Ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om bagage mee te nemen op rondreis in Japan. Wij zullen overnachten in tokyo, kyoto, koyasan en osaka. Het is voor ons de eerste x dat we dit doen door met de trein, metro en kabelbaan (koyasan) te reizen i.p.v. de auto/bus. Is het aan te raden om te backpacken ivm opbergruimte, trapjes onderweg, etc? of is een ouderwetse koffer op 2 wielen, zoals we voorheen gebruikten, ook een goede optie? Onze hotels liggen overigens vlakbij de stations, behalve koyasan.
Via Wereldwijzer app
Over het algemeen zijn Japanse stations goed voorzien van roltrappen, en er is vrijwel altijd ook wel ergens een lift. Toch zal je zo af en toe niet aan een trap ontkomen. Langs de grotere straten ligt meestal een brede stoep, bij oversteekplaatsen is bijna altijd wel een opritje (vooral ook voor fietsers die meestal de stoep gebruiken). Kleinere straatjes hebben meestal überhaupt geen stoep, daar loop je gewoon over straat.
In de treinen kan je meestal je bagage wel kwijt achter de achterste rij stoelen, dan maakt het niet zoveel uit of je een tas of koffer gebruikt. Een backpack zou je wellicht wel wat makkelijker in de bagagerekken boven de stoelen kunnen leggen, maar meestal is dat niet nodig.
Ik gebruik zelf een zachte tas met wieltjes, het gemak van die wieltjes weegt wat mij betreft in Japan ruimschoots op tegen de nadelen.
Ik heb alleen geen ervaring met Koyasan. Ik kan me dan voorstellen dat het dan praktischer is daarheen alleen even met de hoogst noodzakelijke spullen te reizen, en de rest bij het hotel in Kyoto of Osaka achter te laten.
Ik ben vorige maand in Japan geweest en heb veel getreind. Ik had van tevoren online gelezen dat je in treinen niet altijd grote koffers kwijt kon (dat bleek echter hard mee te vallen). Daarnaast had ik ervaring met 3 weken Indonesië met een grote hardcase koffer op wieltjes rond sleuren. Daarom maar een backpack gekocht, geen spijt van…
Meestal zijn er plekken aan het begin van de coupe voor grote bagage of anders net als in Nederland boven je hoofd (al zal een enorme koffer daar vaak niet passen denk ik). Ik vond mijn backpack met name in de drukte, bijvoorbeeld metro’s, wel erg handig. Blij dat ik me daar niet met een grote koffer tussen hoefde te bewegen. Richting Koyasan is het overigens niet veel anders, de kabelbaan is prima begaanbaar met een koffer (het is een soort treintje tegen de berg op). Maar zoals Wizard ook zegt ontkom je regelmatig niet aan trappen, zo ook bij de kabelbaan.
Daarnaast dwingt een backpack je om alleen het noodzakelijke mee te nemen, ter vergelijk: mijn backpack (55+10L) woog 12 kg, mijn hard case als ik hem vol heb dik over de 20 kg. Scheelt ook nogal wat gezeul.
Je zult zelf denk ik een afweging moeten maken of het gemak van een backpack tijdens het reizen opweegt tegen de ruimte/toegankelijkheid van een koffer. Ik was na 4 weken in ieder geval wel klaar met telkens die backpack in- en uitpakken, maar omdat ik zoveel op pad was de ‘ellende’ waard.