Volgende week reizen wij af naar Costa Rica. Nu hoor en lezen wij al van veel mensen dat we Tortuguero niet moeten overslaan.
Nu ben ik aan het kijken of het in onze reis is te passen.
We komen langs Siquirres en dat is ongeveer 50 km van tortuguero ?
Ik weet dat je alleen per boot in tortuguero kan komen. Waar moet je opstappen ? en hoevaak vaart die boot ? Kunnen we dezelfde dag nog terug?
Dit zijn heel wat vragen, we hopen dat iemand dit leest en ons verder kan helpen.
We hebben eigen vervoer daar.
Tortuguero is zeker de moeite waard, wij komen er net vandaan.
Vorige week terug gekomen van een groepsreis door CR en daarbij ook 2 nachten in Tortuguero verbleven. Het plaatsje stelt niet veel voor, de wandelroute is weinig spectaculair (wel slangen gezien daar!) maar het NP per boot is erg mooi!
Het park is bijna alleen vanaf Limon bereikbaar, en dat is 4 uur met de boot, dus dan heb je minimaal 1 overnachting nodig als je ook nog door het park wil varen.
Wij hebben daar ook gekajakt daar, en dat was ook erg mooi! Veel vogels, en met een beetje geluk zelfs otters en kaaimannen te zien
We lezen dat het stadje niet zoveel voorstelt, alleen al voor een boottocht en 2 uurtjes rondom Tortuguero zouden wij het al doen.
Het moet natuurlijk wel kunnen.
Het kán wel, maar dan wordt het wel een lange dag op de boot (wel een mooie route!). Weet alleen niet op welke tijden het al mogelijk is om van en naar Limon te varen. En Limon zelf was volgens onze gids niet zo’n hele veilige stad, dus wellicht dat je liever ergens anders verblijft.
Cano Blanco, 2 uur rijden vanaf Siquires, is misschien niet de beste manier om naar Tortuguero te reizen.
Afgezien dat de boot daar nogal prijzig is, net zoals in Moin (zo’n U$50.00 pp enkele reis) is het moeilijk te vinden en zijn de vertrektijden onduidelijk.
Tortuguero is het makkelijkste (en het voordeligste) te bereiken via de gebruikelijke route Guapiles-Cariari-La Pavona.
In La Pavona is er een beveiligde parkeerplaats voor US$10 per dag of US$ 6 voor een halve dag.
Vanaf daar neemt men de publieke boot voor 1600 Colones oftewel $3.20 pp.
In Tortuguero kost een gids voor ongeveer 3 uur $15 pp en de nationale park entree is $10 pp.
In Tortuguero-dorp zijn vele prima hoteletjes en restaurants te vinden.
Dagtours naar Tortuguero zijn ook mogelijk via deze route en vooral interessant
als het geen schildpadseizoen is (zie evt. meer informatie op onze website).
Het is ook mogelijk om georganiseerd met een grote groep naar Tortuguero te gaan voor ongeveer US$325.00 pp incl. overnachting/vervoer.
Wanneer je als natuurliefhebber bovenstaande plaats gaat bezoeken is minmaal 1 overnachting nodig. Heb je geen interesse in de natuur sla het dan over. Ik had 2 overnachtingen en had er liever 4 gehad.
Wij hadden alles geregeld voordat we op vakantie gingen.
Wat je kan proberen is via google Earth te kijken of je daar iets kan boeken.
Pesroonlijk zou ik juist naar dat gebied een excursie boeken, ik ben ervan overtuigd dat je veel meer ziet. Soms zie je weinig andere dagen extreem veel meer.
Het gebied is echt alleen voor natuurliefhebbers, je kan bij de meeste lodge’s een kano mee krijgen zodat je alleen kan gaan. Doe dit echter wel redelijk vroeg in de ochtend of vanaf 16.00 uur i.v.m de zon of je moet zoveel mogelijk langs de schaduwkant varen.