Vakantiebeurs 2006: één grote ontdekkingsreis, vol beleving, informatie en inspiratie

Reizen betekent een ontmoeting met andere leefgewoonten, andere culturen, andere mensen. De veeleisende Nederlandse toerist wil rusten en bijkomen na een periode van hard werken, maar ook nieuwe ontdekkingen en ervaringen opdoen. Goede informatie vooraf voorkomt teleurstellingen. De Vakantiebeurs 2006 is het perfecte evenement voor persoonlijk advies van gespecialiseerde reisaanbieders uit de beoogde vakantielanden zelf en vormt een bron van inspiratie over de meest uiteenlopende bestemmingen. Praktische informatie en tips uit de eerste hand bieden meer zekerheid dan wanneer op eigen houtje informatie wordt verzameld. Het evenement is één grote ontdekkingsreis, met zang, dans en shows, themapresentaties en vol beleving met vreemde, maar overheerlijke hapjes, drankjes en geuren bij de gezellige terrasjes, eet- en drinktentjes. De data van de Vakantiebeurs zijn van woensdag 11 tot en met zondag 15 januari 2006 in de Jaarbeurs Utrecht.

Nieuwe landen
Meer dan honderd landen zullen de specifieke toeristische aantrekkelijkheden op geheel eigen en vaak verleidelijke wijze presenteren. Elke denkbare vakantie is aanwezig, van zeer comfortabel tot community based en van een cultuurreis tot ecotoerisme en een mix van studiereis en survival of ontwikkelingswerk. Zelfs een poolexpeditie op een ijsbreker behoort tot de mogelijkheden. Onder de nieuwe landen zijn Bosnië Herzegovina, Macedonië, Albanië, Ghana, Benin, Burkinafaso, Mali, Senegal, Gambia, Uganda, Namibië en de Filippijnen. Vorig jaar trok de beurs 138.000 bezoekers. Dat waren er heel veel, zeker voor een klein land als Nederland en de verwachtingen zijn wederom hooggespannen.

Grootste herdenking
De viering in Nederland van de 400-jarige geboortedag van Rembrandt zal een belangrijke stimulans zijn voor het toerisme vanuit Nederland en ver daar buiten. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) kiest ieder jaar een thema en presenteert zich met de grootse herdenking van de wereldberoemde schilder in hal 11. De keuze voor Rembrandt ligt voor de hand. De herdenking neemt bijna een heel jaar in beslag en de verwachting is dat meer dan anderhalf miljoen toeristen daar op een of andere manier aan mee doen.

Ontmoetingsplek
Reizigers kunnen intensief met elkaar in contact komen in de Travellers Club. In deze ultieme ontmoetingsplek in hal 3 worden in ongedwongen sfeer ervaringen uitgewisseld over de meest uiteenlopende vakantiebestemmingen. Reizigers die hun vakantieheil ver weg hebben gevonden en los van de gebaande paden reizen doen hier hun verhaal of presenteren een geluid- en/of beeldreportage. Per dag wordt een programma samengesteld dat vanaf 1 januari is te raadplegen op www.vakantiebeurs.nl en tijdens de Vakantiebeurs in de Travellers Club zelf. Na de publiekspresentatie kan tête à tête worden doorgepraat onder het genot van een drankje uit de bar, die op zich al een attractie belooft te worden. In de Travellers Club staat ook een ruime leestafel vol reisbladen om heerlijk in te snuffelen.

Australië
Australië richt tijdens de Vakantiebeurs de schijnwerpers op de bijzondere, vier eeuwen lange relatie met Nederland. De Verenigde Oost-Indische Compagnie zond in 1506 de ‘Duyfken’ met schipper Willem Janszoon uit naar het Zuidland. Het was het eerste Europese schip, dat Australië aandeed. In het land zijn nogal wat Nederlandse plaatsnamen die aan de ontdekking van het nieuwe land herinneren. De bezoekers van het uitgebreide ‘Down Under’ Paviljoen in hal 1 kunnen alvast kennis maken met de sfeer van het uitgestrekte, vaak nog onontgonnen land en aan de bar een typisch Australische snack proberen. Op het gezellige terras is een expositie ingericht met prachtige werken van het Aboriginal Art Museum. Om het gevoel van rondreizen en trekken op te wekken staat er een camper van United Campervans en zijn bovendien spoor- en busmaatschappijen uit Australië vertegenwoordigd. Op het Paviljoen is veel informatie verkrijgbaar over de vele evenementen die in Australië en Nederland worden opgetuigd die teruggrijpen op de historische gebeurtenissen.

Nieuw-Zeeland
Na de trilogie van de Lord of de Rings staat Nieuw-Zeeland aan de vooravond van weer drie schitterende filmpremières waarbij op het witte doek eens en te meer de boeiende en spectaculaire natuur van dit land tot uiting zal komen. Ook de bezoekers van de Vakantiebeurs kunnen op het Down Under Paviljoen het Nieuw-Zeeland-gevoel ervaren tijdens de presentaties van de vele mogelijkheden voor rondreizen door dit verre, maar voor tallozen zo bijzonder aantrekkelijke land. De nieuwe films ‘River Queen’, ‘World’s fastest Indian’ en ‘King Kong’ beloven volop spanning en sensatie, maar vooral schitterende beelden van het nog ongerepte Nieuw-Zeelandse landschap. King Kong is tijdens de kerstdagen al in de Nederlandse bioscopen te zien en de twee andere worden in het voorjaar verwacht.

Rodeobar
De belangstelling voor Amerika als toeristische bestemming is weer toegenomen. Op de Vakantiebeurs zal de VS zal aanwezig zijn met meer dan dertig deelnemers, een stijging met maar liefst vijftig procent ten opzichte van vorig jaar. De Amerikaanse exposanten verwachten een verdere toename van het toerisme. Vooral Florida pakt op de Vakantiebeurs stevig uit. Trekker in het Amerika Paviljoen in hal 1 zal de rodeobar zijn, waar dankzij United Airlines dagelijks een country en western band de live muziek zal verzorgen.

Massage
Liefhebbers van Thailand kunnen in hal 1 getuige zijn van de vele festiviteiten die in 2006 vanwege Koning Bhumibol over het hele land verspreid plaats zullen vinden. In het Thaise Paviljoen kunnen de bezoekers een voorproefje nemen van een ontspannende rugmassage, genieten van het kunstzinnige snijden van groente en fruit en van het op ambachtelijke, sierlijke wijze beschilderen van parasols. In het Thaise restaurant kunnen heerlijke gerechten worden geproefd kijkend naar demonstraties traditionele Thaise dansen.

Atomium
België vraagt in hal 11 met terechte trots aandacht voor het onlangs compleet gerestaureerde Atomium in Brussel. Ook wordt de promotiecampagne het ‘Ardennen Offensief’ ten doop gehouden en kunnen de beursbezoekers onder andere kennis nemen van de vele toeristische mogelijkheden van de provincies Luik, Namen, Luxemburg en het Waalse Oost Brabant. Het Atomium begint in februari na een ingrijpende restauratie aan een tweede leven. De befaamde bollen van de architecten André en Jack Polak bepalen al sinds 1958 het beeld van Brussel. De heropening van het vernieuwde Atomium is op 18 februari.

Duitsland
Holland voert nog steeds de lijst aan van buitenlandse bezoekers aan Duitsland. Het aantal overnachtingen van Nederlanders bij de oosterburen steeg in 2005 met 4,5 procent tot 4,8 miljoen en die trend zal zich in 2006 voortzetten wanneer ‘Oranje’ meedoet aan het WK voetbal, dat in twaalf Duitse stadions wordt gespeeld. Op de Duitse presentatie in hal 9 is speciaal aandacht voor het WK en alles wat daar omheen wordt georganiseerd. De Duitse steden die tussen 9 juni en 9 juli, wanneer het voetbalspektakel losbarst, op supporters kunnen rekenen zijn Berlijn, Dortmund, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Hannover, Kaiserslautern, Keulen, Leipzig, München, Neurenberg en Stuttgart.

‘Reiswereldbaan’
De reisbranche heeft jonge mensen veel te bieden als het om werk gaat. Daarom organiseert het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) samen met de toeristische opleidingen tijdens de Vakantiebeurs 2006 de voorlichtingscampagne ‘Reiswereldbaan’. Geïnteresseerde jongeren, hun ouders en decanen krijgen op het Opleidingsplein in hal 11 van de Jaarbeurs Utrecht informatie over een studie voor een baan in de reiswereld en kunnen zich op een speelse manier oriënteren op de carrièrekansen.

Theater
In het Wereldwijdweg Theater kunnen bezoekers vijf dagen lang volop genieten van zang, dans en shows en, heel spectaculair, bij dagelijkse reisveilingen voor een spotprijs een droomreis zien te bemachtigen. Een selectie van honderd bezoekers die op www.vakantiebeurs.nl in de voorverkoop een kaartje kopen krijgt een bon aangeboden van € 50 die zij bij de reisveiling kunnen inzetten. Belangstellenden voor de veiling moeten zich aanmelden via de website www.inpakkenenwegwezen.nl of tijdens de Vakantiebeurs op de stand. De deelnemers krijgen een uitgeprint nummer, een ‘veilingbordje’, dat zij omhoog kunnen steken om mee te bieden op aantrekkelijke reizen.

Korting bij voorverkoop
Een kassakaart kost € 12. Een kaartje in de voorverkoop via www.vakantiebeurs.nl levert € 1,50 korting op (€ 10,50 i.p.v. € 12) met bovendien kans op het winnen van een droomreis. Korting op de entreeprijs is niet geldig in combinatie met andere kortingen. Wegwijzer / beursplattegrond en programmaboekje bij entreeprijs inbegrepen.
• vrijdagavondkaart (17.00-22.00 uur): €10,50
• 60+ kaart: € 10,50
• excursiekaart (min. 20 personen): € 10,50
• kinderkaart (tot en met 4 jaar gratis): € 2,50 (tot en met 17 jaar)

Openingstijden
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2006 zijn woensdag 11 tot en met zondag 15 januari van 10.00 tot 18.00 uur. Let op: vrijdag 13 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel. 0900-52272387 (€ 0,13 per minuut).