Over enkele weken vertrek ik naar Canada en inmiddels heb ik de reisroute en het programma aardig in beeld. Ik ben alleen nog op zoek naar wat nuttige tips en leuke bezienswaardigheden op het stuk tussen Prince George en Prince Rupert. Ik heb al begepen dat dit niet het spannendste deel is maar aangezien we de Inside Passage hebben geboekt moeten we toch die kant op. En er zal toch vast wel iets te beleven zijn daar?!
Op mijn reis door Canada/Alaska zijn we dit stuk hard voorbij gereden opweg naar het noorden, Dawson city, Inuvik en Alaska (als je tijd hebt moet je dat ook zeker doen!). Het leek ons ook niet het meest interessante deel…
We kregen wel als tip om naar Hyder te gaan, dat ligt net in Alaska, maar dan wel in het uiterste puntje, dus niet echt ver weg en is te bereiken vanaf Stewart (Canada) en iets meer dan 3 uur rijden van de route die je neemt. We hebben het zelf niet gedaan, omdat het toen pokke weer was. Maar daar schijnt een mooie gletsjer te zijn, waar je heen kan rijden en verder lopen (dan moet je hyder door en dan langs de rivier omhoog ofzo).
Misschien dat er verder nog wat te doen is in de provinciale parken die daar zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.
Stewart en hyder zijn zeker interessant. Dit is ook een perfecte plek om beren te spotten. Ik weet alleen niet zeker of ze op dat moment daar zijn.(staat vast wel ergens op het net)
Voor de rest is er echt weinig te beleven op die route. Er zijn wel wat plaatjes waar mooie totempalen staan.
Stewart/Hyder vind ik zeker een aanrader. Beren zijn er als de zalm er is en meestal is dat augustus/september.
Op de weg naar Stewart kom je de eerste gletsjer tegen (Bear Glacier) en hier zijn een aantal opnames gemaakt voor de film ‘Insomnia’ (thriller met Al Pacino en Robin Williams). In Stewart kun je overigens het wereldberoemde Toastermuseum bezoeken en je tegoed doen aan allerlei schaal- en schelp dieren. Hyder is een levende ghost-town en in de lokale bar (vlak over de grens met Canada) kun je jezelf laten vollopen met een speciaal drankje (getting Hyderized). Vandaar is het een kleine 5 a 6 km tot aan Fish Creek. Een aantal van mijn foto’s zijn daar genomen overigens.
Als je de weg naar Fish Creek verder volgt ga je richting Salmon Glacier; een van de grootste gletsjers ter wereld waar je relatief gemakkelijk dichtbij kan komen.
De totempalen kun je overigens vinden in Kitwanga.
Ik ben net terug van een rit naar Inuvik…als inwoner van the Yukon moet je de Dempster toch een keer hebben gereden. Met name in de herfst zijn de kleuren weergaloos (en de herfst is nu begonnen daar. In Dawson City was het 's nachts -7 °C). Dit terzijde.
Ik heb ongeveer 2 maand rondgetrokken(gelift) op en rond de highway tussen Prince George an Prince Rupert, alias de Highway of Tears.
-Van Prince Rupert kan je Haida Gwaii bezoeken, heel zeker de moeite waard. De stranden, meertjes, bergen, weelderige regenwouden, de overload aan zwarte beren en sitka reen…het is er prachtig.
-Prince Rupert zelf heeft ook veel moois maar ik heb nog nooit een dag mooi weer gehad in Prince Rupert…dus als je Prince Rupert bezoekt, wees dan voorbereid op regen. Op Haida Gwaii heb je ook veel regen maar regelmatig wel zonnige heldere dagen/uren.
-In Terrace is niet bijster veel te beleven, wel een heel mooie camping op een eilandje in de rivier…goede plek om te vissen.
Er wirdt wel veel gestolen in Terrace…so watch out.
-Kitimat vind ik een beetje een tegenvaller.
-Smithers is ook een aanrader, enkele prachtige wandelingen en een tofffe camping aan de rivier.
Smithers heeft ook een uitgebreid mtb-parcours.
-Hyder/Stewart is ook een aanrader.
Tijdens je rid naar Hyder/Stewart kom je ook enkele mooie meertjes (Meziadin lake) en the great bear glacier tegen.
In Hyder kan je naar vissende beren (in de zomermaanden) kijken en naar de Salmon glacier gaan…prachtig is het daar.
Hyder zelf is ook een zeer klein maar aangenaam dorpje. En er is geen Amerikaanse grenspost, enkel een canadese.
Er is in Hyder iemand met een klein winkeltje(op een kar) die overheerlijke chocolat-peanut icecream maakt.
-Je kan nog verder de Cassiar highway op richting Dease lake en Telegraph creek (met de Stikine canyon)
De stikine valley is een pareltje maar vrij wild met weinig toerist-voorzieningen. In Telegraph creek kan je wel een boottaxi vragen naar oude nederzettingen langs de stikine.
-In Prince George valt weinig te beleven, tenzij je houdt van opdringerige meisjes van plezier. Ik vind het geen aangename stad.