Tips voor rondreis aub!

hoi,

ik en mijn vriendin zouden graag rondreis maken in italie. 3 weken in totaal begin juli…
We willen in grote lijnen doen, in volgorde –>

Cinque terre - Pisa - Lucca - meer van brasciano - Rome - montepulciano? - pienza? - orvietto? - sienna - perugia?- san gimignano - firenze - gardameer

waar er vraagteken bij staat zijn we nog niet helemaal over uit?
aanbevelingen hierover aub of advies??!

we willen dus graag veel bezoeken maar willen ook wat rust dus denken eventueel aan het comomeer om daar eerst 3 dagen te vertoeven? gezellig strand? is meer van brasciano meer de moeite?? zandstrand? of heeft er iemand echte aanrader om ergens anders te verblijven waar zon zee strand van toepassing is?? is de kust van pisa naar rome de moeite want we rijden eigenlijk daar helemaal langs om in rome te geraken… of adviseren jullie toch eerst firenze en siena te doen en zo naar rome te rijden en dus dezelfde weg terug? wat dom niet? laat aub hierover iets weten, het zou een grote hulp zijn…!

ook qua verblijf lowbudget iemand aanbevelingen?? camping? bed en breakfast? Hotels???

Bedankt alvast hoor!!!
grtjs
Kim

Wij hebben die kustroute vorig jaar gedaan, maar dan van Rome naar Pisa.
Echt onder de indruk waren we niet.
Ook zijn we van vlak onder Florence naar Sienna gereden. Ruim een uur over allerlei binnendoor wegen.
Dat was echt adembenemend mooi…

Groetjes,
Paul

dus jij stelt voor om de weg in het binnenland te nemen dus…hmm oke dan:) heb je nog enkele andere suggesties aub? is fienze en rome t zien op 2 dagen? veilig om auto te parkeren in stad? gratis mogelijkheid of stinkend duur? beter openbaar vervoer nemen da en auto buiten stad zetten?
grtjs kim

alle suggesties welkom!

Florence hadden wij in een ruime halve dag wel gezien.
In Rome kwamen we aan drie dagen nog te kort.
De auto parkeerde ik altijd buiten de stad en nam dan het goedkope openbaar vervoer.

Groetjes,
Paul

vorig jaar nog in florence geweest en viel me op dat het zo ontzettend druk was.gigantisch wachtrijen voor de museums.rome is natuurlijk ook druk,maar das groter dus heb je niet zo last van.meer uit elkaar en ja in rome heb je altijd tijd te kort.wij zijn er wel eens 2 weken geweest.dat zegt genoeg over hoe leuk rome is!cinque terre is erg mooi,alleen kom je er niet met de auto.trein is prima.zeker de moeite waard.zou aanraden om een nachtje in vernazza te slapen.dan zijn de dagjes mensen weer weg en proef je echt de sfeer.en natuurlijk van dorpje naar dorpje lopen(kan ook met de trein of boot).lucca is een mooie stad.pisa vond ik buiten de toren van pisa niet zo giga bijzonder.
qua vervoer kan ik je niet helpen,want wij deden alles met de trein.mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

bedankt voor de goede info alvast!
heb je enig idee wat de prijs is van b&b of hotelletjes in de streken waar je bent geweest? of goede campings + prijs? want we zouden onze tent alvast zeker meenemen en wat afwisselen tss hotel/b&b/camping…
heb je nog enkele aanraders van stadjes die te bezoeken vallen?
we willen ook enkele dagen genieten aan het water! ideetjes waar je prachtige stranden/ en azuurblauwe zee hebt? we hadden daarbij gedacht aan Elba…enige andere ideetjes of locaties??

ik ben benieuwd naar je reactie , bedankt!!
Grtjs
Kim

hoi kim,
over campings heb ik geen tips.ben een beetje van het luxe op vakantie;-)dus zoek ook niet het goedkoopste op.wij zaten in lucca in de binnestad echt een hele mooie b&b,maar ja dat was wel 120 per nacht.prijzen zijn ook niet heel goedkoop,maar ja,dat hebben we er dan wel voor over.in vernazza(in cinque terre heb je wel wat strand)waren we ook 120 kwijt en in rome zaten we in frascatti,een klein dorpje op half uur met de trein naar rome,dat was wel goedkoper.weet alleen niet meer hoeveel.openbaar vervoer is daar ook een stuk voordeliger.
in vernazza hadden we een kamer gehuurd zo mooi uitzicht was echt helemaal geweldig!verder ook niet zo een strandmens,maar ja elba zal er vast wel goed voor zijn!met zoveel moois om me heem kan ik gewoon niet stil blijven liggen,e moet ik gewoon dingen zien,haha

hehe merci voor de snelle responds:)
ja kheb ook liever onze luxevakanties maja we willen 3 weekjes rondreizen en willen toch ietwat kijken om onze overnachtingen niet te duur te maken…

file:///C:/Users/kika/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.png

file:///C:/Users/kika/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.png

moest je nog enkele aanraders hebben mag je ze gerust laten weten, ik werk ondertss nog wat verder aan mn uitstippeling van ons reisje…
ie geraakt stilletjesaan op punt…
merci hoor…
grtz

ik zou,maar das mijn mening de vakantie door tweeen delen,want je wilt best wel heel veel doen en er is altijd zoveel te zien.ben benieuwd hoe je planning uiteindelijk gaat worden.voorpret is al zo leuk he!
groetjes kim.

  • Is het meer van Bracciano en Rome een must ? Rome kan je eventueel later per citytrip doen, zo heb je iets meer ruimte in je planning. En ipv het meer van Bracciano kan je van Pienza, Montepulciano,Val d’Orcia (Val d’Orcia is het enige landschap ter wereld dat geclasseerd werd als werelderfgoed op de Unesco-lijst) naar het Trasimenomeer en zo eventueel verder naar Orvieto.
  • I.v.m. San Gimignano: daar kan je op de koppen lopen.
    Een tip:
    als het enigszins mogelijk is 1 of 2 overnachtingen dichtbij San Gimignano: bezoek de stad 's morgens vroeg vooraleer de stroom toeristen arriveert ofwel 's avonds: dan ook minder parkeerproblemen rond het stadje. Bezoek San Gimignano beter in de week want tijdens het weekend nog drukker. Vanuit San Gimignano kan je eventueel nog Volterra bezoeken.

hoh het meer van Brasciano is nu niet echt een must maar we zouden graag soms wat tussendoor en rustmoment aan het water (meer/zee) hebben en daarom dachten we daar aan…maar misschien dat het Trasimenomeer wel nog beter is dan…
Rome daarentegen zou ik wel graag bezoeken hoor, ik denk eraan om toch zeker 2à3 dagen Rome te doen…denk dat we dan het belangrijkste wel gaan gezien hebben…
Is Orvieto en Volterra echt de moeite? Volterra lijkt me wel mooi niet?
nu ziet ons reisje voor de moment er als volgt uit:

  • cinque terre 2 dagjes
  • lucca 1 dag
  • pisa zelfde dag als lucca
  • piombino –> elba 2à3 dagen
  • Rome 2à3 dagen
  • Bracciano 1 dagje
  • Orvieto 1 dagje
  • montepulciano 1 dagje
  • pienza zelfde dag al montpulciano
  • siena 2 dagen
  • san gimignano 2 dagen
  • firenze 2a3 dagen

en daarna nog enkele dagjes aan het water opnieuw, misschien gardameer, comomeer, kust??

gelieve zo veel mogelijk bevindingen of eventuele ideetjes mee te geven aub…

hartelijk bedankt hoor!
grtz
Kim

Dag Kim,
Ik zie dat de reisweg globaal werd vastgelegd. Wel ivm met post volgnr #10 kan ik nog het volgende vermelden:
-**Firenze **: als je een globale indruk wil opdoen over Firenze maar niet echt alles wil bezoeken en niet in de rij wil staan voor museumtickets e.d. kunnen 2 dgn volstaan, reserveer die 3de dag voor iets anders.

-Siena: Om de stad te bezoeken kan je best de parking nemen aan het “Stadio”: (ticket nemen) je rijdt omlaag rondom het stadion waar parkeerplaatsen zijn en bij het ophalen vd wagen kom je eruit aan de andere kant (aan de wallen) waar de automatische betaalkas staat.
Ga de brug over naar het centrum: het 1ste gebouw is de kerk S. Domenico en Catherina v Siena, steek vervolgens het pleintje over (op de hoek is een restaurantje met terras dat non-stop warme maaltijden serveert) en ga hierlangs verder omhoog zo kom je in het historische centrum.
Als je er een lange dag van maakt volstaat 1 dag om Siena te bezoeken.
Siena: marktdag woensdag.

-Pienza en Montepulciano zijn op één dag te doen. Het landschap is hier erg verschillend (gras en graan) tov dit rondom San Gimignano en de Chianti-regio (wijngaarden).
In de lente en vroege zomer is de natuur rijk aan groenvarianten, hoogzomer is de graanstreek geler en in de herfst heb je zoals elders de kleurrijke tinten.

-Rij zeker de S438 route “le Crete Senesi”…kleuren hangen af vh seizoen
dat je er langs komt.

-Als je de Route tussen “Greve in Chianti” en “Radda in Chianti” (panorama) doet heb je wel het mooiste van deze regio gehad. Arezzo is net Umbrië, er komen niet zoveel toeristen maar is best interessant.

-**Volterra **is wel het bezoeken waard. Parking aan de buitenkant vd stad.

-San Gimignano : 3 betalende parkings rondom de stad. De dichtstbijzijnde is aan de “Porta Giovanni” nabij de gelijknamige toegangspoort tot de stad. Ofwel de kleine parking “San Matteo”.
“Parcheggio Giubelo” : de meest zuidelijke parking is 10 minuten klimmen tot het centrum. Alle 15 minuten bus shuttle/navette tot centrum-stad.
Donderdag is marktdag te San Gimignano. Let wel: door de kramen heb je dan minder vrij zicht om op het centrale plein foto’s te maken. Er is een supermarkt in de buurt van San Gimignano. Poggibonsi op +/- 11km heeft 2 supermarkten.
Als het mogelijk is probeer te logeren op een heuvel met panoramisch zicht : het landschap rondom San Gimignano is super mooi: zonsopgang en –ondergang over de heuvels.

Je kan eventueel logeren aan de kust vb te **Forte dei Marmi **of omgeving: van hieruit kan je met de boot naar Cinque Terre en kan je tevens Lucca en **Pisa **bezoeken. Je kan er misschien een rustdag voorzien waardoor het Meer van Brasciano kan wegvallen. Er is een grote supermarkt te Forte dei Marmi.
De meeste stranden aan de kust zijn privé-stranden (betalend ligstoelen met of zonder schaduwtent) maar tussenin is op bepaalde plaatsen publiek strand. Het achterland met zicht op de Apuaanse bergen is ook niet mis.

Ga je via Zwitserland huiswaarts lijkt het me logisch dat je het Como- of Luganomeer kiest, ga je via Oostenrijk terug kies dan misschien best voor het Gardameer (aan de Noordkant vh meer is er meer wind=ideaal voor surfers).

Wie weet post jij hier nog meer weetjes na je rondreis !
Goede reis !

1 like

Hoihoi!

hartelijk bedankt hoor!
Dit is echt een zeer goede en duidelijke uitleg!

We zijn nog een klein beetje aan het twijfelen of Orvietto/montepulciano nemen en bezoeken op terugweg, OF als we zouden rijden langs Perugia en Assisi…

Het meer van Brasciano zouden we hoogstwaarschijnlijk inderdaad overslaan…

Indien je meer info zou hebben over het eiland Elba zou dit echt handig zijn want dit is het enige waar we nog niet zo heel veel over weten…
koraalriffen aanwezig? leuke hotelletjes/campings + prijzen eventueel?
best boot naar portferraio of naar Cavo? ik denk met gewone auto + 2 personen = ±100 euro heen en terug… Maar moet dit gereserveerd worden op voorhand of gewoon daar ter plaatse (juli hoogseizoen he)

grote merci hoor!

grtz Kim

beste,

wij vertrekken binnen 2 weekjes dus voor onze rondreis naar Italie!!
k heb wel nog een vraagje omtrent nazional park d’abruzzo…
Is dit de moeite om daar 2 dagen te gaan wandele/trekken met rugzak tot in een of andere refuge? waar zetten we best de auto en dus waar dienen we te voet te vertrekken? In Opi of…? de bedoeling is zeker tot boven 2000m te wandelen, niet in de bossen maar in de open hoogvlakten…
graag heel snel wat meer info over aub…
of nemen we beter parco nazionale del gran sasso e monti della laga??
we komen dan net van Rome…

Onze rondreis ziet er dus als volgt uit totnogtoe…

  • Cinque terre
  • pisa
  • lucca
  • firenze
  • san gimignano
  • siena
  • asciano passeren langs route “le Crete Senesi”…******
  • **pienza
  • montepulciano
  • orvieto
    en ons verste punt ROME!!!

van daar uit zouden we dus vertrekken richting 1 van deze 2 nationale parken richting oostkust ancona/rimini en zo via het Gardameer waar we nog 2-3 dagjes uitrusten aan het prachtige meer, terug…

Vanaf Rome zijn we nog niet 100 % zeker dus hoe we dit alles best zouden doen. Ook al gedacht om nog Napels en Pompei erbij te doen maar we weten niet of dit haalbaar zal zijn qua tijd (3 weken)…
Graag hierbij snel wat tips en suggesties zodat onze reis snel voor de volle 100% verder uitgestipped kan worden…
Eventueel enkele heel andere aanbevelingen qua steden die we zouden kunnen bezichtigen na ons bezoek aan Rome mag zeker en vast ook!
Alles kan helpen…

hartelijk bedankt alvast…!
Kim


Jullie ondernemen veel hoor voor ongeveer 3 weken zonder enig rustpunt halverwege, na Rome nog een paar andere steden willen bezichtigen, daarna 2dgn hiking in de Abruzzen en om af te sluiten 3 dgn Gardameer (hier ga je ook niet niksen want het is er héél mooi), plus minstens een dag voor de rit huiswaarts !

Ivm wandelen/hiking in de Abruzzen kan ik je geen ervaringen meedelen. Maar er kunnen nog altijd concrete reacties bijkomen mbt wandelen/hiking in de Abruzzen.
Je kan eventueel googlen op “Wandelroutes of hiking Abruzzen” zo heb je indirect al enige indicaties en keuzemogelijkheid om plaats van vertrek te bepalen voor een korte of langere wandeling, vb:

P.S. Siena : op woensdag zou het niet mogelijk zijn te parkeren aan het stadion “marktdag”. Een andere mogelijkheid is afslag Siena Oost voor parking San Francesco(ook betalend), nabij de piazza San Francesco. Met de roltrap kom je tot in het centrum. Gratis parkeren : parking Cimeterio, maar dan wel 1km tevoet.
VVV Siena : http://www.terresiena.it/

Alleszins veel reisplezier !

hoihoi,
inderdaad we doen wel heel veel in deze 3 weken maar zouden dus een rustpunt nemen na Rome en de hiking… in ancona of rimini of ergens aan de kust allesinds.! ? enig idee waar een ideaal plekje is aub??

Ik heb ook al gedacht om net voor rome een dagje of misschien 2 uit te rusten aan het lago di bracciano…?? maar dit zouden we zien het moment zelf… aanbevelingen? de moeite?

dus in sena kunnen we gratis parkeren op parking cimetrio…? waar is dit ergens gelegen of wat zou ik in mijn gps moeten steken dan, want ik vermoed dat ik met cemeterio vele mogelijkheden zal hebben niet?

bedankt allesinds al voor deze grote hulp en tijd die je hierin wilt steken…
vele grtjs
Kim

  • Riccione , Rimini , Marina di Ravenna(met elke dag een avondmarkt in de hoofdstraat van Punta Marina) : Deze plaatsen kies je voor zijn zandstranden en het uitgaansleven.

  • Mocht je om de een of andere reden onverwachts dingen schrappen of wijzigen in het reisplan waardoor er enkele dagen vrijkomen, dan kan je op de terugreis na het Gardameer nog een paar dagen genieten in de Dolomieten. Prachtig en interessant. Dit maar ter informatie want jullie schema is druk.

  • Lago Bracciano 60 km van Rome : er komen veel inwoners van Rome om zo de warmte vd stad wat achter zich te laten.

  • alternatief: na Montepulciano een rustpauze Trasimeno-Meer vooraleer verder te reizen naar Orvieto en Rome. Alhoewel…juli/aug. druk zal het overal zijn.

  • Siena : wij parkeerden aan het Stadio Fortezza. Parking die ons door het hotel werd aanbevolen. Het blijkt tevens de grootste parking te zijn, want het is ook een kwestie om plaats te hebben. De andere parkings werden ons eveneens aangereikt door de receptie vh hotel. De straat vd gratis parking Cimitero herinner ik helaas niet meer. Alle parkings in Siena zijn betalend. Alleen die verder afgelegen zijn zijn gratis en meestal hoef je dan de bus te nemen tot het centrum.

  • Siena : grote supermarkt COOP GRONDAIE met parking op het dak, over de brug nabij het treinstation

  • in een andere Topic vroeg je om iets speciaals te beleven :
    Gratis in openlucht baden in de zwavelbronnen van Saturnia steeds 37°C, gelegen in de driehoek Orvieto, Grossetto, Viterbo.

  • Vespa, scooter, fiets, auto kan je o.a. huren te San Gimignano bij Bruno Bellini - Centro Noleggio .
    Website : http://www.bellinibruno.com/
    Alle info ter plaatse, ook hun website is redelijk uitgebreid !

amai dit is ECHT een heel duidelijke en zeer bruikbare info!
dit helpt echt hoor, super!
ik begin onmiddellijk met alles nog es goed te doorlopen en als ik nog vraagjes zou hebben zal je het wel horen he…:slight_smile:

waar is het beste stadje dan om eventueel te overnachten aan het trasimenomeer of lago bracciano?

mercitjes hoor!!

indien er nog mensen zijn met tips gelieve dit echt mee te geven,echt een superhulp en de tijd dringt wat…het is echt gewaardeerd…!

gtjs Kim!

Als je aan het Lago di Trasimeno denkt kan ik je Passignano sul Trasimeno aanraden of Tuoro sul Trasimeno (schattig dorpje)… :-)…
Verder heb ik ook de indruk dat je veel wilt doen in een korte tijd. ;-)… Ik zou wat keuzes maken om ook echt even van het Italiaanse leven te genieten :-). ‘Dolce far niente’…

Succes met het plannen!

De plaatsen die jij nu bezoekt hebben wij in 5 weken gedaan, het is wel erg veel! Zou met 3 weken het hele stuk van Rome laten zitten en dat een andere keer op mijn gemak doen. Kun je meer genieten van de relaxte sfeer in Italie. Maar goed, dat is persoonlijk.

Het meer van Bracciano is veel mooier en schoner dan die van Trasimeno. Bij Trasimeno is er ,afhankelijk vd wind, veel last van wier. Het meer van Bracciano is de watervoorziening van Rome.
De dorpjes rond het Trasimeno meer zijn wel weer veel mooier.
Je gaat ook naar Rome. Veel mensen nemen Bracciano als overnachtingsplek en reizen van daaruit naar Rome. Er is een trein die van Bracciano naar Rome gaat. Gaat niet heel veel hoor. Beter nog kun je wat rijden naar het noorden en daar een trein nemen ve station die door meer treinen aangedaan worden.
Het is ong 3 uur rijden van Rome naar Pompeii. Hebben wij gedaan vanaf een camping in Bracciano.

Zou Pompei laten zitten en rustig aan naar het noorden rijden. Dán heb je ook de tijd om van de snelweg af te gaan en die mooie wegen te rijden die al beschreven werden.Vanaf de snelweg zie je niet veel vh landschap door de vangrail. Als je de secundaire weg neemt geniet je veel meer.
Zou niet Orvieto en Montepulciano laten schieten voor Perugia en Assissi. Perugia vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. Assissi is dat wel natuurlijk, maar Orvieto en Montepulciano vond ik betoverend. Ligt ook niet ver van elkaar.
Om Orvieto en Montepulciano te bezoeken kun je evt bij Trasimeno gaan zitten
Reis anders vanaf Florence (of vanaf Pienza) door naar Rome (meer van Bracciano) en bezoek Orvieto en Montepulciano op de terugweg vanaf meer van Trasimeno. Je kunt toch niet van Rome in 1 keer doorreizen en zo heb je een rustpunt. Neem dan absoluut de secundaire weg van Rome naar Trasimeno.Je komt dan langs een uitkijkpunt naar Orvieto en dat is prachtig.Ook de route zelf is heel mooi.
Misschien kun je dan toch ook Assisi er bij nemen. Orvieto en Montepulciano kan evt ook wel op 1 dag. In Orvieto ook het theater bezoeken,de moeite waard. Montepulciano is gewoon een prachtig dorp met mooie uitzichten. Heel sfeervol, boven op een berg met mooi uitzicht op de omgeving ,leuk om doorheen te lopen en wat te drinken of eten. Eigenlijk is Cortona nóg mooier. Meer te zien en uitzicht op het meer van Trasimeno! Maar nu maak ik je gek denk ik met nóg meer keuzes lol2

In Florence kun je wel een paar dagen doorbrengen hoor. En als je musea wilt bezoeken moet je gewoon tickets bestellen van te voren. Heb een ander topic geopend met een telefoonnummer ve boekingskantoor.Als je die belt zogauw je weet wanneer je erheen wilt is dat nog wel te regelen.Maar al zou je musea overslaan dan nog is er genoeg te zien. De dom is van buiten het mooist, als je de kathedraal van Siena al gezien hebt hoef je echt niet naar binnen (tenzij de rij heel snel gaat ) want dan valt het toch wel tegen.(in Siena wél naar binnen gaan hoor, echt zó ontzettend mooi!!!) Het bapterium tegenover de Dom is wél de moeite waard. Ook Piazza Vecchio is heel erg mooi.