Tjechie Rondreis Hoe/wat/wie?

Hallo allemaal, is iedereen al met vakantie of nog niet ?

Ik ben een beetje aan het onderzoeken of het doenbaar is om een zelfgeorganiseerde rondtrip te maken in Tjechië. Ergens na 20juli en tenlaatste tot eind september.

Is het bv. wijs om met je eigen wagen te gaan of is er bv. een goed openbaar transport ?
Ik denk aan argumenten als veiligheid & bereikbaarheid, kan je overal terecht voor onderdak,eventuele pechverhelping of erger ?.
Ik heb eigenlijk geen idee van hoe Tjechie is buiten de georganiseerde trips waarvan ik wat gelezen heb.

& Is het trouwens een goed idee om er zelfgeorganiseerd/ongeorganiseerd/avontuurlijk rond te reizen of is een route uitstippelen beter ? Is het aan/af te raden alleen te reizen ? Een mogelijkheid zou kunnen zijn om met een bus(lijndienst) of trein te reizen, & het land verkennen met openbaar vervoer ?

Ben geinteresseerd in ‘cultuur’ als ik het zo mag noemen, zoals architektuur, geschiedenis & kunst, keuken/streekgerechten, uitgaan enz. Zijn er buiten Praag nog andere really-must-see steden of sites ?
Kun je er terecht met Engels/Duits ?

Als er mensen zijn die misschien wat kunnen vertellen uit eigen ervaring of nuttige tips&info hebben ivm to-do’s & not-to-do’s
of als er personen zijn die met gelijkaardig idee rondlopen,
of eventueel van ginder afkomstig zijn,

Ik hoor graag jullie antwoorden.

Alvast mijn dank,
Geert;34;Belgie

fotourist890@yahoo.com

Hoi Geert,

Ik ben zelf een aantal keren in Tjechië op vakantie geweest, ik heb daar niet rondgetrokken maar ik denk dat ik toch een aantal antwoorden op je vragen kan geven.

Als je redelijk duits beheerst kun je je in Tjechië goed verstaanbaar maken. Engels wordt er over het algemeen iets minder gesproken.

Het is goed te doen om in Tjechië met eigen vervoer rond te reizen wij hebben daar niet anders gedaan. Wat je in de gaten moet houden is dat je voor de snelwegen en autowegen een speciaal vignet nodig hebt om hierop te mogen rijden. Deze wegen zijn over het algemeen wel goed begaanbaar. In de binnenlanden kun je het treffen dat de wegen een stuk minder zijn, denk hierbij aan flinke kuilen e.d. De wegen zijn op zich best veilig maar er rijden veel oude auto’s rond die weleens voor problemen kunnen zorgen. Ook moet je in de gaten houden dat je absoluut geen druppel mag drinken als je nog achter het stuur wil stappen.

Verder zou ik zeker een bezoek brengen aan de stad Ceske Budjovic en Ceske Krumlov.

Dit is wat ik je zo’n beetje kan vertellen, succes met je reis.

Groeten,
Yves