Uniek: eerste 100 % duurzame eiland ter wereld

Beste Indonesiëliefhebbers,

Ik heb jullie hulp nodig om mee te kunnen naar Sumba waar Hivos dit jaar begint met de missie om het arme eiland 100 % duurzaam te maken. Volg de link en ‘like’ mijn inzending. Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Katja

http://www.hivos.nl/Expeditiesumba/Inzendingen/Katja-Schrijft.-Voor-Sumba/(showonlyvideo)/yes/

[quote=“KatjaSumba, post:1, topic:104726”]

[Wat"]Wat](http://www.hivos.nl/Expeditiesumba/Inzendingen/Katja-Schrijft.-Voor-Sumba/(showonlyvideo)/yes/[/quote) wordt jouw inbreng ter plaatse Katja?

We zullen helpen om bekendheid te geven aan het project en zelf helpen met de opzet aldaar.

De vraag die bij me opkomt: WILLEN de mensen zelf een eiland wat 100% duurzaam is? Komt dit initiatief van de mensen zelf uit? Toen ik een aantal jaar geleden op Sumba was heb ik niemand gehoord over duurzaamheid en energie…

Ik zou eerder investeren in duurzaamheid op een eiland als Bali, waar (o.a.) door het toerisme het grondwaterpeil meer en meer zakt. Waar de wegen overvol zijn, en waar overal afval ligt.

Op een eiland als Sumba zou ik eerder investeren in onderwijs. Veel mensen zijn analfabeet. Bahasa Indonesia wordt er nauwelijks gesproken. Ik vraag me af hoe mensen zonder scholing kunnen beslissen over wat goed is op het gebied van duurzaamheid is voor HEN. Maar misschien ben ik te sceptisch.

De vraag die bij me opkomt: WILLEN de mensen zelf een eiland wat 100% duurzaam is? Komt dit initiatief van de mensen zelf uit? Toen ik een aantal jaar geleden op Sumba was heb ik niemand gehoord over duurzaamheid en energie…

Ik lees net op de Hivos website:
‘Naast zelfredzaamheid, door zelf duurzaam energie te opwekken, kunnen de Sumbanezen de rest van de wereld een voorbeeld geven. Zo laten zij zien dat het niet langer nodig is om dure vervuilende fossiele brandstoffen op te maken.’

Het lijkt er op dat Hivos wil dat de Sumbanezen als voorbeeld dienen. Denk niet dat dit de grootste wens van de bevolking zelf is…

Een project als dit ‘verkoopt’ denk ik goed voor Hivos en ik dat is waarschijnlijk belangrijker dan maximale positieve impact. 5% meer duurzaamheid in Jakarta zou denk ik een sterker positief effect hebben, maar dat klinkt een stuk minder interessant.

Katja, ben benieuwd waarom je voor dit project gekozen hebt. Heb je al contact met de Sumbanezen zelf en weet je wat ze er zelf van vinden?

Groetjes,
Britt