Twee weken Noord-Engeland en Edinburgh

Hallo lezers,

Mijn voornemen is om ergens rond de zomer van dit jaar (waarschijnlijk begin juni) twee weken naar Noord-Engeland te gaan en dit te combineren met een aantal dagen Edinburgh, waar ik tegenwoordig familie heb wonen.:slight_smile:

Steden die ik wil gaan bezoeken zijn Manchester, Liverpool, York, Newcastle en Edinburgh. Binnen Engeland en van/naar Edinburgh reis ik per trein.
Ik denk er over om een Interrail One Country pas aan te schaffen voor zes of acht dagen.

Overnachten doe ik waarschijnlijk een aantal dagen in Manchester, Newcastle en Edinburgh. Dat geeft genoeg mogelijkheden om de steden goed te leren kennen en wellicht kan ik ook nog dingen in de omgeving van de steden zien.

Op Edinburgh na, zijn alle steden nieuw voor me. Edinburgh heb ik in 2014 al eens een dagje bezocht als onderdeel van een groepsreis door Schotland.

Qua reisgids overweeg ik om de nieuwe gids van Trotter te kopen. Deze komt in februari 2016 uit. De huidige gids stamt uit 2010 is toch wel wat verouderd. Het valt me wel op dat er specifiek van deze regio’s weinig reisgidsen zijn. De meeste reisgidsen gaan over Zuid-Engeland, Centraal Engeland of Schotland. Of je krijgt een dikke pil van heel Groot-Brittannië mee. Van Manchester en Liverpool zijn er wel afzonderlijke stedengidsjes maar erg dun en meestal Engelstalig. Eigenlijk best wel jammer. Het lijkt me een ontzettend mooi gebied zowel qua steden als qua natuur. Als het bevalt moet ik er wellicht zelf maar wat meer reclame voor gaan maken…

De heen en terugreis ben ik nog niet helemaal uit. Ik twijfel nog tussen de boot van IJmuiden naar Newcastle of van Rotterdam naar Hull of wellicht toch het vliegtuig naar Newcastle of Manchester. Ik heb een lichte voorkeur voor een boot omdat het dan meer een onderdeel van je reis is.

Het wordt mijn eerste soloreis voor een langere periode van een weekend, alle bij elkaar vind ik het best wel spannend en maar de vooruitzichten stemmen me ook heel vrolijk. Het is leuk om de dingen allemaal uit te zoeken en over een aantal maanden kijken of het aan de verwachtingen voldoet.

Tot zover deze eerste post. Mocht er nieuwe stappen gezet worden, dan volgt er een update.

Bedankt voor het lezen!

groeten, Floris

Misschien moet je een bezoekje aan de vakantiebeurs overwegen.
De regio Noord-Engeland is dit jaar het zogenaamde Gastland van de beurs.

1 like

Oke. Dank je wel voor de tip.

Ik ben inmiddels al weer een stap verder met de voorbereidingen. Ik heb inmiddels de periode bepaald waarin ik naar Noord-Engeland vertrek, de heen- en terugreis met de boot is geboekt. Ik ga varen met DFDS van IJmuiden naar Newcastle. De logeerkamer bij mijn jongere broer in Edinburgh voor een aantal dagen is geregeld. Tenslotte heb ik via internet twee hotelkamers geboekt. Een voor bijna een week in Manchester en een voor een aantal dagen in Newcastle.
Manchester wil ik ook als uitvalsbasis gebruiken voor uitstapjes naar bijvoorbeeld Liverpool en York. Edinburgh wordt deels familiebezoek en deels een nadere kennismaking met de stad. Ik ben er in 2014 een halve dag geweest als onderdeel van een rondreis met een groep. Nu heb ik wat meer gelegenheid om verder kennis te maken met de stad. Newcastle lijkt me ook een aardige stad voor een paar dagen, bovendien is het ook wel praktisch met de terugreis naar IJmuiden, om relatief dicht bij het vertrekpunt te zitten.

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je York bezoeken vanuit Manchester als je ook in Newcastle zit? York ligt dichter bij Newcastle dan bij Manchester.
En als je York wil bezoeken had je wellicht beter toch de Rotterdam - Hull boot kunnen nemen. Hull ligt praktisch naast York.

Je had ook een mogelijkheid kunnen overwegen om de ene boot heen en de andere terug te nemen, maar dan had je waarschijnlijk iets meer moeten betalen.

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je York bezoeken vanuit Manchester als je ook in Newcastle zit? York is sneller te bereizen vanuit Newcastle dan vanuit Manchester.
(update: ik ben er hiervan uit gegaan dat je nog steeds met het OV wilt reizen, als je met de auto gaat is het inderdaad sneller vanuit Manchester)

En als je York wil bezoeken had je wellicht beter toch de Rotterdam - Hull boot kunnen nemen. Hull ligt praktisch naast York.

Je had ook een mogelijkheid kunnen overwegen om de ene boot heen en de andere terug te nemen, maar dan had je waarschijnlijk iets meer moeten betalen.

1 like

Hallo C4th, bedankt voor je reactie en adviezen. Om te beginnen met je eerste opmerking. Domme vragen bestaan niet! Van elke vraag of opmerking kun je iets leren.

De reden dat ik York vanuit Manchester wil bezoeken is omdat ik Newcastle als laatste bestemming heb gepland. Dit heeft vooral een ook praktische reden en die luidt dat ik wil voorkomen dat ik door wat voor vertraging of verstoring in het openbaar vervoer dan ook, mijn boot terug naar IJmuiden mis. Overigens is het verschil in reisduur tussen Newcastle en York en tussen Manchester en York niet zo heel groot. Met de trein vanuit Newcastle is de reisduur 55 tot 65 minuten en vanuit Manchester is de reisduur 75 tot 90 minuten.

Ik ga de complete reis inderdaad het openbaar vervoer doen. Vooral per trein. Ik overweeg om een Interrail Pass One Country aan te schaffen. Daarmee kun je bijvoorbeeld gedurende 6 of 8 dagen binnen een maand onbeperkt met de trein reizen binnen een land. Je bent niet gebonden aan een bepaalde trein.
De dagen dat ik geen ‘reisrecht’ heb gebruik ik vooral om de omgeving te verkennen waar ik me op dat moment bevind.

De reden om de heen en terugreis met DFDS te doen is allereerst vanwege de prijs. Ik kon voor deze overtochten een buitenhut voor een vrije scherpe prijs boeken. Daarnaast is het voor- en natransport minder omslachtig en minder prijzig. Voor 6,50 euro kan ik via DFDS een transfer met de bus bijboeken die me vanaf Amsterdam Centraal tot bij het incheckpunt in IJmuiden brengt. Vanaf de haven in Engeland kan ik voor 5 euro een transfer met de bus bijboeken die me naar het station van Newcastle brengt. Vanaf hier neem ik een rechtstreekse trein naar Manchester. Als ik via Rotterdam reis, betaal ik 10 euro voor de bus die me van Rotterdam Centraal naar de Europoort brengt en vanaf Hull heb ik dan de keus uit 9,50 euro voor een bus naar Hull of 12,50 voor een bus naar York. De treinverbinding vanuit Hull naar Manchester is weliswaar rechtstreeks maar met een frequentie van 1 trein per uur een beetje mager. Als ik de bus naar York neem, neem ik aansluitend een trein naar Manchester. Vanwege de meer centrale ligging ten opzichte van andere steden in de omgeving. Ik geef dan toch liever de voorkeur om 1x wat langer in de trein te zitten, dan vanaf de boot in de bus en daarna weer in de trein met relatief korte afstanden. Maar ik geef toe dat is een persoonlijke keus. Ik zal binnenkort mijn concept reisschema aan dit topic toevoegen, dan krijg je wellicht een wat beter beeld van het totaal plan.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Beschouw het vooral niet als kritiek, maar meer als nieuwsgierigheid.

Ik ben dan nog benieuwd of het je speciaal om de buitenhut te doen was, want om eerlijk te zijn valt het uitzicht dat je daaruit hebt toch best nog wel een beetje tegen, vooral ook omdat een deel van je reis in het donker plaatsvindt.

Graag gedaan. Nee, ik beschouw je reactie niet als kritiek. Integendeel. Ik ben er alleen zelf nogal op gefocust om als ik een antwoord geef om dan gelijk een antwoord met inhoud en argumenten te geven. Daar heeft de ander ook meer aan dan dat ik alleen zou schrijven. "Nou dat is mijn keuze, en daar moet je het mee doen.’ Ik vind dat zelf nogal kort door de bocht en het komt ook niet heel vriendelijk over.:slight_smile:

De keuze voor een buitenhut, heeft toch ook wel te maken met een behoefte aan daglicht. Ik vind het niet fijn om ergens te verblijven waar geen raam in zit. Dat voelt voor mijn gevoel toch behoorlijk opgesloten. Ik heb begrepen dat de meeste hutten aan boord ook niet heel erg ruim zijn. Een raam geeft dan toch, gevoelsmatig, een wat ruimtelijker gevoel.

Zoals eerder toegezegd post ik hier mijn reisschema. Dat geeft wellicht een beter overzicht van het geheel. De periode dat ik ga is eind juni/begin juli 2016.

Dag 1: vertrek naar IJmuiden en met de boot naar Newcastle
Dag 2: aankomst in Newcastle, transfer naar het station en verder naar Manchester
Dag 3: Manchester
Dag 4: Manchester
Dag 5: York
Dag 6: Optioneel naar Liverpool of iets in de omgeving Manchester
Dag 7: Optioneel naar Liverpool of iets in de omgeving Manchester
Dag 8: vertrek uit Manchester richting Edinburgh
Dag 9: Edinburgh
Dag 10: Edinburgh
Dag 11: vertrek uit Edinburgh richting Newcastle
Dag 12: Newcastle
Dag 13: Newcastle
Dag 14: Newcastle (inclusief vertrek met de boot richting IJmuiden
Dag 15: aankomst in IJmuiden

Optioneel houdt in dat ik op de dag zelf de keuze maak, wat ik ga doen. De invulling ligt overigens niet helemaal vast. Alleen de verblijfplaatsen Manchester, Edinburgh en Newcastle zijn reeds geboekt. Het reistempo ligt niet overdreven hoog, maar dat is een bewuste keus. Ik vind het leuk om de tijd nemen om een plaats goed te leren kennen.:foto:

Inmiddels al weer ruim twee weken terug van deze rondreis. Reis is me zeer goed bevallen. De Engelsen zijn ontzettend vriendelijke mensen. Ook als ze formeel in functie zijn, zoals in een restaurant of lunchroom, geven ze je toch op een bepaalde manier een warm welkom dat je een graag geziene gast bent.
Planning is uiteindelijk iets anders verlopen. Ik ben drie dagen in Manchester geweest, twee dagen in Liverpool. York heb ik uiteindelijk vanuit Newcastle gedaan. Persoonlijk vond ik Newcastle niet heel bijzonder en ik had nog twee reisdagen over op mijn treinpas.

De bootreis van IJmuiden naar Newcastle en terug is prima verlopen. Vlotte check-in, prima cabine voor een nacht slaap. Ruime keuze in restaurants. Ik heb zelf gekozen voor het Lighthouse Café. Hiervoor hoefde je niet van tevoren te reserveren en ze serveerde daar kleine maaltijden.

Binnen Engeland heb ik alles met de trein gedaan. Via de pagina van VisitBrittain had ik een treinpas gekocht voor 8 dagen binnen een maand onbeperkt reizen. Geen gedoe met van tevoren treinen reserveren en vastzitten aan een bepaalde trein. Met de pas, alleen te koop buiten Groot-Brittanie, kun je alle willekeurige treinen nemen, waar je naar toe wilt. Bij stations met toegangspoortjes laat je je kaart aan het servicepersoneel zien en openen zij het poortje voor je. Waar je wel op letten is dat een groot deel van de treinen op de lange afstanden met gereserveerde plaatsen werkt. Aan de achterkant van de stoelen steken kaartjes uit, waarop je kan zien op welk deel van het traject de plaats gereserveerd is. Als je zoals ik alleen reist of met twee en je bent flexibel ingesteld is dit niet zo’n probleem. Je vindt altijd wel een plekje. Als je met meerdere mensen reist, kan het raadzaam zijn om stoelen van te voren te reserveren. Dat vergroot de kans dat je bij elkaar kunt zitten.

Het reizen zelf is verder goed bevallen. Treinen rijden redelijk tot goed op tijd en hebben comfortabele stoelen.

1 like

Hoi Floris,

Leuk dat je nog even een reactie terug doet.
Ja, treinen in Engeland is prima te doen weet ik ook uit eigen ervaring (met de trein van Londen naar Wales en terug)…

wat betreft de prima cabine voor een nacht slaap… ik dacht dat je voor een buitenhut gegaan was? Was namelijk toch stiekem wel benieuwd naar je ervaring daarmee.

En ja, stiekem weet ik wel dat Newcastle voor meerdere dagen niet zoveel te bieden heeft. Wij hebben destijds de rondleiding door het stadion gedaan (wat we vaak in grote steden doen). Hier kwamen we iemand tegen die overal heel erg lang en diep op inging, waardoor het een langdradig verhaal werd, maar we hadden daarnaast niet echt het idee dat we hierdoor veel aan Newcastle gemist te hebben (we hadden maar een klein dagje)…

Hoe waren Manchester & Liverpool?

Hoi C4th,

Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad een buitenhut. Zeg maar een cabine met zeezicht. Heen had ik een cabine met twee losse bedden en terug met een tweepersoonsbed. Persoonlijk vond ik de meerwaarde van daglicht wel heel erg fijn. Zeker in de zomermaanden als het nog lang licht is. Het geeft een wat meer ruimtelijk gevoel dan een binnenhut waar je alleen kunstlicht hebt. Wel moet ik zeggen dat de kamer met het tweepersoonsbed qua inrichting prettiger is. Het bed staat zoveel mogelijk tegen het raam aan, waardoor het tafeltje, mocht je bijvoorbeeld nog wat willen lezen wat van het bed af staat. Boven de tafel heb je de grote spiegel en daarboven nog verlichting. Heb je meteen een goede leeslamp.:slight_smile: Bij de gescheiden bedden staan de bedden aan weerskanten van het raam en heb je je tafeltje ingeklemd tussen beide bedden en tegen het raam. Op de terugweg had ik bovendien een kamer op dek 7. Dan zit je toch beduidend verder van de motor vandaan dan vanaf dek 4. (en dichter bij de voorzieningen…)

1 like

Voor wat betreft Newcastle. Ik denk als je van voetbal, uitgaan of uitgebreid shoppen houdt, dat je je best een aantal dagen prima kan vermaken in de stad.
Persoonlijk heb ik met de eerste twee niet zoveel en het laatste is alleen op zijn tijd.

Manchester vond ik persoonlijk een hele levendige en interessante stad. Ik had een hotel aan de zuidkant van de stad. Vanaf daar ben ik een paar keer richting Piccadilly Gardens gelopen. Je komt dan langs de vele gebouwen van universiteit van de stad. De gebouwen zijn afwisselend of heel modern of juist heel klassiek. Ook in het centrum heb je een mooie afwisseling van grote winkelstraten en kleine intiemere straten, parken, diversiteit in architectuur. Van hele oude statige hotels tot hele moderne flats en kantoorkolossen. Andere aanraders zijn de Bibilotheek van Manchester, vlakbij Piccadilly Gardens, Piccadilly Gardens zelf waar het altijd een komen en gaan is van allerlei mensen die elkaar ontmoeten of gewoon even een kop thee of koffie drinken en ondertussen een beetje mensen kijken, het MOSI het museum over de verschillende industrietakken waarmee Manchester welvarend is geworden. Waaronder katoenindustrie en transportmiddelen zoals treinen, auto’s en vliegtuigen. People’s History Museum over de geschiedenis van Manchester gezien door de ogen van de inwoners. Deansgate-Castlefield is een aanrader. Hier liggen nog enkele opgravingen van restanten uit de Romeinse tijd. Aan de andere kant van de spoorlijn vind je een hele leuk wijk gelegen aan het water welke uitmondt op het kanaal richting Liverpool. Met een hele hoop oude pakhuizen en opslaggebouwen die allemaal getransformeerd zijn naar wooncomplexen met horecavoorzieningen in de omgeving. Hergebruik van cultureel erfgoed. Als tegenhanger hiervan kan ik je Salford Quays aanraden. Dit is een gebied dat eveneens helemaal is/wordt herontwikkeld met het water en mooie futuristische gebouwen en bruggen als middelpunt. Je vindt hier onder andere de studio’s van de BBC, het Oorlogsmuseum, een Outlet Winkelcentrum en je zit niet zo heel ver van Old Trafford vandaan het stadion van Manchester United. De omgeving is heel makkelijk te bereiken met de Metrolink (tram) vanaf Piccadilly Gardens.

Voor Liverpool kan ik je vooral de Dokken aanraden. Voor toeristen is hier het meeste te beleven. Je kunt onder andere een boottocht maken over de Mersey. Terwijl je op het bovendek zit en geniet van het uitzicht op de stad, wordt het een en ander verteld over de oude functies van de dokken, toen Liverpool nog een levendige havenstad was. Verder vind je in de dokken een heleboel pakhuizen en voormalige opslagloodsen die als cultureel erfgoed zijn gerestaureerd en waar nu allerlei restaurantjes, winkeltjes en een enkel museum in gevestigd zijn. Verder kun je over de brede kades heerlijk flaneren langs de rivier en genieten van het uitzicht.
Qua musea vind je er het Museum of Liverpool waarin alle facetten van de geschiedenis van Liverpool voorbij komen. Waaronder het nodige over The Beatles. Verder is een museum gewijd aan het Slavernijverleden, een museum dat gewijd is aan het hele verhaal rondom The Beatles en het Merseyside Maritime Museum. Verder heeft Liverpool nog een aantal prachtige oude gebouwen die zeer de moeite waard zijn om te bekijken. Een aantal liggen in het gebied van de dokken, een andere groep heeft zich verzameld in de omgeving van het treinstation Lime Street, waaronder de Saint George’s Hall, Bibliotheek en Walker Art Gallery. Tenslotte nog twee hele opmerkelijke kerkgebouwen.
Het ene is de Anglicaanse Kathedraal. Een fors gebouw van rood baksteen dat op aardige hoogte boven de stad uit komt. Dit is de grootste anglicaanse kerk van het VK. En de Rooms-Katholieke Metropolitan Kathedraal. Eveneens hoog gelegen, maar met een zeer apart staaltje architectuur. De toren van de kerk wordt ook wel vergeleken met een graansilo of een omgekeerde koffiefilter. Heel bijzonder.

Floris: Hartelijk dank voor de vele informatie hierboven, leuk en interessant te lezen en ik vermoed dat andere reizigers met plannen daar waarschijnlijk ook nog wel veel aan gaan hebben.

Voor wat betreft de buitenhutten… stom: ik was even vergeten dat het in de zomer een stuk langer licht blijft dan rond november en dat een buitenhut dan toch wel een stuk leuker is dan zo’n container op een lager dek!