Vakantie Frankrijk september

Hallo,

Wij zijn van plan om de hele maand september door frankrijk te gaan trekken met de auto. Aangezien we dit nog nooit gedaan hebben (in frankrijk) heb ik een paar vragen.

  1. we zijn van plan om langs de alpen af te zakken naar de middelandse zee om vandaar langs de kust richting italie te gaan. Aangezien we niet weten wanneer we waar zijn en hoe lang we er willen blijven willen we niks vooruit boeken en gebruik gaan maken van hotels of iets dergelijks .
    Is er in september makkelijk een overnachtingsplaats te vinden zonder vooraf te boeken ?

  2. Als we via nederland,belgie en luxemburg langs de alpen (paar dagen blijven) afzakken naar laten we zeggen perpignon en vanuit daar richting Monaco. Wat mogen we dan niet missen ? (we houden van natuur,bergen,steden,wandelen,zon,water)

  3. Hoe is het weer in september ?

Mvg
albert

Hoi Albert,

GAAF MAN!! Ooit wil ik iets soortgelijks gaan ondernemen. Ik ben namelijk verzot op Frankrijk! Maar ik zal even to-the-point komen en zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden:

1 - Het hoogseizoen loopt bij de meeste accomodaties tot 31 augustus. September is bij de meesten dus ofwel naseizoen ofwel laagseizoen. In het naseizoen of het laagseizoen is er over het algemeen gesproken goed aan een hotelkamer of dergelijke accomodatie te komen zonder dat deze gereserveerd moet worden. In principe moet dat geen problemen opleveren, denk ik.

2 - Suggesties van wat je kunt gaan bezoeken:

  • Diverse steden die ongeveer op de route liggen zijn een bezoekje waard, zoals: Strassbourg, Genève met haar Mont Blanc, de Zwitserse stad Bern, Marseille, Turijn of Milaan.
  • Diverse activiteiten, zoals wandelen in de Alpen (het weer in september is hiervoor bij uitstek geschikt), een goede fietstocht door het mooie landschap van Frankrijk (bijv. La Voie Verte of La Voie Bleue door het redelijk vlakke Ain), abseilen of paragliden in de Alpen is ook erg leuk.
  • Diverse natuurgebieden of bezienswaardigheden, zoals de grotten bezoeken… dat kan bij wijze van Limburg al :), het bezoeken van natuureservaten als die van VAL D’ALLIER of die VAN DE VALLEI VAN CHAUDEFOUR of natuurreservaat LES SAGNES DE LA GODIVELLE allen gelegen in het MASSIF CENTRALE.

In die buurt is ook nog meer te vinden… dit heb ik van een website geplukt, erg handig:
[ul]
[li]Mooie plekjes[/ul]Bezoek VULCANIA, de [SIZE=2]VULKAAN LEMPTÉGY[SIZE=2] en ga naar de TOP VAN DE PUY DE DÔME (1 465 m). U kunt er ook een wandeling maken rond Puy de Dôme via een fantastische route (9 km) waar u het gebied vanuit alle hoeken kunt bekijken. (Puy-de-Dôme, Auvergne)[/li]
DE MONT MÉZENC (1 754 m). Wandel door de hoge plateaus van het massief van Mézenc, ten oosten van de vallei van de Loire: venen, grasvlakten in de bergen, en uitgestrekte weiden met een rijke flora. (Haute-Loire, Auvergne)

DE VALLEI VAN DE CREUSE EN DE IMPRESSIONISTEN: wandel in de sporen van Georges Sand en de impressionisten van de XIXe eeuw die, naar het voorbeeld van Claude Monet of Armand Guillaumin, zich met hun schildersezel langs de kilometerslange rivier geïnstalleerd hebben. De overblijfselen van het middeleeuwse fort van Crozant tot Felletin, ga in elk seizoen langs de clandestiene wegen van deze vallei met kastelen, bergengten, rotsen en legenden. (Creuse, Limousin)

DE BERGEN VAN MONÉDIÈRES[SIZE=2] (monts du jour of monts des airelles), gelegen tussen de valleien van de Vézère en de Corrèze, hebben afgeronde vormen, geschuurd door de erosie.

HET KALKSTEENPLATEAU VAN DE CORRÈZE: ten zuid-westen van Brive, in de buurt van de autosnelweg A20, bevindt zich een van de meest originele plekjes van het departement, waar de kalkrots op sommige plaatsen aan de oppervlakte komt, op zoek naar grondwater dat opgenomen wordt en in het netwerk van ondergrondse aderen loopt
om ergens anders opnieuw aan de oppervlakte te komen. Het kalksteenplateau van de corrèze heeft een typische mediterrane fauna en flora. (Corrèze, Limousin)

OBSERVATORIUM VAN DE BERG AIGOUAL: [SIZE=2]een uitzonderlijke plaats dankzij haar schoonheid en klimatologische omstandigheden, waar de meteorologen de hemel 24 uur op 24 observeren. Uitzicht op een vierde van Frankrijk: van de Mont Ventoux tot de Mont Blanc, van Canigou tot Pic du Midi, van Chaîne des Puy tot de Middellandse Zee. (Lozère)

3 - Het weer is in september vaak beter dan in Nederland. Zo is het een aantal graden warmer en valt er minder neerslag. Hoewel het aan de kust nog wel eens onvoorspelbaarder kan zijn. Daar is de kans op buien iets groter dan wat meer het binnenland in. Goed uit te houden, zeker niet te warm.

Veel plezier op jullie reis en als er nog iets is dan hoor ik het wel! Ook bereikbaar via een Wereldwijzer PB-tje.

Wouter v. Kuijk [/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]

Hoi Wouter

Bedankt voor je resource en je leuke suggestie’s !!! .
Ik ga ze eens op me gemak bekijken en bestuderen of de leuke dingen invulbaar zijn in onze route :slight_smile: Het wordt onze eerste frankrijk reis na over de rest van de wereld gezworven te hebben. We zijn erg benieuwd hoe het echte frankrijk is .

Mvg
albert

Hoi,

We zijn erg benieuwd hoe het echte frankrijk is.

Het zal jullie niet tegenvallen denk ik, want Frankrijk is zo geweldig!

Ik hoop dat het een leuke reis wordt. Ik vertrek over 4 dagen ook naar Frankrijk en ik kan echt niet wachten er weer te zijn! Dus als ik jullie niet meer spreek op Wereldwijzer.nl wens ik jullie een goede reis en een leuke vakantie toe.

Na de vakantie hier even een verslagje? Of zijn jullie daar niet zo van? Het zou leuk zijn als jullie dat willen doen. Maar dat staat jullie natuurlijk geheel vrij.

Groetjes,
Wouter v. Kuijk