Tips voor Kameroen!

Hey hoi!
In november ga ik rondtrekken in Kameroen. Als je er bent geweest en je hebt tips… ik hoor ze graag!!!
Ik vraag me tevens af of daar mogelijkheden zijn om te duiken, weet jij meer dan hoor ik graag van je!!
Groetjes Hilde

Wat leuk dat je naar Kameroen gaat!!! Het is mijn lievelingsland.
Ben er 10 maanden geweest. Het noorden is het echt het aller mooist!
Je kan er zo heen met de trein vanuit Yaoundé. Ik heb heel vaak 2e klas gereisd omdat ik altijd te laat was voor de 1e klas. Je stapt uit in Ngaounderé en dan ga je verder met de bus naar Maroua. Dan moet je echt Rhumsiki bezoeken (google maar ff, is op de grens met Nigeria).
Ergens rond Maroua (is eindje met de auto/moter) woont een man met 45 vrouwen en 150 kinderen op een berg en die kan je ook bezoeken (is niet echt toeristisch), kan je rondleiding krijgen.
Verder in het zuiden heb je mooie stranden zoals in Limbe (uitkijken dat er niets gejat wordt dus je spullen heel goed bij je houden want bij mij was mijn tas daar gejat op het strand) en je moet ook naar Kribi daar heb je echt nog mooier strand. Oh ja in Limbe heb je ook een wildlifepark waar ze apen opvangen die mensen als huisdier hebben gehouden. Een Botanic Garden kan je ook bezoeken maar vond ik niet zo veel aan. Douala ben ik ook geweest maar ik zat in de wijk New Bell en daar had je 's avonds super veel muggen :frowning: Ja mijn aanrader is echt het extreme noorden. Ik heb het Waza park trouwens niet bezocht omdat in april/mei het niet zo’n goeie tijd was om de dieren te zien. Maar jij gaat in november dus dat is beter.
In Yaoundé heb je nog Calafatas (vlakbij Hotel de Ville) en daar kun je lekker broodjes, croissantjes, gebakjes, taartjes enzo kopen. En in Yaoundé heb je nog Palais de Congres. Dat is een congresgebouw en als je daar heen gaat sta je op 1 van de 7 heuvels waar Yaoundé op gebouwd is en heb je mooi uitzicht over de stad.
Ga je alleen?

Dank je wel “zoete ananas!”… ik word helemaal enthousiast en nou moet ik nog 8 maanden (!!!) wachten, zo te horen ook wel de moeite waard! Wat heb jij daar 10 maanden gedaan? Groetjes Hilde

Ik heb daar vrijwilligerswerk gedaan op een universiteit. Kantoorwerk. De schoolvakanties gebruikte ik om zoveel mogelijk van het land te zien en dat ging gemakkelijk omdat ik veel mensen leerde kennen op die school en zij nodigden me dan uit.

1 like

Hoi,

Ik ben 5 weken door Kameroen gereisd (daarvoor 3 maanden gewerkt in een ziekenhuis). Ik heb samen met mijn vriendin op de motor gereisd vanaf Buea naar Waza en terug.

Wat wil je precies doen/zien, dan hebben we vast nog wel tips.

1 like

Hey hoi!

In november wil ik samen met een vriendin rond gaan reizen, we willen alles eigenlijk zien mogelijk ook een park in het zuidoosten! Weet jij toevallig of er bij Limbre of Kribi ook gedoken kan worden??

Alle tips zijn reuze welkom!!

Groetjes Hilde

In Limbe en Kribi heb ik nergen iets gezien om te duiken. We zijn er ook niet over aangesproken. De zee is aan de kust ook redelijk ruw.

Ik heb met mijn vriendin 5 weken gereisd op de motor. Hier zijn onze reisverslagen:
Mijn reisverslag (kort & bondig): http://markinkameroen.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=92131
Van vriendin (vanaf 23-11-2007, erg uitvoerig en tweetalig): http://mirtebijuac.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=86903

Qua parken zijn we in Waza en Benoue geweest. Waza is het bekendst en ook het best begaanbaar om beesten te zien. Een auto is wel verplicht en duurder om te huren. Benoue is kleiner en dichter begroeid. Je kan hier te voet in. Parken zijn duur. Je kan wel kamperen tegen goedkoper tarief.

In de Southwest is ook een park (naam vergeten). Dit is dichtbegroeid en van iedereen die erheen is geweest heb ik gehoord dat ze voornamelijk planten hebben gezien…

Het mooie van Kameroen is wel de diversiteit. De kust heeft veel begroeing. Het midden is heuvelachtiger (grasland) en koeler is. En het noorden droog en warm. Dit samen met de Franse (oost/noord) en Engelse (west) cultuur. En de christelijke (zuid) en moslim (noord) cutuur. Het is het dus waard om in de Southwest/Northwest en naar het noorden te gaan.

De treinreis van Yaoude naar Ngaoudere is gewoon wel bijzonder. Gewoon 2e klasse ticket kopen. Hou kleingeld bij de hand, want soms rijdt de trein trager en dan wordt er vanalles voor de ramen aangeboden (banaan voor onderweg, altijd leuk).

Hey Mark!
Beeeeetje late reactie maar heb net pas je berichtje en weblog doorgelezen, kan niet meer wachten tot we mogen gaan, inmiddels nog ongeveer 3 maanden!
Hoe heb jij het qua betalingen gedaan? Pinnen schijnt niet zo soepel te gaan (visa of master?) en om nou met veel geld op zak te lopen lijkt me ook niet tof, kunnen travellercheques uberhaupt worden ingewisseld?
Groetjes!!
:wereld:

In Buea & Yaounde kan je met visa pinnen. mastercard kon toen niet (2007).

Verder gewoon een hoop geld meegenomen in en Douala gewisseld op de zwarte markt. Biljetten van €50 krijg je de beste wisselkoers voor. Het was ergens in 't centrum bij Benoué Bakery (let in die straat wel erg op je spullen, veel kinderen/jongeren die alles proberen te jatten & bedelen, dus in één lijn naar je doel lopen).

Leuk dat je zo enthousiast bent over dit land.
ik ben heel lang geleden ( 1982-1985 en 2003 ) in Cameroon geweest. Echter niet in het noorden.
Ik moet daar weer naartoe binnen 3 jaar.
Ga eens naar de Mount Cameroon met gids ! Alhoewel in november kan het nog onveilig zijn wegens einde regen seizoen, slecht zichtbaarheid, en / of glad.
Ik ben hier geweest in april ( dan is het goed helder ). Je kan naar de top in 2 dagen. Lopend met toch wel stevige schoenen, niet klimmen. je slaapt dan in de laatste hut. Vandaar uit vertrek je ( rond 4.00 am ) naar de top.
Misschien kan je een rubber, palmolie plantage of bij de boer koffie, cacao, bezichtigen in de buurt van kumba ( hier is veel cacao ).
Draag altijd moneybelt. Wel zo handig.
Als je de auto neemt zorg dat internationaal rijbewijs meeneemt ( desnoods neem je 2 exemplaren mee); zie mijn reactie omtrent onderwerp over corrupte politie.
Geniet van het heerlijke eten, BBQ met vis, vlees, slakken,intestines, mais, plantain, sweet patato ect. vooral fruit. Vele vers fruit, ananas, papay, advocado, mango, guava, banana, grape, orange ect. in de zuid west provincie. Als je terug komt in Nederland kom je bijna om van de honger. Ik schrijf niet meer want, ik krijg gelijk heimwee.
gr,

1 like

Bedankt voor je reactie, super!