Van Arugam Bay naar The Ancient City's

Ik heb er tot nu toe een mooie anderhalve week op zitten in Sri Lanka, prachtige trein ritten tussen Kandy en Ella, enerverende bus ritten vanaf Ella naar Arugam.

Nu wil ik met een paar dagen vanaf hier naar de Ancient City’s gaan, waarschijnlijk met als eerste stop Polonaruwa, om dan vanaf daar met een scooter de andere steden te verkennen.

Mijn vraag Is, hoe komt ik het snelst van Arugam naar Polonaruwa? Graag enkel tips die low budget zijn.

Ik vermoed zelfs de bus vanaf Pottuvil maar Baticaloa en vanaf daar de trein? Iemand een idee hoe lang dat duurt en/of hoe laat de bus gaat?

Hoi hoi,

Bus naar Batti is 3 x per dag direkt en kost dan 3 uur; je zou echt de tijden moeten navragen in Pottuvil busstation. Maar zou je te lang moeten wachten, gewoon eerste bus naar Kalmunai nemen en vandaar naar Batti - iets meer reistijd door de overstap (3.30 uur) maar toch overall sneller als je anders lang zou moeten wachten.
De lijn Batti-P’ruwa heeft maar 1 sneltrein per dag die iets van 6 uur 's ochtends vertrekt dus niet echt handig; er gaan wel 2-3 stoptreinen (soms de schattige railbussen, echt 2 Tata of Ashok Leyland carrosserieën bovenop een treinwagonchassis) later op de dag, schema via www.railway.gov.lk. Komt dat qua tijd slecht uit gewoon bus, die doet er iets van 3 uur over.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Thanks Erik.

Uiteindelijk heb ik er twee dagen over gedaan. Mn laatste avond in Arugam Was er een afscheidsfeestje dat erg laat werd dus eerder dan 1300 lukte het me niet om met een kleine kater in de bus te zitten. Nachtje gebleven in Batticaloa en vermogens vandaag door gegaan richting Sigiriya. Vanaf hier met een scooter de verschillende steden bezoeken.

Mooi, goede reis verder!

<Erik> & [Sandya]

Yep, Arugam Bay heeft pittige feestjes met veel rum en muziek. Wij vermaken ons er wel met onze Israelische vrienden. Hoe vond je het en waar heb je geslapen? Ons adres daar is meestal de Hideaway, perfect eten en redelijke cabana’s. Maar wellicht te prijzig voor de plek :wink: Ben je nog naar Panama tank of Kumana geweest?

Ik verbleef eerst bij Surf & Turf, eigendom van een illegale Duitser. Die spoorde niet helemaal dis ben daarna naar The Folly vertrokken. Super chill, cabana op t strand, eigenlijk gewoon een groot bed met allemaal doeken er omheen. Was heel relax. Bij Hideaway heb ik nog van een happy hour genoten, was ook prima. Het dorp Is gewoon te relaxed haha.

Overigens nog een vraagje:

Als ik naar Ratmalana vlieg en dan daar ergens in de buurt een nachtje verblijf (of twee) hoe kom ik dan bij het vliegveld? En hoe lang duurt dat ongeveer? Ik moet zondag ochtend om 10 vliegen dus wil daar wel optijd zijn. Wellicht zaterdag einde middag naar een hotelletje wat er vlak bij ligt.

Maar dan nog, hoe kom je van Zuid Colombo naar Negombo/airport area?

Gewoon lekker naar Negombo gaan. Daar zijn zat leuke hotels/guesthouses voor elk budget. En je bent in 30 minuten op het internationale vliegveld. De Binnacle is bijvoorbeeld een leuk, mooi hotelletje. En als je iets goedkopers wil pak je Ayobuwan guesthouse of Panorama residencies. Maar je kan ook aan zee gaan zitten, er zijn honderden hotels in Negombo. Of je pakt the Reef Edge in Colombo, mooi hotel, ontbijt is minder maar de bediening super goed (hotel is van de Navy). Ben je ook zo op het vliegveld. The Reef Edge is wel duur ($ 160).

Ratmalana heeft een stoptreinstation, trein naar Fort en dan overstappen op trein naar Negombo. Airport naar station eist tuktuk omdat de terminal aan de oostkant van de startbaan, dus ver weg van spoort, ligt.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]