Ik ben wanhopig op zoek naar een (kort) vakantiebaantje. Ik ben maximaal 3 weken beschikbaar, ik wil het liefst een betaald baantje (tenzij het een super super ervaring is), er is echter 1 maar:
Ik ben pas zestien jaar.
Het liefst zou ik willen werken in het buitenland (mijn Frans is niet goed! Duits gaat wel en Engels kan ik ook wel), hoeft niet per se ver weg te zijn, Belgie is ook goed. Ik kan hard werken.
Wie kan mij helpen? Ik heb heel internet afgezocht, maar kan alleen baantjes vinden voor minstens een maand of voor 18 jaar en ouder.
Het is heel moeilijk om vakantiewerk in het buitenland te vinden als je nog maar 16 bent. Je moet hier 18 jaar voor zijn. Om eerlijk te zeggen weet ik niet of er juridisch mogelijkheden zijn om iemand van 16 of 17 aan het werk te zetten in het buitenland. Maar je zult begrijpen dat hier meer voor geregeld moet worden en dat je minder flexibel inzetbaar zult zijn. Dat zijn juist 2 zaken die een werkgever niet prefereert bij iemand die vakantiewerk komt verrichten.
Een ander nadeel is natuurlijk de beperkte mate van inzetbaarheid. Drie weken is echt tè kort. Je moet begrijpen dat je eerst ingewerkt moet worden en eer dat je het allemaal door hebt ga je al weer weg. Dat kost de werkgever een hoop geld.
In jou geval ben ik geneigt om te zeggen: wacht nog 2 jaar en zorg dat je in die zomerperiode echt voor die vakantiebaan gaat ! Dus schuif wat met je vakantie en prefereer dat jaar gewoon het vakantiewerk (wat meestal ook naar vakantie neigt: 2 vliegen in één klap!).
Je zou eens op onze website kunnen kijken: Werken in het buitenland? Internationale Vacatures & Banen!. Ik weet dat er de afgelopen 3 maanden (volgens mij was het ergens eind maart) een keer wat vrijwilligerswerk voorbij is gekomen. Misschien zou je hen kunnen contacteren en kijken wat er mogelijk is gezien je leeftijd en beschikbaarheid. Ik kan me voorstellen dat ze bij vrijwilligerswerk de beschikbaarheid minder erg vinden.