Trans-Siberië Express of toch ergens Backpacken?

Ergens tussen augustus en december wil ik nog graag een reisje maken, daarvoor heb ik 3-4 weken.

Nu wil ik altijd al eens de Trans-Siberië Express doen. Maar ik twijfel of dat leuk is om in die relatief korte tijd te doen. Ik heb ooit een 3-daagse treinreis van Chongqing (China) naar Tibet gemaakt, dat was erg mooi! Maar een klein nadeel vond ik dat je wel de hele dag stil zit. Ik ben bang dat ik straks na mijn vakantie het gevoel heb ik dat ik bijna alleen maar in de trein heb gezeten. Het lijkt me wel heel tof om een indruk te krijgen van Rusland en om iets van de cultuur te zien.

Heeft iemand hier ervaring met deze treinreis? Zo ja, wat is jouw mening daarover?

Aan de andere kant wil ik ook wel graag backpacken, met bijvoorbeeld een aantal dagen hiken in de bergen. Valt dit te combineren met de bovenstaande treinreis? Of kan ik beter naar Iran, Japan of de Filipijnen gaan (dit zijn landen waar ik nog graag heen wil).

P.S. Ik hou wel van wat avontuur, cultuur, hiken en liever niet teveel toerisme.