Tourism Australia: nieuwe themacampagne voor bevordering toerisme

Tourism Australia: nieuwe themacampagne voor bevordering toerisme
*Speelfilm ‘Australië’ levert motief voor wereldwijde marketing aanpak *

 Tourism Australia heeft deze week een nieuwe, tientallen miljoenen kostende, bestemmingscampagne gelanceerd, die samen met de Australische sterregisseur Baz Luhrmann is ontwikkeld. De campagne gaat lopen in alle belangrijke herkomstlanden lopen en moet Australië voor vakantiegangers nog aantrekkelijker maken.

http://www.tourpress.nl/materials/pers_images/081009_081011_australia_campagne_boom.jpg

Knus samen in een Australische boom, helemaal alleen tussen de lampjes, één van de beelden uit de nieuwe marketingcampagne die Tourism Australia tot medio 2009 wereldwijd gaat uitdragen.

Het idee voor de campagne is ontleend aan Baz Luhrmanns nieuwe bioscoopfilm Australia. Daarin wordt het verhaal verteld van de Engelse aristocrate Lady Sarah Ashley, vertolkt door Nicole Kidman, die in Australië niet alleen veel avontuur en romantiek beleeft, maar er ook zichzelf hervindt en de echte waarden in het leven leert kennen.

**Verandering
**Dit thema werd voor de campagne gebruikt en is in twee korte films in scène gezet. Ook in die campagnefilms gaat het om het thema verandering . Ze geven het verhaal weer van twee mensen, die gestrest en gescheiden van hun dierbaren leven. In Australië hervinden ze hun ware ik.

**Unieke kans
**‘Wij konden de unieke kans, die Baz Luhrmanns epos ‘Australia’ ons biedt, niet aan ons voorbij laten gaan’, aldus managing director Geoff Buckley van Tourism Australia.‘Deze film zal een golf van publiciteit veroorzaken, die ons land wereldwijd in de schijnwerpers zet, Daar moeten we gebruik van maken’.

**Uitdaging
**Volgens Buckley komt de filmplot op verrassende wijze overeen met de manier waarop Tourism Australia haar nieuwe campagne wilde inrichten om het land als reisbestemming te presenteren. ‘Onze grootste uitdaging is nu om de bekendheid van de film uit te buiten en toch een op zichzelf staande en eigen toerismecampagne te ontwikkelen’, voegt hij eraan toe.

http://www.tourpress.nl/materials/pers_images/081009_081010_australia_kl_campagne_walkabout.jpg
*Eén van de elf verschillende advertenties voor de printmedia met ‘Go Walkabout’ Australia als hét centrale thema. Klik op foto voor groter beeld
*
**Helemaal anders
**Australië’s nieuwe campagne is volkomen anders dan elke campagne voor toerisme tot nu toe. ‘Het is in niets de traditionele diapresentatie met mooie plaatjes van plekken en mooie, genietende mensen’, aldus Nick Backer, Executive General Manager Marketing van Tourism Australia.

**Walkabout
**‘Het unieke Australische begrip ‘walkabout’ werd voor de campagne gekozen om te beschrijven, wat juist in Australië vakantie betekent: een tijd voor ontspanning, plezier, ontdekkingen en hereniging met onze dierbaren en het hervinden van onszelf’.

**Aboriginals
**'Het concept, dat schuilgaat achter een ‘walkabout’, is onafscheidelijk verbonden met de cultuur en de geloofsovertuiging van de Australische Aboriginals. Wie op een ‘walkabout’ gaat, laat de stress van het dagelijkse leven achter zich en ontdekt opnieuw, wat belangrijk is in het leven.

**Oude cultuur
**'Door dit thema werd het ook mogelijk, de oorspronkelijke cultuur in het verhaal op te nemen. In het bijzonder met de jonge Aboriginal Brandon Walter, die als acteur ook in de film Australia meespeelt en nu potentiële reizigers voor een ‘walkabout’ in Australië uitnodigt.

**Tot medio 2009
**De campagne wordt van oktober 2008 tot medio 2009 in alle 22 voor Tourism Australia belangrijke markten gehouden. In Nederland zal de start parallel lopen met de film-presentatie van Australia in december. De verspreiding gaat via de bioscoop en online.

http://www.tourpress.nl/materials/pers_images/081009_081011_australia_campagne_zeilboot_stel.jpg

**Australische acteurs
**In de twee spots treden uitsluitend Australische acteurs op. De films werden opgenomen in het noordelijk deel van West-Australië en voor goed gelijkende coulissen in de Fox Studios Australia in Sydney.

**Printcampagne
**Als aanvulling op de Bazmark tv/bioscoopcampagne produceerden DDB Worldwide een advertentiecampagne voor printmedia. Er zijn elf verschillende versies gemaakt, die in de verschillende deelstaten werden opgenomen.

Kosten
Tourism Australia investeert ongeveer $ 40 miljoen AUD in de wereldwijde reclamecampagne en circa $10 miljoen AUD in de promotie-activiteiten rondom de film Australia.

Internet: www.australia.com

(Bron:http://www.tourpress.nl)