"TROPA de ELITE II" valt in de prijzen op Braziliaans filmfestival

De langspeelfilm “Tropa de Elite II” is de grote overwinnaar van het 10de Braziliaans Filmfestival!

De film aasde mee voor een prijs in 16 van de 27 categoriën en waarbij het uiteindelijk met 8 prijzen aan de haal ging.
Er kwam onder meer ook een stevige concurrentie van de film “Chico Xavier”.

Tropa de Elite II bouwt een beetje verder op de eerste uitgave.
Wat me persoonlijk opviel is dat de film ietsje minder grafisch agressief is (iets waar de eerste uitgave toch wel heel hard mee te maken had) maar toch opnieuw de voortdurende corruptie binnen de gemeentepolitiek en het politie-korps van Rio blijft aankaarten.

Kortom, een nieuwe klassieker voor de Braziliaanse cinema (makkelijk te vinden via torrents :wink:

Tropische groet uit Salvador de Bahia :zon02:

Kort geleden zowel Tropa de elite als Tropa de elite II gezien op het Latijns Amerikaans Film Festival in Utrecht. Tropa de elite zag ik voor de tweede keer.

De eerste film vind ik nog steeds een wat ongeleid projectiel. Ik ben het niet eens met de critici, die zeggen dat de film fascistisch is, omdat hij geweld zou verheerlijken. Wat de film wel wil zeggen is evenwel niet zo duidelijk.

Tropa de elite II is wat mij betreft veel beter. Een spannend verhaal over corruptie van politie en politici. Wel een sombere film, want de corruptie blijkt schier oneindig te zijn. Wellicht overeenkomstig de werkelijkheid, maar ik had graag wat hoop behouden.

Geen echt recente film (2006) maar wel de moeite om zien : " Cidade baixa " met oa. Wagner Moura (die ook te zien is in “Tropa de Elite”)

Gaat over de extreme emoties in een driehoeksverhouding en al (positiefs en negatiefs) wat er mee gepaard gaat in de “lage stad” van Salvador da Bahia
Een intense en emotionele film die recent opgedoken is op de torrent-sites (ik vond m oa hier en hier, de eerste ook met engelse subs :wink:

Veel kijkplezier !