Trip door Japan: praktische bagage-informatie?

Nu we de knoop hebben doorgehakt om begin juli toch gewoon volgens planning naar Japan te gaan, zijn we nu zo’n beetje aanbeland bij de praktische zaken. Zoals: hoe neem je je bagage het handigst mee? Niet zozeer in het vliegtuig, daar hebben we intussen wel ruim ervaring mee. Ik bedoel in Japan zelf.

We hebben een reis voor de boeg met het vliegtuig, de trein, een ferry en een binnenlandse vlucht. Op sommige van de tussenstops per trein, zoals Hakone en Miyajima, blijven we maar één dag. Normaal gesproken zeulen we gewoon een koffer per persoon mee, die je vervolgens de rest van de vakantie in je hotel of appartement kunt lagen liggen, maar dat is hier natuurlijk anders.

Wat raden de reis-ervarenen aan om te doen? Koffer op wieltjes, of toch maar een grote backpack? De normale hoeveelheid aan spullen meenemen, of juist zorgen dat je zo weinig mogelijk bij je hebt?

En ook: kun je je bagage makkelijk op stations kwijt? En hoe werkt het met bagage in de shinkansen?

Ik heb sinds kort een reistas met wieltjes, maar tijdens mij Japan-reizen heb ik steeds een reistas gebruikt die ik ook als rugzak kan gebruiken. Veel verschilt het op zich niet. Zo’n reistas/rugzak lijkt me wel praktischer dan een koffer, die gooi je toch wat makkelijker in een bagagerek of in een kluisje, en je beweegt je ook wat makkelijker over een druk station.

In de treinen (shinkansen of (limited) express) is over het algemeen zat ruimte voor bagage, de bagagerekken zijn ruimer dan in Nederland. Daarnaast draaien ze altijd de stoelen in de rijrichting, achter de achterste stoelen is ook ruimte voor wat grotere bagage. Als ik plaatsen reserveerde (niet noodzakelijk, wel handig) probeerde ik dan ook meestal een plaats achterin een rijtuig te krijgen.

Op stations zijn altijd wel kluisjes, al is het voor de grotere waar ook een forse tas in past soms wel wat zoeken. De grootste kluisjes kosten meestal 600 of 800 yen voor maximaal 24 uur. Zelf heb ik die diverse malen gebruikt voor een tussenstop in een plaats waar ik niet bleef overnachten, bagage in de kluis en met alleen een klein rugzakje op stap. In de grootste kluisjes paste met een beetje proppen mijn 100 liter reistas plus mijn ook vrij fors uitgevallen camera/laptop-rugzak (Lowepro Fastpack 350). Ik zou niet met zekerheid durven zeggen of een beetje Samsonite ook zou passen, ik vrees dat je dan toch diepte tekort zou komen.

M’n hotels heb ik overigens meestal op locatie uitgezocht, dicht bij station of metro. In Miyajima of Hakone zal je die optie domweg niet hebben. Voor Miyajima zou je je bagage dan op Hiroshima in een kluisje kunnen doen, die zijn er zat, een beperkt aantal hoofdzakelijk kleinere kluisjes op perron 1 en op diverse plaatsen binnen het stationsgebouw, en een veel groter aantal in een aparte ruimte aan de zuidkant van het station.

1 like

Ik heb speciaal voor mijn reis een soort pagpack trolley gekocht, dit is echt de beste aankoop geweest. budgetair misschien niet de goedkoopste maar mijn medereizigers liepen met hardcase koffers te zeulen, ik heb ze zien kijken met jaloezie lol2

2 goeie wielen,
rijd als een koffer,
draagt als een backpack
en het gewicht van deze is ook licht (ongeveer 3,5kg)
zoek op: osprey sojourn 80l

Ik heb samen met mijn partner hier 3 weken relaxed mee gereisd, we begonnen met 13 kg en gingen terug met 19. De basis zit em in licht willen reizen, niet al teveel “onzin” mee nemen :slight_smile:

Heb de draag functie een keer gebruikt doordat we vooral in stedelijk gebied zaten. Op Mijajima hebben we daypacks gebruikt en de koffer in het hotel gelaten.
(als dat niet kan zijn de lockers op de stations een goeie 2e. zorg er wel voor dat als je je koffer IN het station in een locker doet dat je optijd terug bent mocht je door willen reizen.)

Heel veel plezier daar, ik mis Japan best wel een beetje…
:vak01:

1 like

Dank voor de goede tips!