Tips&weetjes:Traditionele Thaise kunst en architectuur


**Traditionele Thaise kunst en architectuur geabsorbeerd een sterke Chinese invloed tijdens het bewind van koning Rama III **

Voor degenen die bekend zijn met de boeddhistische tempels en hun gebogen bekroning van de verschijning van Wat Ratchaoros Wararam , een oude tempel door een kleine gracht in Chom Thong district in het Thon Buri gebied, kan er sprake van een paar wenkbrauwen met zijn uitgesproken Chinese smaak.

Stijlvol: Een handtekening van ’ Silpa Raja Niyom ’ is het gebruik van Chinese keramiek aan een gevel te versieren.

Nergens op het fronton , gevel of handtekening in Thaise stijl dak bevinden zich de traditionele kanok motieven , of Naga , de mythische slang, te vinden . In plaats daarvan , de decoratieve ornamenten blijken te zijn Chinese - keramiek en motieven van bloemen, fruit en zelfs mythische dieren, zoals draken.
Splendid lichtzuilen met glinsterende Thaise stijl, motieven of gekleurd glas-in- mozaïeken zijn vervangen door grote en stompe vierkante pijlers.
Op de ramen en deuren , er zijn geen zwarte - goudlak schilderijen of bas-reliëf met de cijfers van de deva’s of Thaise stijl engelbewaarders - een handtekening motief van de traditionele Thaise kunst .
In plaats daarvan zijn er beelden en schilderijen van de Chinese krijgers en beelden van buitenlanders.
Fans van de traditionele Thaise muurschilderingen moeten worden opgesteld voor een verrassing als ze de wijding kapel. In plaats van beelden uit de Ramayana epos of Jataka verhalen van de Heer Boeddha en zijn reïncarnatie kronieken , de muurschilderingen beelden van beren tabellen zwaar beladen met items om te aanbidden Chinese godheden, die doet denken aan tafels voor voorouder beleden in het Chinese Nieuwjaar Festival.

Uitgewerkt: " Silpa Raja Niyom ’ muurschilderingen vaak afgebeeld objecten uit het dagelijks leven en de karakters uit de Chinese mythologie en literatuur. Foto’s: PROF SAKCHAI SAISINGHA

In een ander beeld , een muurschildering toont beelden van meubels en planken in Chinese stijl met decoratieve ornamenten zoals vazen , fruit , China poppen en schrijfwaren .
Voor Prof Sakchai Saisingha , vice- decaan van de Faculteit der Archeologie van de Universiteit Silpakorn , deze tempel het ontwerp mag niet vertegenwoordigen wat mensen verwachten van de traditionele Thaise kunst met zijn verfijning en verfraaiing . Maar de kwestie van kunst en schoonheid kan eindeloos worden gediscussieerd .
"Immers, schoonheid zit hem in het oog van de toeschouwer, "aldus professor Sakchai , een expert op het Thaise kunstgeschiedenis.
Voor kunstgeschiedenis buffs, de tempel - die verondersteld worden gebouwd toen nog Ayutthaya was de hoofdstad - heeft zijn eigen betekenis . Gerestaureerd meer dan twee eeuwen geleden door Prins Jesda Bodin , die later koning Rama III , Wat is Ratchaoros Wararam vroeg bewijs van Silpa Raja Niyom ( koninklijk Favoriet Kunst), - een onorthodoxe stijl van de Thaise kunst die invloeden van de Chinese architectuur , kunst, en bevat civiele bouw -methoden.

CLASSIC : muurschilderingen in een ’ Silpa Raja Niyom 'stijl met objecten uit het dagelijks leven . FOTO : BOONTHIP JAREECHAIYONTIN

Silpa Raja Niyom genoten van een korte -nog- illustere dominantie tijdens het bewind van koning Rama III tussen 1824 en 1851. Grotendeels te danken aan zijn diepe en vriendschappelijke banden met China , de vorst heeft de stijl en de bouw -methoden, en niet te vergeten bouwmaterialen , te herstellen en tempels in Bangkok en Thon Buri op te bouwen .
Aan de oppervlakte , Silpa Raja Niyom is een hybride tussen Thaise en Chinese kunst .
Maar in termen van de kunstgeschiedenis , het was een begin van ‘revolutie’ in de kunst en architectuur in Thailand , zei Prof Sakchai .
Sinds de geboorte van Siam tijdens de Sukhothai periode van meer dan 700 jaar geleden , kunst en architectuur zijn gedomineerd door Silpa Praphaynee Niyom ( Traditionele Thaise Art) .
Silpa Praphaynee Niyom is een vorm van kunst die het boeddhisme en hindoe- credo serveert , en vaak afgebeeld , zowel in architectuur, beeldhouwkunst en schilderkunst, beelden van boeddha’s of verhalen uit het hindoe-epos , de Ramayana . In de architectuur , het ontwerp en de decoratieve elementen functie minuscule , prachtige en schitterende details die door de traditionele ambachtslieden die besteed talloze dagen, maanden of misschien jaren , het maken van kunst .

OUDE IS GOUD : Wat Ratchaoros Wararam , die werd gerestaureerd door koning Rama III , is een vroege aanwijzing voor ’ Silpa Niyom Raja ’ ( koninklijk Favoriet Art )- een onorthodoxe stijl van de Thaise kunst die invloeden van de Chinese architectuur , kunst en civiele bouw methoden bevat .

Toch is de traditionele stijl heeft zijn nadelen - het is tijdrovend, arbeidsintensief en veel onderhoud . Hout wordt vaak gebruikt als basismateriaal .
" Koning Rama III keek anders naar tempels . Op dat moment , het land welvarend was en bouwde hij tempels om te helpen de samenleving te verenigen. Zo nam de koning een nieuwe aanpak , "zei Prof Sakchai .
Op dat moment waren vele tempels verwoest tijdens de oorlogen met Birma en de nieuwe kapitaalvereisten nodig veel herontwikkeling .
Ondertussen werd het moeilijker om ambachtslieden om kunst te creëren en tempels te bouwen met de snelheid die koning Rama III wenste te vinden.
In plaats daarvan gebruikt de vorst Chinese arbeiders evenals meer stevige bouwmaterialen aan de scores van de tempels in de stad en haar omgeving te herstellen.

De goedkeuring van de Chinese civiele bouw technieken en materialen , zoals grote pijlers toegestaan tempel voor meer uitbreidingen en bood een grotere duurzaamheid.

" royaal Favoriet Kunst is niet alleen maar over esthetiek . Het gaat om duurzaamheid en functionaliteit zoveel kostenefficiëntie.
"Zo , alle nieuwe tempel constructies op het moment moesten worden duurzaam, gemakkelijk en snel te bouwen en gemakkelijk te onderhouden , "zei Prof Sakchai .
Als de kunst kon vertellen verhalen , zou het vertellen van de sociale omstandigheden tijdens de periode waarin het is gemaakt.
Op dat moment , Siam was een smeltkroes van buitenlandse gemeenschappen - Chinezen, Indiërs en westerlingen , had allemaal tot de handel in het Koninkrijk .
Vroege aanwijzingen van expatriates is afgebeeld in de decoratie van ramen en deuren van de tempels gebouwd onder de school van Silpa Raja Niyom .

TRIBUTE : Legaten van Silpa Raja Niyom , rechts, kan gevonden worden op vele tempels in de hele stad, inclusief Thepthidaram Wat dat koning Rama III is gebouwd om te hulde brengen aan zijn familieleden. FOTO : Fotograaf: PATSINEE KRANLERT

"Tijdens het bewind van koning Rama III , ten minste 90 tempels werden gebouwd of hersteld , evenals meer dan 100 community plaatsen van verering. Het was bekend dat koning Rama III vond tempels te bouwen en te herstellen, en de rijke elite en die wel Hetzelfde zou de vorst in de gunst te winnen , "zei Prof Sakchai .
Silpa Raja Niyom verdween snel na het einde van koning Rama III.
" Zijn opvolger , koning Rama IV , teruggebracht traditionele kunst-en minder tempels gebouwd , omdat hij zich moest concentreren op het omgaan met de westerse indringers en beschermen het land van kolonisatie, " zei Prof Sakchai .
Vervolgens heeft koning Chulalongkorn de Grote niet concentreren op het bouwen van tempels , hetzij , in plaats modernisering van het land door de bouw van openbare nutsvoorzieningen en voorzieningen zoals wegen, spoorwegen, irrigational systeem, ziekenhuizen en scholen , volgens Prof Sakchai .
Maar de erfenis van Silpa Raja Niyom staat nog steeds op door zijn unieke kenmerken en haar rol in de Thaise kunstgeschiedenis. Sterker nog, vele beroemde tempels in Bangkok en Thon Buri zijn erfenissen van Silpa Raja Niyom zoals Wat Ratchanadda , Wat Thepthidaram , Wat Yannawa , Wat Suthat , Wat Phra Chettuphon Wimon Mangkhlaram of Wat Pho , Wat Phra Chaloem Kiat , Wat Nang Nong , Wat Bangkhunthien ( Nai ) en Wat Bangkhunthien (NOK ) , om maar een paar te noemen.

http://www.bangkokpost.com/media/content/20100912/180762.jpg

Royale entree : Het ongebruikelijke ontwerp van de poort aan Ratchaoros Wararam Wat is een klassieke handtekening van Chineseinfluenced ’ Silpa Raja Niyom ’

Dankzij hun duurzame structuur , het merendeel van de tempels in de hoofdstad en Thon Buri gebied hebben overleefd op de huidige dag, zei Prof Sakchai .
"De meeste van de tempels gebouwd en gerestaureerd in de tijd van koning Rama III hebben overleefd dankzij de Silpa Raja Niyom stijl van de architectuur en de constructiemethode .
" En het heeft geholpen om in Bangkok de unieke stad is , bezaaid met tempels, die houden de traditionele cultuur en godsdienst , alsmede impuls toerisme.