Heeft het zin om in februari Tortuguero te bezoeken aangezien er dan geen schildpadden zijn?
Indien ja, hoe doe je dat met je bagage? Ik heb gelezen dat je maar een kleine rugzak mag meenemen op de boot. Waar blijf je met de rest van je bagage gedurende de dagen (2 or 3) dat je in Tortuguero bent? Wij zijn nl. geen backpackers.
Tortuguero is ook buiten het schildpad seizoen een mooi park om te bezoeken.
Als je een excursie maakt naar Tortuguero vanuit San José en daar weer terug komt dan kun je
de bagage achter laten in je hotel.
Ga je vanaf Tortuguero verder en kom je niet terug in San José dan kun je over het algemeen al je bagage meenemen.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Dank je Johan.
Johan,
Ik heb je via jullie website een offerte aanvraag doorgemaild.
Ondertussen heb ik nog wat algemene info doorgenomen en stuitte ik hierop. Wat moet ik hiervan geloven? Is het echt zo erg? Wij hebben niet zo heel veel ervaring met rijden in het buitenland (buiten Europa alleen Zuid-Afrka en Oman).
Valt best mee, hoor. Oké, de wegen zijn op sommige plaatsen best slecht maar echt dramatisch nu ook weer niet. Er is vooral veel vrachtverkeer op de weg en er wordt soms op plekken ingehaald waar het niet echt verantwoord is. Goed blijven uitkijken dus.
Vwb de bagage: wij begonnen na Tortuguero aan onze rondreis en hadden dus gewoon onze grote koffers bij ons. Geen enkel probleem. Daarbij moet ik wel zeggen dat wij in het laagseizoen zaten en er overal plek genoeg was.
Huur een 4 wheel drive auto, bevoordeeld de Daihatsu Bego of Toyota , daar kom je overal. Begin je reis met een trip per bus naar Tortuguero. Na terugkomst uit Tortuguero haal je pas je huurauto op. Scheelt weer een paar dagen huur. https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=180688
En dat verhaal van die Amerikanen is wel een beetje een spannend verhaal . Gebruik je gezond verstand en vraag aan de hoteleigenaar even naar de beste weg naar je volgende reisdoel. Waze is een geweldige app op je smartphone die de weg wijst. Koop een Simkaartje van 4 dollar van Kölbi (bij elke kruidenier of Bazar) en je hebt internet zodat WAZE altijd up to date route informatie geeft tijdens het rijden.
Sent from my X1030X using Wereldwijzer mobile app
Bedankt vitoo en monofeliz.
Hoi,
Heb je ook overnachtingen op Tortugero? Zo ja, dan kun je daar gewoon je bagage in je kamer laten. Wij hebben wel schildpadden gezien (wij waren er in de zomer), maar overall is het echt fantastisch.
Qua rijden: Eens met monofeliz, het beste is om een 4x4 te huren, dan kun je in elk geval overal komen. De wegen zijn niet altijd even best, maar zo dramatisch als gesteld in je link vond ik het nou ook weer niet. Het is inderdaad wel een beetje opletten, zeker als het wat drukker is. En let op je snelheid, want er wordt veel gecontroleerd!
hoi Otto,
Even een vraagje over de simkaart van Kolbi. Ik zat op de website van Kolbi te kijken maar kwam er niet helemaal uit welke simkaart ik moet kopen. Ze hebben het over een CHIP TURISTA maar die is mij te duur (vanaf $ 40) bedoel je dan de SÚPER CHIP, volgens mij ₡1 000 en dan voor ₡1 000 opwaarderen? Mijn Spaans is niet zo goed :redface: dus wil niet in de winkel staan en de verkeerde sim in mijn handen geduwd krijgen. Ben niet iemand die aan zijn telefoon gegroeid zit, maar in geval van pech onderweg of even bellen naar een accommodatie onderweg, is het makkelijk om een beetje tegoed te hebben.
Je kunt bij vrijwel elke supermarkt of kleine kruidenier, drogist of bazar wel een sim kaartje kopen. Die van Kölbi zijn inderdaad degene met bijna overal bereik. Buiten de winkel zie meestal wel een bordje Kölbi hangen.
Simkaartje kost 1000 of 2000 colones.
Het sim kaartje kun je in diverse formaten uit de verpakking drukken.
(Heb je een pinnetje bij je om het Sim-kaart klepje te openen, als het om een IPhone gaat??)
Vraag aan de winkelbediende (Of receptioniste hotel) of ze even willen helpen met de activering van het SIM kaartje.
Hoe dat moet staat allemaal in het spaans op de verpakking.
Er moet namelijk met een andere telefoon naar een bepaald Kölbi-nummer gebeld worden om jouw simkaartje te activeren. De Kölbi telefoniste vertelt dan ook pas wat je nieuwe telefoon nummer zal worden. Ze vragen of het een anoniem nummer moet worden of op naam van jou. Zorg in ieder geval dat je een (kopie van je) paspoort bij je hebt.
Eenmaal geactiveerd betaal je nog eens 1000 of meer colones om het saldo te verhogen.
Je krijgt meteen een sms-je binnen dat je saldo is verhoogt.
Die website van Kölbi maar niet te veel lezen, daar raak je alleen maar van in de war…
Dat is meer bedoeld voor de Costarricaan die met vakantie gaat naar het buitenland en daar dan in Miami zijn Kölbi Sim kaartje wil blijven gebruiken. Kost dan $40. (de afzetters!)
En bijna iedereen in Costa Rica gebruikt Whatsapp!
Je hoeft je eigen whatsapp trouwens niet aan te passen aan je Kölbi nummer, Whatsapp blijft het gewoon doen onder je hollandse 06-nummer.
Bedankt Otto voor de extra uitleg, dan vraag ik iemand van het hotel, nadat we het kaartje hebben, om het belletje in het spaans te plegen. nog 1,5 maand en het is zover eindelijk naar Costa Rica. Kan niet wachten tot het zover is :vak02:
ok! en in de winkels nemen ze vaak ook alle tijd voor jou als ze zien dat je het niet snapt. De mensen in Costa Rica zijn heel aardig en behulpzaam, toch wel heel anders als hier in Nederland.
Heel veel plezier.