Tips voor kerst en oud&nieuw in Nicaragua

Hoi,

Zoals de plannen er nu uit zien, zal ik samen met mijn vriend met kerst en oud&nieuw in Nicaragua zijn.

Heeft iemand ervaring met kerst en oud&nieuw in Nicaragua? Waar moet je echt zijn op dat moment? Of juist echt helemaal niet…

We zouden het leuk vinden als er wel iets te doen is. Het is niet de bedoeling dat we ergens in de middle of nowhere zitten, maar midden in een grote stad hoeft ook weer niet.

Heeft iemand tips?

Bedankt!!

MaVe

In ieder geval is er in de kleine hotels op Isla de Ometepe weinig te doen met oud&nieuw. Ik zat in El Encanto. Het was ook erg lastig om van daaruit naar een ander plaatsje kilometers verderop te gaan in het pikkedonker zonder openbaar vervoer en zonder taxi’s die die nacht werken… en dan ook weer terug thuis te geraken.
Dus maar zelf wat rum gekocht en met de andere toeristen een klein feestje gebouwd. In de verte zagen we 2 minuutjes wat vuurwerk en toen was het klaar.

In Balgüe op Isla de Ometepe schijnt op 1 januari overdag groot feest te zijn met veel zuipen. (En als ik documentaires mag geloven, is het in Nicaragua bij zulk soort feesten ook traditie om levende eenden aan een touw boven de weg te hangen, en de koppen er af te trekken terwijl je er dronken te paard (en het paard ook dronken) onderdoor rijdt. Kortom als je zoekt naar echt traditioneel volksfeest zou je dat daar best kunnen aantreffen maar wees voorbereid op lugubere praktijken.)

Ik denk dat het vooral in de wat grotere plaatsen wel feestelijk is, en ik had de indruk dat het vooral 1 januari overdag is wanneer men feest viert.
In Granada en León is vast van alles te doen voor toeristen of gemengde feestjes voor toeristen en Nica’s. León vond ik een superleuke stad.

Mijn foto’s van 3 weken Nicaragua rond de jaarwisseling vorig jaar vind je hier.

Over kerst weet ik weinig.

Hola,

In de maand December zijn er aardig wat celebrations in Nicaragua. Bekijk even onderstaande link:

Een kerstmis is zeker een aanrader! (Je kan vaak gewoon de kerk in en uit lopen wanneer je wilt)

Verder zou ik bij hostels, INTUR (tourist information) en de locals vragen wat er allemaal te doen is.

Saludos,
Sole

Ik wil nog wel even reageren op de aanname over de zogenaamde traditie om koppen van levende eenden af te trekken.
Ik kan natuurlijk niet spreken voor iedereen maar ik kan wel zeggen dat de Nica’s die ik ken dit nog nooit in het echt hebben gezien. Dit soort dingen kom je in de steden niet tegen, is daar dus ook geen traditie.
Dus de kans dat je zoiets als toerist gaat meemaken is heel klein.
Het is jammer dat door dit soort filmpjes die je op tv ziet men een raar idee krijgt van Nicaragua.