Tips Valencia

http://www.valenciamindfulnessretreat.org/nederlands/genieten-in-valencia.html :

TOP TIEN VALENCIA TIPS:
Alles wat er te zien en te doen is in Valencia, Spanje; een persoonlijke gids, samengesteld door mensen die hier wonen. Lees mee met onze lokale ‘Bed and Breakfast’ Top Tien reporters:

  1. VALENCIA, SPANJE : GESCHIEDENIS Wie heeft er op de lagere school niet het rijtje geleerd met Valencia, de stad van sinaasappels, chocola etcetera? Dat was dan ook onze enige kennis toen we voor het eerst op citytrip gingen naar Valencia; de drie na grootste stad van Spanje, aan de kust. Wat steeds meer mensen zijn gaan ontdekken, is het feit dat het moderne Valencia veel meer te bieden heeft dan sinaasappels en paella alleen. Het is een wereldstad van formaat geworden, en ideaal voor mensen die mooie architectuur, lekker eten en het strand willen combineren met de zon die hier bijna iedere dag straalt.

Een wereldstad, maar… : bijzonder betaalbaar
Nog niet eens zo heel lang geleden, had Valencia de naam als een saaie industriële stad waar niet zo heel veel te beleven viel voor mensen die al veel van de wereld gezien hadden. Maar nu, zeker door de grote invloed van burgemeester Rita Barbera staat Valencia nu duidelijk op de kaart als een prima bestemming voor bezoekers die zowel willen genieten van een authentieke Spaanse sfeer, maar ook op zoek zijn naar het plezier van een grote stad (lekkere restaurants, een bijzonder kunstaanbod en een divers aanbod van bijzondere boetieks en andere winkels). En: in vergelijking met bijvoorbeeld Barcelona: verrassend goedkoop. Met de top tien Valencia tips op deze pagina proberen we een zo actueel en persoonlijk beeld te geven van de stad waar wij zo verliefd op zijn. Compleet? Zeker niet! Gekleurd door onze persoonlijke smaak? Absoluut! Voor wie op zoek is naar een uitgebreide lijst, met alles erop en eraan zijn er prima reisgidsen te vinden; onze informatie is subjectief, maar misschien bijna net zo interessant.

  1. VALENCIA, SPANJE: DE GROTE MODERNE VERANDERING Sinds een jaar of vijf heeft Valencia veel meer te bieden dan prachtige historische gebouwen in verschillende architectuur-stijlen; of het nu de moorse of de katholieke invloeden zijn. Naast deze prachtige historische locaties die de stad een authentieke sfeer geven, zijn er natuurlijk ook heerlijke stranden en meer moderne complexen. Sinds de wereldberoemde (Valenciaanse) architect Santiago Calatrava zijn ‘Stad van Kunst en Wetenschap’ opleverde werd Valencia steeds populairder als hippe bestemming voor mensen die al eerder in Barcelona of Madrid op bezoek waren. (In Nederland is diezelfde architect beroemd door de drie karakteristieke Hoofdvaart-bruggen in de Haarlemmermeer.)

Veranderd Valencia, moderne metro en veel sportieve evenementen
Met de moderne en snelle metro zit u binnen een half uurtje van het vliegveld al in de zon op een terras in het centrum van Valencia, maar er is meer veranderd. Omdat Valencia tegenwoordig veel internationale sport-evenementen organiseert (Formule-1 races, Tenniskampioenschappen en de America’s Cup zeilwedstrijden) is het aanbod in de stad verrijkt met veel bijzondere boetieks, originele restaurants en opmerkelijk verrassend galerie-circuit, met zowel lokale als internationale kunstenaars die er toe doen. Ook is Valencia met de aanleg van de hoge snelheidstrein AVE nog geen anderhalf uur verwijderd van Madrid; voor veel mensen een goed idee om een bezoek aan deze twee Spaanse steden te combineren.

  1. VALENCIA: DE BAKERMAT VAN PAELLA Wie Valencia bezoekt, kan er eigenlijk niet omheen: Paella! Geintroduceerd door de moren, meer dan 1300 jaar geleden, is en blijft de traditionele Paella voor de lokale bevolking - alsmede de bezoekers - een ware traktatie. Maar let op, want mocht u in Valencia een ‘gewone’ paella bestellen, verwacht dan geen gamba’s, garnalen of inktvisringen. De traditionele ‘Paella Valencia’ wordt geserveerd met kip, konijn en slakken. WIe zin heeft in de internationaal meer bekende zeevruchten- variant bestelt een ‘Paella Marisco’. Voor de ‘alles-eters’ is een paella ‘met alles erop en eraan’ natuurlijk ook een optie, vraag dan om de ‘Paella Mixta’,

Geniet van paella: tijdens de lunch!
Wanneer u in Valencia verblijft, laat u niet foppen door de kleine (individuele) pannetjes die veel restaurants in het centrum van de stad aanbieden vanaf een uur of zeven 's avonds. U krijgt dan vaak de ‘vers uit de magnetron’ diepvries-variant, en dat kan toch zeker niet de bedoeling zijn in de stad die zo veel lekkere verse Paella’s te bieden heeft. De lokale bevolking eet paella bij voorkeur op zondag bij de ouders in huis, of anders aan het strand, maar in ieder geval: tijdens de lunch, zo rond een uur of twee. Het meest beroemde paella-restaurant van Valencia is Restaurant La Pepica aan de boulevard va het Malvarosa strand, op zo’n zes kilometer uit het centrum van de stad. Een prachtige inrichting (al lang geleden door Ernest Hemmingway beschreven), uitstekende service en overheerlijke paella, maar: een beetje prijzig misschien. Veel Valenciaanse vrienden lopen vaak een paar deuren verderop naar het relatief onbekende L’Estimat. Misschien wel net zo lekker, een een stuk minder duur.

‘Geheime’ paella-adressen aan het strand
El Palmar is een klein dorpje aan het strand, op een kwartiertje rijden, ten zuiden van Valencia. Als een soort mini-mini Venetie, is dit kleine dorp met bijna meer restaurants dan woonhuizen een aanrader voor degene die wat originelers zoekt. Restaurant L’Establiment is zeer populair bij de lokale bevolking, maar toch ook nog een behoorlijk chic gedoe. Onze persoonlijke favoriet is echter Restaurant LLar d’Empar, op zo’n acht minuten zuidelijk van de Calatrava gebouwen. O.k. , de plastic tuinstoeltjes met uitzicht op zee zijn een beetje wiebelig, na de bestelling duurt het soms wel drie kwartier voor de paella op tafel staat en de Engelse taal is nog niet echt doorgedrongen.
Maar: van maandag tot en met donderdag geniet u rond een uur of twee van de aller lekkerste paella ooit, vooraf gegaan door een grote salade en knapperig vers brood met ailloli en geraspte tomaten voor zo’n vijftien euro per persoon. Inclusief toetje en koffie natuurlijk. Met een prachtig uitzicht op zee kan het bijna niet misgaan. De lekkere lokale witte huiswijn (7.50 per fles) is ook zeker een aanrader. Laat u verwennen door immer vrolijke moeke Amparo (naar wie het restaurant vernoemd is) en combineer de lunch met een siësta op het rustige (toeristenvrije) strand direct naast het terras.

  1. LOKALE TOP TIEN 2013 / RESTAURANTS IN VALENCIA: Net als iedere andere wereldstad, zijn er in Valencia natuurlijk veel bekende - en zelfs beroemde - restaurants die al jaren uitstekende gerechten in een prima sfeer verzorgen. Deze succesvolle restaurants blijven waarschijnlijk altijd bestaan, en het is niet moeilijk deze terg te vinden op internet of in uw eigen reisgids. Met deze persoonlijke ‘Top Tien Restaurants in Valencia’-lijst geven we u echter graag onze eigen, meer lokale tips; met de meeste locaties op minder dan tien minuten lopen van uw Bed And Breakfast in Valencia. Natuurlijk reserveren wij graag een tafel voor u bij een of meer van onze eigen favoriete restaurants.

  2. Valencia Michelin:
    Het door Michelin bekroonde restaurant La Sucursal in hetzelfde gebouw als het IVAM (Museum voor moderne kunst) is goed. Meer dan goed zelfs. Door traditionele Valenciaanse gerechten een moderne draai te geven, heeft dit restaurant zich sinds jaar en dag hoog op de lijsten van fijnproevers weten te vinden. Van smeuïge Valenciaanse tomaatje geïnjecteerd met Wodka tot een duizelingwekkende keuze aan bijzondere rijstgerechten is dat ook geen wonder. Toen we daar de laatste keer een verjaardag vierden kwam zelfs de nu zo hippe glasbrander aan tafel om live nog even wat toetjes te flamberen. Een andere evergreen voor fijnproevers is zonder twijfel restaurant Riff’. Prachtig gepresenteerde lokale lekkernijen, maar door de vele ‘mannen in pak’, heeft het wat ons betreft misschien een iets te zakelijke sfeer.

  3. De ‘geheime’ Valencia ‘Jamie Oliver’-tip:
    Voor wie houdt van bijzonder lekker eten, maar geen zin heeft om met z’n tweetjes meer dan tweehonderd euro uit te geven, is het Cafe van het IVAM (moderne kunst museum) misschien een goed alternatief voor een uitstekende lunch. Wie van de zon wil genieten eet lekker buiten op het terras, en wie binnen zit kijkt uit op de verassend grote en mooie keuken. Een raar idee, zo’n mooie keuken voor een museumcafeetje? Welnee, want het is dezelfde keuken als die van het bovengenoemde La Sucursal ! Dat wil zeggen: dezelfde mensen kopen de verse ingrediënten in, en dezelfde mensen maken deze voor u klaar. We hebben het idee dat het een soort Jamie Oliver-achtig gebeuren is - met stageplekken voor de lokale hotelschoolstudenten - maar het personeel zelf doet daar nogal geheimzinnig over. En waarom niet. Wie neemt nog de trap naar het sterrengebeuren boven, wanneer de fantastische driegangen-lunch op het terras (uit dezelfde keuken) nog geen vijftien euro kost?
    Een andere persoonlijke restaurant-tip waar een zeer creatieve chef voor de genoemde vijftien euro de sterren van de hemel kookt is Restaurant Bocheria, op zo’n vijf minuten lopen van het Ivam museum. Waarom dit uitstekende restaurant tot op heden onder de radar van beoordelings-websites als TripAdvisor en Zoover blijft voor ons een raadsel. Van binnen knus ingericht met een zonnig terras buiten genieten we naast de mooie hapjes ook van de grote selectie lokale wijnen.

  4. Valencia tapas, pinchos and raciones:
    En dan natuurlijk: wie heeft er geen zin in tapas? Tot grote verbazing van veel bezoekers, heeft Valencia niet echt een tapas-cultuur. Maar daar staat tegenover dat er wel degelijk lekkere hapjes geserveerd worden bij een drankje op een terras. In Valencia zijn dat pinchos (stukjes stokbrood, belegd metde meest uiteenlopende lekkernijen, van pittige worstjes tot garnalen of kipkroketjes) en raciones (een klein bordje met een warm of koud gerecht en wat vorkjes erbij dat men samen deelt). Voor de pinchos is Taberna de Reina op Plaza de la Reina een goede keuze omdat je na het zelf kiezen van de hapjes ervan kunt genieten op een zonnig terras. Het nadeel van het buffet-achtige systeem is dat de iets minder populaire warme broodjes in de vitrine blijven staan totdat de laatste pincho is verdwenen, en dat kan soms een paar uur duren…
    Voor wie zeker wil zijn van de beste (verse!) kwaliteit pinchos, is het iets verder gelegen Sagardi op Calle San Vincente Martir misschien een betere keuze; de verse warme hapjes worden rondgepresenteerd door medewerkers tot ze op zijn, gagarandeerd vers dus. Let wel: er zijn een paar tafels buiten, maar het is nog al een drukke straat. Daarnaast vinden we de hoeveelheid van ‘twee vingers’ wijn in een groot limonadeglas een beetje zielig; de wijn is lekker, maar na een slok of vijf, zes is je glas leeg en dat kan nogal aantikken wanneer je steeds bijbestelt.

  5. Valencia lekker vers, gezond en ongefrituurd eten:
    Een van onze lievelingsrestaurants is zonder twijfel Santa Companya, te vinden halverwege Calle Roteros (de straat parralel aan het Turia park vanaf Torres Serranos), net om de hoek van uw bed en breakfast. Hoewel we verzot zijn op paella en de heerlijke gefrituurde hapjes waar Valencia zo beroemd om is, hebben we ook wel eens zin in vers, groen en rauw eten. Op zondag zijn de meeste restaurants in Valencia gesloten (familie is belangrijk en zondag eet je thuis bij moeders) en per toeval liepen we langs dit restaurant dat er meer uitziet als een gezellige kroeg. We zagen dat de cliëntele voornamelijk bestond uit horeca-mensen van andere restaurants waar we graag eten en besloten het te proberen. Een goed teken leek ons, en we hebben er geen seconde spijt van gehad; nog steeds komen we er graag genieten.

  6. Lokaal genieten zonder poespas, bouwvakkers eten bij Nelly:
    Zo rond een uur of twee 's middags stopt het werk in Valencia, en wie buiten de stad woont - maar in het centrum werkt - haast zich exact om twee uur naar een lokale combinate van ‘bar en restaurant’ voor een stevige drie-gangenlunch: het ‘Menu del Dia’. Ieder restaurant in Valencia is trouwens verplicht om zo’n driegangenmenu voor ongeveer een tientje aan te bieden, dus mocht je op het terras een luxe kaart met wellicht dure gerechten gepresenteerd krijgen, vraag dan naar het ‘Menu del Dia’ dat meestal ook op een bordje naast de ingang hangt. Veel van dit soort lokale restaurants is in het oude stadscentrum verdwenen om plaats te maken voor meer trendy alternatieven, gericht op toeristen. Maar een van de weinige authentieke Spaanse zit net om de hoek van ons bed and breakfast: Casa Nelly, voorheen Casa Ricardo. Eerlijk eten, stevig, en typisch Spaans. O.k. , je zit onder fel TL-licht en de luide fruitautomaat maakt iedere vorm van conversatie praktisch onmogelijk. Maar: lekker, typisch Valenciaans - en geen glazen maar flessen(!) lokale wijn op tafel - voor negen euro, inclusief zelfgemaakt nagerecht en koffie (met of zonder scheut cognac erin). P.s. Nelly begon ooit als (uit Zuid-Amerika geëmigreerde) serveerster bij Casa Ricardo, en heeft na zijn pension het restaurant met succes overgenomen; petje af in deze lastige economische tijden!

  7. Pittig uit eten in Valencia; hot, hotter hottest:
    Toen we voor het eerst in Valencia kwamen wonen om te beginnen met ons Bed and Breakfast, waren we nogal verbaasd dat het begrip ‘Spaanse Peper’ vooral een Nederlands idee bleek te zijn. In Valencia kookt men natuurlijk met lekker veel knoflook, olijfolie uiteraard (en behoorlijk wat zout) maar peper wordt in de keuken zeer zelden gebruikt. Op de meeste tafels in restaurants staat dan ook een olie- en azijnflesje, zout, en…. zout. Het is misschien een beetje truttig, maar een klein pepermolentje in de tas scheelt een hoop gedoe. Wanneer de behoefte aan pittig eten ons te veel wordt, tracteren we onszelf op een vier-of vijfgangendiner bij restaurant Appetit, waar de Australische chef Bonnie en haar Spaanse vriendin Aranxta bij het aan tafel gaan, vragen: ‘hoe pittig zullen we het deze keer maken?’. We zijn nog nooit teleurgesteld.

In de stemming voor internationale ‘fusion’
Bij restaurant Appetit, is het enige wat er te kiezen valt of het ‘vier’ of ‘zes’ gangen worden; en hoe pittig het mag zijn. Daarna volgt een bijzonder verassingsmenu van een felgekleurde salade en zeer apart klaargemaakte oesters tot een groot ‘Fred Flinstone’-bot, mals uit de oven. Typisch Spaans? Absoluut niet, maar genieten is het in ieder geval! Andere opties voor niet-Spaanse maar toch fijne lekkernijen zijn de vele ‘sushi/wok’ restaurants, zogenaamd Japans maar vaker in Chinese handen. Onze persoonlijke favoriet is restaurant Yo Ama - ongeveer in het midden van Calle Gran Marques del Turia. Het is geen buffet, want alles wordt op bestelling vers bereid. Prima mooi verzorgde sushi en sashimi, en de meeste Aziatische gerechten in een zen-achtige setting met rustige sfeer; eet zoveel je maar wilt voor nog geen vijftien euro tijdens de lunch.

  1. Ontdek de restaurants van Ruzafa:
    Veel citytrippers op bezoek in Valencia vergeten de wijk ‘Ruzafa’, links achter het centraal station. En dat is jammer, want hoewel deze buurt vroeger een onveilige naam had, zijn er steeds meer nieuwe initiatieven op culinair gebied die zeker de moeite waard zijn. In de tweede helft van de twintigste eeuw was de wijk Ruzafa vooral een thuishaven voor de geïmmigreerde Moslim-gemeenschap, en de invloed daarvan is nog steeds zichtbaar. De laatse tijd echter, weten steeds meer jonge creatieve ondernemers deze wijk te vinden als een goedkoper alternatief voor het hippe ‘Barrio del Carmen’ in het historische stadscentrum. De afgelopen paar jaar werd Ruzafa verrijkt met een groot aantal kleine gallerieën, maar ook veel jonge chefs openden bijzondere restaurants in deze langzaam opkomende buurt. Persoonlijke favorieten: Copenhagen, Entrevins, en Torre de Utiel.

  2. Wanneer eten we, en de lokale Valenciaanse specialiteiten:
    Voor wie net in Valencia aankomt, is het ritme van ontbijt, lunch en diner misschien even wennen. De meeste restaurants sluiten dagelijks tussen vier uur 's middags en negen uur ‘s avonds. Daarnaast zijn veel restaurants gesloten op zondag en/of maandag. Maar hoe doen de Valenciano’s het zelf? Men ontbijt vaak met een Cafe Con Leche / ‘Koffie Verkeerd’ (of de mini-variant ‘Cortado’), al dan niet met een croissant, of een TostadoTomate (stukje stokbrood met gemalen tomaten en olijfolie). Om twee uur is het tijd voor de warme drie-gangenlunch (Menu del Día), gevolgd door wat zoetigheid rond een uur of zes, de Merienda. Pinchos en drankjes volgen, maar niemand die in de stad woont loopt voor tien uur s’ avonds een restaurant binnen voor het diner. Vanaf een uur of twaalf wordt het een beetje druk in cafeetjes, en wie wil dansen kan maar beter niet voor tweeën op zoek gaan naar een club; het echte nachtleven start pas tussen twee en drie uur 's nachts.

‘Churros con chocolate’, ‘Horchata’ en ‘Agua de Valencia’:
Een van de meest geliefde specialiteiten die Valencia te bieden heeft zijn zeker de ‘Churos con chocolate’ , een soort langwerpige oliebollen die gedoopt worden in vloeibare chocolade. Wie ‘mensen kijken’ als hobby heeft geniet het beste van deze zoetigheden rond een uur of vijf bij Valor op Plaza de la Reina.
Wat ons betreft is de meest vrolijkmakende Valenciaanse specialiteit zeker Agua de Valencia! Hoewel de naam misschien onschuldig klinkt, is deze cocktail zeer sterk, en zeker op een terrasje in de zon kan het hard gaan. Met een mix van Spaanse Cava-Champagne, Sinaasappelsap en Wodka, Gin (of beide!) is het zeer snel vrolijk worden; de zoetigheid maskeert het flinke alcoholpercentage. De lekkerste Agua de Valencia wordt geserveerd bij bar Negrito op Plaza del Negrito, maar ook bij Cafe Las Horas (net om de hoek van uw bed and breakfast bij Plaza Virgen) is het om een uur of zeven een prima tijd voor het lokale brouwsel. Cafe las Horas heeft een leuk terras - meestal zonder toeristen - maar kijk ook eens binnen. De mix van barokke engeltjes en kerk-elementen (met veel gedroogde bloemen) geeft je het gevoel dat je samen met Dolly Parton door de spiegel van Alice in Wonderland gestapt bent.

  1. Elegant uit eten in Valencia, ‘mediterraans’ voor echte gourmands:
    Ja, Valencia is inderdaad de stad van paella en andere overheerlijke rijstgerechten, maar heeft zo veel meer te bieden voor de echte fijnproever! Een aantal beroemde restaurants in Valencia weet de traditionele mediterraanse keuken een moderne draai te geven, zowel interessant voor mensen die speciaal geïnteresseerd zijn in de lokale keuken en de verwende foodies tegelijk. Op dit moment (2013) zijn dit onze meest geliefde restaurants voor de mediterraanse keuken met een bijzondere draai: Navarro , Alma del Temple en Kiaora Biococina. Met natuurlijk niet te vergeten: de klassieker Xeu Serea, dat zeker gerekend mag worden tot een van de allerbeste en origineelste restaurants in Valencia. Wij maken graag al uw reserveringen natuurlijk.

  2. ‘Incorrect’ uit eten in Valencia, voor wie niet wil wachten tot tien uur:
    Genoeg genoten van de paella? Zin om te dineren voor tien uur 's avonds? Cappuchino op Plaza Reina heeft een uitgebreide ‘hotelkaart’ met de gebruikelijke klassiekers: een frisse Caesar Salade, mooi gepresenteerde tonijnsushi of een prima entrecote; alles geserveerd op ieder moment van de dag. Een beetje prijzig is het zeker, en alles behalve Spaans, dat klopt. Een andere optie voor een ‘incorrect’ diner is de Amerikaans aandoende fifties-diner Peggy Sue’s , aan het einde van Calle Caballeros, niet ver van de Torres de Quart. Of halverwege in dezelfde straat: Boccini, waar een Italiaanse familie de hele dag lekkere pasta’s en pizza’s serveert.
    Zin in een ijsje? De meest beroemde ijssalon is te vinden op Plaza de la Reina, naast het vertrekpunt van de Toeristenbus. Sardientjes-ijs, olijfolie-ijs en zelfs paella-ijs, maar natuurlijk ook een grote selectie van de meer traditionele smaken. Om je vingers bij af te likken, zo lekker! Ook openen er in Valencia steeds meer filialen van de lokale keten Llao Llao. Met een soort soft-ijs op yoghurtbasis (al dan niet gemengd met vers fruit, cruesli of andere toppings) lijkt een ijsje opeens ‘gezond’. En… natuurlijk zijn er ook een paar Starbucks-filialen in de stad. Maar wie betaalt er in 's hemelsnaam vier euro voor een koffie wanneer praktisch alle plaatselijke barretjes zijn uitgerust met de beste espressomachines? Of het nu een Cafe Americano (‘Nederlandse koffie’), een Cafe con Leche (koffie verkeerd) of simpelweg een Cafe (Espresso) wordt; lekker is het altijd, en duurder dan anderhalve euro wordt het nooit. Geniet dus van koffie in een echte Spaanse kroeg, en het gaat altijd goed.

  3. LOKALE TOP TIEN 2013 / VALENCIA : MUSEA, BEROEMDE GEBOUWEN, SHOPPEN EN… STRAND!:

  4. L’Almoina; de Romeinse nederzetting waar het allemaal mee begon:
    Op minder dan vier minuten lopen van uwValencia Mindfulness Retreat Bed and Breakfast vindt u het L’Almoina Museum, net om de hoek van Plaza de la Virgen. Eigenlijk is het meer dan een gewoon ‘museum’; de romeinse nederzetting die Valencia haar naam gaf is hier in alle glorie te bewonderen. De opgravingen dateren van 138 voor Christus, en geven een prachtig beeld van het ontstaan van deze bijzondere Spaanse stad. Wie over de ‘glazen’ vloeren loopt kijkt zo naar binnen bij de originele opgravingen met Romeinse baden, graftombes uit de tijd van de Visigothen en natuurlijk ook de moorse overblijfselen; Valencia maakte meer dan zevenhonderd jaar deel uit van het moorse rijk. Een groepsrondleiding is misschien geen goed idee, omdat het Engels van de bijzonder kennisrijke en aardige medewerkers vaak moeilijk te verstaan is. Echter; op veel verschillende lokaties op deze bijzondere plek heeft men informatie-videozuilen geplaatst, ingesproken in uiterst correct Engels.

  5. Valencia Kunst Musea:
    Van de bijzondere (vaste en wisselende) moderne kunstexposities bij het IVAM-museum, tot de meer traditionele topstukken in het fijne kunstmuseum Museo de las Bellas Artes. Valencia heeft veel te bieden of u nu van traditionele kunst of het meer modernere werk houdt. Geen zin in moderne kunst? Dan is een bezoek aan het IVAM misschien toch de moeite waard, al is het alleen maar voor de heerlijke driegangen-lunch die men daar op het terras serveert.
    Wanneer alle volle verdiepingen met meer dan duizend ‘Maria met kind’-afbeeldingen een beetje te veel worden tijdens het bezoek aan het museum voor schone kunsten, vergeet dan in ieder geval niet de Sorolla-expositie te bezoeken. Een beroemde en zeer kundige schilder die veel laat zien over de historie van Valencia. Ons meest favoriete museum is eigenlijk niet eens echt een museum. Het Centro del Carmen, een bijzonder groot en geheel witgeschilderd oud klooster met wisselende tentoonstellingen, is zeker de moeite waard. Ook het vaak vergeten Casa Benillure (daar net om de hoek) is bijna aandoenlijk, omdat het behalve schilderijen ook de oude woonvertrekken en inspirerende studio van deze Valenciaanse kunstenaar laat zien; een bijzondere stap terug in de tijd. Voor wie houdt van illustraties, toegepaste kunst en fotografie: bezoek zeker het MUVIM-museum en ook de Bancaja-tentoonstellingen aan het einde van Calle de la Paz zijn vaak zeker de moeite waard.

  6. De drie mooiste ‘niet te missen’ plaatsen in Valencia:
    De meeste mensen die Valencia kiezen voor een city-trip, maken vaak een combinatie van de volgende drie ‘must-sees’ op een ochtend : De grootste overdekte markt van Europa, de Mercado Cental, met daar tegenover de historische zijdebeurs La Lonja, en natuurlijk de grootse kathedraal, op nog geen vijftig stappen van uw bed and breakfast in Valencia. Tip: achter in de Mercado Central is een kleine proeverij ingericht; hier is het een feest van echt vers proeven! Op zondag is de markt gesloten, en wie ten volle wil genieten loopt binnen voor twaalf uur…
    Tegenover de centrale markt staat het imposante gebouw waar vroeger de moren zijde verhandelden. Recentelijk opgenomen als historisch werelderfgoed door Unesco, is La Lonja de Seda zeker een bezoek waard. Vergeet vooral de binnentuin niet, en wie niet vooruit maar naar beneden kijkt, wordt verrast door een zeer bijzonder optisch tegelspel. Afhankelijk van de manier van kijken springen de tegels naar voren, of gaan juist de diepte in; mooi voor liefhebbers van een abstract lijnenspel als onderwerp voor fotografie.
    Wie de grote kathedraal op Plaza de la Virgen bezoekt, wordt verrasd door een imposante mix van de meest uiteenlopende stijlen in architectuur. Ook een (lange) klim naar boven in de Micalete is zeker de moeite waard; de toren biedt een prachtig uitzicht over het historische centrum van de stad. Vergeet ook niet de Heilige Graal te bewonderen; geautenticeerd door het Vaticaan, dus niet zomaar een middeleeuwse gouden beker! Dan Brown’s bestseller ‘De da Vinci code’ herleeft, en er zijn zelfs mensen die beweren dat het beruchte Opus Dei in Valencia nog steeds een stempel drukt op het reilen en zeilen binnen de kerk…

  7. Modern Valencia: de stad van kunst en wetenschappen:
    In Nederland is de Valenciaanse architect Santiago Calatrava vooral bekend geworden door de imposante bruggen die hij ontwierp voor de Haarlemmermeer. Echter, de bijzondere ‘Stad van Kunst en Wetenschap’, die hij ontwierp in het kilometerslange Turia-park is met recht adembenemend te noemen. Sommige mensen denken in de immens grote reptiel-achtige gebouwen het Opera-huis van Sydney, Australie te herkennen; anderen menen het te doen te hebben met een rijtje immens grote walvissen. Ons advies? Huur een fiets en rijd er onderdoor; want veel van de constructies zijn vooral mooi van de buitenkant, en zeker 's nachts wanneer duizenden laser-lampen het in wit en blauw uitgevoerde complex extra kleurrijk maken.
    Naast een Imaxtheater en een sporadisch gebruikt opera-theater biedt het centrum een wetenschapsmuseum, vergelijkbaar met Nemo in Amsterdam. Het museum richt zich vooral op kinderen en de informatiebordjes worden op dit moment helaas alleen in het Spaans aangeboden. Het Oceanografisch Centrum - wat eigenlijk geen deel uitmaakt van dit complex maar er wel bijna tegenaan ligt - is een bijzondere combinatie van educatief centrum en Disney-achtig amusementspark, inclusief door hoepels springende dolfijnen tijdens een twee uur durende show. Gezien de in onze ogen exorbitant hoge prijzen vragen we ons af of dit wel nummer 1 moet zijn op uw ‘wat te doen’ lijst. (Een pas voor het oceanische, hemisferische en wetenschapsmuseum kostte in 2012 meer dan vijfendertig euro per persoon). Mocht u echter van fotograferen houden, dan kunt u uw hart ophalen aan de grandioze architectuur van deze Stad van Kunst en Wetenschap. Indrukwekkend, vooral 's avonds wanneer de lichten een schaduwspel spelen met de structuren.

  8. Natuur in Valencia : Albufera, Turia, en de tuinen:
    Mocht u een stadsvakantie willen combineren met natuur, dan zult u zeker slagen in Valencia. Het Turia-park (vroeger een rivier) is nu een groot kilometerslang stuk openbaar groen, dat rond de oude stadskern loopt. Naast heerlijke picknickplekjes biedt het park ook ruimte aan hardlopers, en zijn er op veel plaatsen mooie beelden te bewonderen. Ook de fontein direct voor het Palau de la Musica is groots en prachtig, en vaak worden daar in de buurt kleine markten, proeverijen of openluchtconcerten georganiseerd.
    Nog meer mooi groen bieden de botanische tuinen, die al bestaan sinds de zestiende eeuw. Veel mensen bezoeken deze tuin echter niet alleen voor de keur aan bomen en gewassen uit de hele wereld, maar ook om het vrolijke gedartel van de tientallen zwerfkatten die daar rondlopen. Naast het museum voor schone kunsten (aan het einde van de straat waar uw bed en breakfast ligt) vindt u de Jardines del Real; de tuinen die vroeger deel uitmaakten van het Koninklijk Paleis, dat nu niet meer bestaat. Vooral voor de liefhebbers van Engelse stijltuinen is het in deze groene oase zeer zeker rustig bijkomen van de drukte van het centrum. Aan de rand van de tuinen vindt u bovendien het natuurmuseum en een aantal Romeinse opgravingen.
    Net achter de Calatrava-gebouwen, zo aan het einde van het Turia-park begint het immens grote natuurgebied Albufera. Van oorsprong, en nu nog steeds, de plaats waar de rijst - waar Valencianen zo dol op zijn - verbouwd wordt. Naast de rijstvelden is het prachtig wandelen of fietsen langs grote stukken dennenbos, of op de prima verzorgde fietspaden langs de kust. Ook een boottochtje op het grote zoetwatermeer, of een vogelexpeditie in dit beschermde reservaat zijn zeker de moeite waard, mocht u behoefte hebben aan natuur en complete rust. Wie avontuurlijk is ingesteld en geen behoefte heeft aan ‘service op het strand’, ontdekt hier bovendien de mooiste en leegste natuurstranden van Valencia.

  9. Winkelen in Valencia, voor elk wat wils:
    Shoppen is in Valencia een waar feest, waar iedereen wel iets van zijn gading kan vinden. In het algemeen zijn er drie delen van de stad met gelijkgestemde winkels. Ten eerste het winkelgebied rond de drukke Calle Colon. U vindt hier naast drie filialen van het luxe warenhuis El Corte Ingles tal van andere winkels, van de bekende Spaanse merken Desigual, Mango en Zara tot het iets minder bekende Massimo Dutti. Deze laatstegenoemde zaak doet zich voor als een Italiaanse boetiek, maar is een keten - en dochteronderneming - van het Spaanse concern Inditex dat ook Zara zo groot gemaakt heeft. Mooie, goed ontworpen kleding met prima snit; maar dan voor ‘Hennes & Mauritz’-prijzen. Daar in de buurt? Loop dan ook eens binnen bij sierradenwinkel ‘Uno de 50’, zeer bijzondere bijouterieën, en… alleen in Spanje te koop!
    Hip en gezellig: Barrio del Carmen
    De tweede plaats waar u goed kunt shoppen is de gehele wijk Barrio del Carmen. Met de meest uiteenlopende bijzondere winkeltjes en gezellige terrasjes wordt deze buurt door Nederlanders vaak vergelegen met ‘De negen straatjes’ in de Jordaan in Amsterdam. Hippies met zelfgemaakte oorbellen? Aparte kunstenaars die speciale zeefdrukken maken voor aan de muur of op een t-shirt? Niets lijkt te gek in deze vrolijke buurt. Het kleine naamloze keramiek-atelier op Plaza Tapeneria verkoopt zeer bijzondere zelfontworpen kunstwerken; als ring, als fruitschaal of als decoratie voor aan de muur. Een origineel ontworpen en uniek souvenir uit de stad van keramiek is hier snel gevonden. Ook het meer traditionele en wereldberoemde Lladro-porselein heeft in Valencia natuurlijk een grote winkel, net tegenover het keramiekmuseum. Daarnaast verzorgt Lladro rondleidingen in de ateliers van de fabriek, net buiten de stad.
    Extra chic en apart: Mercado Colon
    Ook voor degenen die niet op een dubbeltje meer of minder kijken is het winkelaanbod in Valencia verrassender dan veel mensen denken. Zeker rond het gebied van de Mercado Colon vindt u veel exclusieve boetieks met een eigenzinnig aanbod van mode en cadeau-artikelen. In deze wijk vindt u ook het atelier van Spanje’s meest beroemde mode-ontwerper: Francis Montesinos, op Conde Salvatierra 25. Maar natuurlijk hebben ook de meeste internationale merken hier hun eigen zaak, en vooral de filialen van (het ZuidAmerikaanse) Carolina Herrera zijn zeer geliefd bij shoppers vanuit de hele wereld. Bezoek na het shoppen ook eens een van de chique terrasjes in de Mercado Colon, met een glas cava is het hier heerlijk mensen kijken.

  10. Mooie openbare gebouwen in Valencia:
    Het eerste wat opvalt in Valencia is misschien wel hoe schoon en netjes het overal is op straat. ‘Valencia, tu casa limpia’ oftewel: ‘Valencia, uw schone huis’ is dan ook de slogan van de stad. Wat ook meteen opvalt zijn de prachtig gerestaureerde facades van gebouwen, soms nog prive-bezit, maar steeds vaker dienstdoend als kantoor of overheidsgebouw. Bent u in de buurt van het Plaza del Ayuntamiento, vergeet dan zeker niet het postkantoor binnen te lopen. Het dak is geheel van glas en met een Jugendstil-achtige koepel werkelijk adembenemend. Ook het treinstation Del Norte aan hetzelfde plein is zeer indrukwekkend, in dezelfde Jugendstil-stijl als het postkantoor, die men hier in Valencia ‘modernisme’ noemt. Tel daar de meer dan vijftig barokke kerken in het stadscentrum alleen al bij op, en u hoeft zich zeker niet te vervelen wanneer u een liefhebber bent van klassieke architectuur.

  11. Het nachtleven van Valencia, het wachten meer dan waard:
    Wanneer u in Valencia te gast bent wordt waarschijnlijk al snel duidelijk dat het ritme zeer mediterraans is. Omdat men hier nooit voor tien uur 's avonds aan tafel gaat voor het diner, is het waarschijnlijk ook geen verassing dat het nachtleven laat start. Bruisend en vrolijk, dat zeker, maar laat! De meeste gezellige kroegen en feestcafés vindt u op ( en rond ) Calle Caballeros, en voor middernacht zijn deze bars meestal nog leeg. Voor wie al wat eerder zin heeft in wat reuring: bij het cafe Negrito met groot terras op Plaza Negrito, en het cafe Lisboa - op het charmante pleintje met de grote olijfboom Plaza Dr. Collado - is het vaak al wat eerder gezellig. Deze twee pleintjes zijn ook favoriete plekken voor studenten en de wat meer alternatieve Valenciano’s.

Fijne terrasjes
Een andere prima plek voor een Aqua de Valencia of wijntje aan het begin van de avond is Cafe Laboratorio, net naast Plaza de la Virgen, om de hoek van uw eigen bed and breakfast. Met een leuke mix van een jong Spaans publiek - met hier en daar een verdwaalde toerist - is het een prima stek om wat te drinken voor u uit eten gaat. Twee keer per week is het ‘intercambio’-avond, waarbij men per half uur wisselt van Spaans naar Engels en weer terug; een prima manier om uw Spaans bij te spijkeren met de lokale bevolking. Halverwege Calle Caballeros vindt u Plaza Tossal; 's nachts een bruisend plein met het populaire loungecafé Marasquino en voor wie wil dansen: Bolseria. Ook de straten daaromheen, Calle Alta en Calla Corona bijvoorbeeld bieden veel diversiteit in terassen en cafés.

Dansen in de nacht
Zin in een dansje en klaar voor het echte nachtleven? Zorg in ieder geval niet voor een uur of twee een club binnen te lopen, want pas vanaf die tijd komen er ook andere mensen. Net als in iedere andere grote stad is het een komen en gaan van clubs, men verandert van naam, de boel sluit, of er is weer iets hippers geopend een paar straten verderop. Een goede tip is om bij Calle Caballeros de mooi uitgedoste jongens en meisjes met flyers in de gaten te houden; de nieuwste clubs worden op deze manier onder de aandacht gebracht. Een club die al jaren nummer een staat - en waarschijnlijk zal dit nog wel even zo blijven - is te vinden op het dak van de Calatrava-gebouwen, vraag naar : Club Mia & L’Umbracle. Op vriendinnentrip, een ‘moeder en dochter vakantie’, een romantisch weekend weg, of gewoon lekker even lekker alleen er vandoor? Valencia heeft voor iedereen wat te bieden. En mocht u na een drukke dag in Valencia moe maar voldaan thuiskomen bij uw eigen Bed & Breakfast, dan kunt u verwend worden met een ontspannende massage naar wens.

‘Gay-friendly’ Valencia
Valencia heeft ook een opmerkelijk groot aanbod van gay bars en clubs. Rond de grootste gay club (Deseo 54) zijn er tal van cafés, van uiterst trendy tot meer gemoedelijk. Hoewel de invloed van de kerk nog steeds groot is, was Spanje een van de eerste Europese landen die het homohuwelijk legaliseerde, en dat is duidelijk te merken aan open houding van de bewoners. Twee vrolijk verliefde vrienden, of een vrouwenstel dat hand in hand op straat loopt; daar doet echt niemand moeilijk over. Met veel aanbod in gay cafés, clubs, sauna’ en naturistische stranden staat Valencia tegenwoordig dan ook duidelijk op de kaart als nieuwe ‘gay destination’ in Europa.

  1. Geniet van de stranden van Valencia en wat daarbij hoort:
    Wat voor veel mensen als een verrassing komt: het strand van Valencia is nogal een eindje weg van het gezellige centrum. Maar met de (bovengrondse) metro (of een gehuurde fiets!) zijn de grootste stranden van Valencia makkelijk te bereiken. De twee meest populaire stranden zijn Malvarosa en Las Arenas. Met zonnebedjes en parasols te huur, bieden deze brede zandstranden prima verkoeling langs een grote boulevard met uitstekende restaurants en terrasjes. Wanneer u te gast bent bij Bed and Breakfast Valencia Mindfulness Retreat, dragen wij er zorg voor dat voor uw ‘dag aan zee’ de strandtas met badlakens, zonnencrème en bronwater voor u klaar staat.
    De minder druk bezochte (maar misschien juist wel mooiere?) stranden van Valencia vindt u iets ten zuiden van de stad: El Saler, Pinedo en La Devesa. De kilometerslange stranden die u makkelijk per fiets ontdekt bij El Saler en Devesa zijn omringd door het mooie beschermde natuurgebied Albufera, en meestal vindt u daar uw eigen privé-strand. Geen service in de vorm van zonnebedjes, parasols of restaurants; maar wel een oase van rust middenin de natuur.

Bloot in de zon? Het naturisten-strand ‘Pinedo’
Op nog geen tien minuten van de Calatrava-gebouwen vindt u het naturistische Pinedo-strand. Spanje heeft een lange traditie op het gebied van naturistische stranden, en ook Valencia heeft zijn eigen ‘blote billen’ strand. Het prettige van dit rustige strand is dat het dragen van badkleding optioneel is. Badpak aan, topless, of juist helemaal bloot? Het kan allemaal, en het ‘vrijheid blijheid’-gevoel zorgt ervoor dat iedereen zich op dit naturistenstrand thuisvoelt op z’n eigen manier. Naast een kleine kiosk voor een broodje of een drankje, is er slechts een restaurant te vinden op dit strand: Restaurant L’Estibador . Dit bijzonder goede restaurant serveert de lekkerste Valenciaanse specialiteiten en is niet bekend bij toeristen. Een mega-grote kreeft? Heerlijke gamba’s of een uitstekende paella? Wie het niet erg vindt om iets meer te betalen - en geen moeite heeft met het ‘bijzondere’ uitzicht - zal zeker genieten!

  1. Excursies vanuit Valencia: Veel mensen die een paar dagen in Valencia op bezoek zijn, vragen ons een fiets voor hen te huren. Misschien niet ideaal in het oude stadscentrum waar alles prima te voet bereikbaar is, maar ideaal voor het Turia-park met de Calatrava-gebouwen en een zeer geschikt transportmiddel om naar de stranden te gaan. De stranden Malvarosa en La Devesa zijn prima per fiets bereikbaar; het grootste deel van de route voert door het park, en de laatste tien minuten van de route zijn er prima fietspaden aangelegd die u direct naar het havengebied of de grote boulevard leiden.
    Ook het natuurgebied Albufera (met de stranden van El Saler en Pinedo) is prima per fiets te bereiken. Wie vanuit het grote Albufera-meer nog een half uurtje doorfietst, komt uit bij het kleine dorpje El Palmar. Een soort min-mini Venetië tussen de rijstgewassen met veel uitstekende restaurants; een echte aanrader voor liefhebbers van rust en natuurschoon. Naast paella serveert men hier ook andere lokale rijstgerechten, zoals bijvoorbeeld ‘Arroz Negro’; een bijzonder rijstgerecht dat haar zwarte kleur te danken heeft aan inktvis-inkt. Ook heel bijzonder en een typisch Valenciaans gerecht: gestoofde varkenswangetjes uit de oven met knoflook.

Het dorpje Sagunto en de warmwater-bronnen, ten noorden van Valencia
Met de fiets is het wat ver, maar met de auto of de trein zijn de kleine dorpjes ten noorden van de stad een prima bestemming voor een kleine excursie. Vooral het bijzonder mooie Sagunto is met kilometerslange eeuwenoude stadsmuren zeker de moeite van het bezoeken waard. De authentieke charme van dit door de Romeinen gestichte dorpje geeft veel mensen het gevoel even teruggestapt te zijn in de tijd. Een kwartiertje verderop vindt u de bronnen van (de nu omgeleide) Turia rivier; met op sommige plaatsen de mogelijkheid om te zwemmen in het van nature warme water.
Met deze persoonlijke lokale Valencia-tips hebben we geprobeerd om een kleine indruk te geven wat er zoal te zien en te beleven valt wanneer u Valencia bezoekt. Natuurlijk zijn deze tips persoonlijk gekleurd en verre van volledig, en natuurlijk verandert er vaak veel in de stad.
Ook speciale feesten en festivals zorgen ervoor dat Valencia bij ieder bezoek weer anders kan zijn. Wanneer u te gast bent in ons Bed and Breakfast Valencia Mindfulness Retreat, doen wij er alles aan om uw persoonlijke smaak te leren kennen, zodat we speciaal voor u een individueel plan kunnen opstellen; alleen als u dat fijn vindt natuurlijk!
Wij zien er zeer naar uit om u te ontmoeten in Valencia, en verwijzen u graag naar de beknopte ‘Top Tien Redenen’ pagina op deze website, waarbij u in een oogopslag kunt zien of u zich bij ons zult thuisvoelen.

Hasta pronto!

Jammer alleen dat door deze grote invloed en ambitie van deze burgemeester, Valencia en de hele Comunidad Valenciana kompleet failliet zijn, men kan zelfs de apotheken niet betalen…
Onbegrijpelijk dat je dan toch weer de Formula I organiseert…

Beste Corberana, Tsja, op zich heb je gelijk als je stelt dat Valencia failliet is. Maar ja, in welke Spaanse steden gaat het fantastish op dit moment? Een jaar of tien geleden kwam er praktisch geen enkele toerist naar Valencia, maar nu wel, juist door deze investeringen. Ja, achterlijk duur, protserig en niet nodig. Aan de andere kant: ieder mozaik-steentje van de Calatrava-gebouwen is door Valenciaanse metselaars ingelegd, grote evenementen trekken mensen aan die lokaal geld uitgeven. Hotels, restaurants, noem maar op. Tsja, als je apotheken of scholen moet gaan sluiten, dan is het niet zo’n goed idee. Dat ben ik met je eens. Aan de andere kant, men kan niet leven van sinaasappelen alleen, en de bouw ligt ook op z’n gat. Stof tot nadenken misschien?

Valencia is natuurlijk veel meer dan alleen sinaasappelen, Formule 1 en zeilen. De Ford fabriek waar de Focus wordt gemaakt staat hier, veel vloer-en wandtegelfabrikanten en de grootste haven van Spanje.
Toeristisch gezien was er idd een tiental jaar geleden weinig.
De crisis slaat overal in Spanje hard toe en dus ook in Valencia.
Het creeren van werk is erg belangrijk maar de manier waarop is soms discutabel. Helaas gaan de stad en de comunidad ook gebukt onder het omkoopschandaal Gürtel.
Enfin, ik heb helemaal niks tegen Valencia, vind het een mooie stad en het aquarium staat hoog op mijn lijst van “nog te doen”, maar de manier waarop (te) veel geld wordt uitgegeven wekt meer dan vraagtekens bij mij op…

Hallo,

woon je nog steeds in Valencia ?? Wij hebben er onlangs een appartement gekocht in een opwelling van enthousiasme maar er staat ons nog een lange weg te gaan want we spreken nog geen spaans. We zijn wel op slag verliefd geworden op de stad maar zijn er complete vreemden en wat contact met taalgenoten zou best wel deugd doen.

mvg

Patricia en Jerome