met bussen moet en eigenlijk niet :beef: te doen is. Maar alles verandert zo snel in Z. Am.