Valuta Tanzania en Oeganda

Klopt het dat je in Tanzania en Oeganda alleen maar met Dollars kan/ mag betalen?
Is het niet mogelijk om Euro’s met Euro’s te betalen en dan uiteraard de lokale munteenheid als wisselgeld terug te krijgen?
Ook heb ik begrepen dat de in en uitvoer van de Tanzaniaanse en Oegandese Schilling verboden is.

Groetjes, Marike

Dit wil ik ook graag weten. Ben benieuwd naar de reacties.

Ada

uhm voorzover ik nog kan herinneren, kun je zeker in Tanzania “Gewoon” met shilling betalen. Maar ook dollars worden wel geaccepteerd.

En worden Euro’s ook geaccepteerd?

groetjes, Marike

In de tijd dat ik er was (mei 2008) hadden dollars wel sterk de voorkeur. Weet uiteraard niet hoe dat nu is.

Ben er in januari 2010 geweest, en dollars willen ze voornamelijk zien als jij een safari boekt of de kili ofzo gaat beklimmen, iig bij grote uitgaves. Ik weet niet of je weet hoe de wissel koers is, maar 400.000 tanz. shilling is ongeveer 200 euro…(jan 2010) en dat krijg je dan in briefjes van 10.000 dus daarom hebben ze liever dat je met dollars betaald bij grote bedragen, je snapt vast wel waarom…
Verder kun je gewoon overal met shilling betalen…

Over de uitvoer? geen idee, ik heb wel wat briefjes en muntgeld meegenomen, dit omdat Tanzaniaanse shilling voornamelijk in het teken van wilde dieren staat, moest ik gewoon hebben…

Hoop dat je er wat aan hebt!

1 like

oh ja, Euros willen ze niet, die kunnen ze namelijk niet meteen weer uitgeven of storten op de bank. Euros moeten ze eerst omwisselen naar shilling om ze te kunnen uitgeven/storten. Dat kost ze weer extra commissie.

Hoi Marike,

Ik ben in juni/juli in Oeganda geweest en je kunt er gewoon met Oegandese Shillings betalen die je wisselt. Wij hebben Euro’s gewisseld tegen Shillings. Je kunt in grote plaatsen denk ik ook met Dollars betalen, al hadden wij Shillings zat. Euro’s weet ik niet.

1 like

hoi marike
in tanzania kan je alleen hoofdzakelijk met shilling betalen,en soms met dollar,maar dat komt meer voor als je grote aankopen doet.het is zeer streng verboden om shilling het land uit te voeren.
euro’s worden niet geacepteerd.
gr ineke,kilimanjaro

1 like

Hoi Marike,

Ik ben net een paar dagen terug van een fantastische reis in Tanzania. Cash kun je inderdaad alleen maar met dollars en de Tanzaniaanse shilling (lokale munteenheid) betalen. Als je bijvoorbeeld met dollars betaalt, krijg je als wisselgeld shillingen terug. Als je via de geldautomaat terplekke geld opneemt, krijg je ook alleen maar shillingen. Soms willen de hotels via je creditkaart de euro berekenen (scheelt weer wisselkoersen…). Het heeft weinig zin om shillingen mee terug naar NL te nemen (tenzij als souvenir, wat wij ook hebben gedaan…), omdat je ze hier niet kunt inwisselen.
Hopelijk heb je zo alle informatie, die je nodig hebt!

Groetjes, Angelique

1 like

In Oeganda kan in de dure lodges met US dollars worden betaald. De parkentree’s kunnen ook met Euro’s worden betaald. Hier hebben ze vaste (door de UWA vastgestelde) wisselkoersen. Deze worden niet wekelijks aangepast, dat betekent dat het zowel gunstig als ongunstig kan uitpakken. Het voordeligst is gewoon wisselen (Euro’s) bij een wisselkantoor in Kampala en overal met de lokale munt betalen.
Het wisselen buiten Kampala is erg onvoordelig en ook bijna onmogelijk.
Of het verboden is om Oegandees geld uit te voeren weet ik niet. Maar wie gaat dat controleren en wat zou je er uberhaupt mee moeten??

In Tanzania was ik 5 jaar geleden. Geen idee hoe het nu is.
Maar een vaste regel is overal, wissel bij een wisselkantoor, de hotels hanteren woekerkoersen.
En wissel vooral genoeg, neem de eventuele strop van een paar euro als je lokaal geld terug moet wisselen naar Euro’s. Je bent vele malen duurder uit als je onderweg te kort komt en ter plaatse (als het al mogelijk is) moet wisselen.

1 like

Wat fijn dat jullie met zovelen hebben gereageerd!!
Wij zitten in Tanzania (nog 2 weekjes:cheer:) in Sopa lodges en Serena lodges. Alleen drankjes en andere persoonlijke uitgaven zullen we hebben. We hoeven dus geen park entrees te betalen.
In Oeganda is dat ook zo; alle grote uitgaven zijn al gedaan, incl gorilla-permits.
Ook daar zitten we in (best dure) lodges.
We nemen een X bedrag aan Dollars mee en de Mastercard en we zullen uiteraard wel in de gelegenheid komen om te pinnen (in Arusha, Stonetown en Kampala)

Wie heeft er van jullie een gorilla-tracking gedaan? Ik vind het ontzettend spannend maar ik lees dat het behoorlijk zwaar kan zijn.

Groetjes, Marike

Hallo Marike,

Ik ben de afgelopen jaren een paar keer in Tanzania geweest.
Het is verstandig om naast een creditcard (Visa) contant geld mee te nemen. Het beste is om dollars mee te nemen. Die kun je dan (gedeeltelijk) omwisselen naar Tanzaniaanse Shillingen. Dat is het handigst voor kleine aankopen die je lokaal doet. Op heel veel plaatsen kun je met dollars betalen. Op een enkele plek kun je ook wel met euro’s betalen. Het omwisselen van euro’s is niet aan te raden. Je loopt de kans dat je voor 1 euro nauwelijks meer Shillingen krijgt dan voor 1 dollar.
Succes ermee en geniet van je vakantie, want het is een fantastisch land.
Ik ga zeker weer terug.
Groeten, Bert

Wordt de Mastercard geaccepteerd? Jij hebt het nl. over de Visa en die hebben we niet…

Hoi Marike,

Mastercard wordt ook geaccepteerd (werkt naar mijn ervaring ook beter dan Visa). Vergeet inderdaad niet om cash geld (dollars) mee te nemen. Het is nl. gebruikelijk dat je fooien geeft aan de kruiers, horecapersoneel, drivers etc.
Pinnen in Arusha en Stone Town zou ik bij de Barclays bank doen. Dit is het meest betrouwbare.
By the way: de ramadan is 12 augustus jl. begonnen (97% in Stone Town is moslim), dus vergeet geen passende kleding mee te nemen.
Ik heb ook in de Sopa & Serena lodges overnacht. Persoonlijk vond ik de Sopa lodges het allerbeste en super service.
Ik ben net terug uit Tanzania en kan nog niet wennen aan ons kikkerlandje…
Een hele fijne reis toegewenst; het wordt vast en zeker een onvergetelijke ervaring!

Groetjes, Angelique

1 like

[quote=“aanthonissen, post:15, topic:75567”]

By the way: de ramadan is 12 augustus jl. begonnen (97% in Stone Town is moslim), dus vergeet geen passende kleding mee te nemen.

Yes, ik weet het; ik heb 9 medewerkers die aan het vasten zijn!
Het leuke er van is dat we 9 september El Fitr meemaken in Tanzania. (suikerfeest)

Groetjes, Marike

Beste Marike,

Je kan zowieso geen ugandese of tanzeniaanse shilling aankopen in nederland. Dit is omdat in Oeganda je kan betalen met de euro. Je krijgt dan ugandese shilling terug. Let er wel goed op dat wat je terug krijgt klopt. Vooral bij lokale kleine winkeltjes.
In Tanzenia kan je met de dollar en de shilling betalen. Je kan bij elke bank in elke grote stad geld opnemen. Ook zijn er kantoren waar je je geld kan wisselen.

Verder zullen ze in tanzania naar je toekomen als men je hoort praten over aankopen of als je een zaak binnengaat just for fun. Ze zullen achter je aankomen met bijv schoenen. Dat is mij overkomen. Ik ging een schoenenzaak in en 10 minuten later op een terras zitten met anderen. Toen kwamen ze met schoenen en die moesten we dan maar kopen want we waren toch de winkel in geweest. En ze zijn moeilijk weg te sturen om het zo maar te noemen. Verder heel veel mooie ervaringen en mensen ontmoet in oeganda en tanzania en een hoop beleefd. Wil je meer weten mail me dan [EMAIL=“lauravanboven@casema.nl”]lauravanboven@casema.nl

Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd.

En heel veel vakantie plezier.

Groetjes Laura

1 like

Hallo Marike,

Angelique heeft jouw vraag aan mij al beantwoord.
Ik heb overal met de Visacard betaald, vandaar dat ik dat erbij had gezet.
Kijk op het vliegveld wat de wisselkoers is en let goed op voor je ergens geld wisselt dat ze de juiste koers hanteren. Ook als je met dollars betaald en ze een prijs in shillingen aan hebben gegeven.
groeten,
Bert

1 like

Wij hebben vorig jaar ook in Sopa Lodges overnacht in Kenya en die waren idd super (ruime kamers) en behulpzaam personeel.
We hebben ook 1 nacht in de Salt Lick Lodge gezeten en dat vond ik ver uit de allermooiste; de olifanten en buffels liepen onder je kamer door met veel kabaal (trompetteren, grommen, loeien). De hele nacht niet geslapen maar dat vonden we natuurlijk helemaal niet erg!!

Groetjes, Marike

mijn ervaringen in oeganda mbt euro’s is dat ze steeds vaker geaccepteerd worden op plekken waar ook dollars geaccepteerd worden, maar dat je vaak een zelfde bedrag in euro’s betaalt als in dollars. zoals bij het visum op het vliegveld, dat was het eerste jaar dat ik ging geloof ik 25 dollar of 25 euro, dan ben je wel achterlijk als je met euro’s betaalt :stuck_out_tongue: