Tip vrijwilligerswerk olifanten Kanchanaburi - Thailand

*Hi,

Afgelopen maart heb ik vrijwilligerswerk met olifanten gedaan. Na lang zoeken heb ik eindelijk een project gevonden die eerlijk is en geld ook echt besteed aan de dieren zelf en niet in hun eigen zak steekt!

Ik ben via via in contact gekomen met Jan en Agnes Verheek, twee Nederlanders die een aantal jaren geleden naar Thailand zijn verhuist en nu actief meewerken aan de opbouw van het project.

Het project heet Elephants World en het is een opvang voor bejaarde, zieke, illegale, gehandicapte en mishandelde olifanten. Tussen de bergen van Kanchanaburi - Thailand, heeft Elephants World een groot gebied waar deze grootste landdieren ter wereld verblijven totdat ze hun laatste adem uitblazen. Dr. Samart heeft het project opgericht en hij is tevens olifantendokter. Een man met een groot hart, hij is actief bezig in Thailand om nog meerdere projecten op te zetten om het welzijn van de dieren beter te maken.

Het is er echt onwijs mooi en het is een hele belevenis in een andere wereld!

Je kunt er een dag meelopen tijdens je vakantie maar ook als vrijwilliger terecht voor een langere periode.

Wat je zoal kunt doen is olifanten voeden, verzorgen, observeren, bananenplanten kappen en de olifanten schrobben in de rivier. Ook zorg je ervoor dat de verblijfplaats schoon is voor de olifanten. Dit alles doe je in samenwerking met het team van de mahouts en andere vrijwilligers. Als je voor een langere periode gaat kun je toeristen rondleiden en studenten helpen met diverse activiteiten zoals gewassen planten etc.

Het is echt onwijs leuk en leerzaam geweest en heb echt super genoten! Mijn planning is om elk jaar minimaal een week terug te gaan en daar vrijwilligerswerk te doen. Ik help nu vanuit Nederland mee om de stichting " Help Elephants World" op te zetten. Hiermee willen we donaties gaan regelen voor het project want zij hebben het echt hard nodig!

Als jij ook een keer met deze beesten met grote oren wilt werken of een keer een dag wilt meelopen of het project wil bezoeken tijdens je vakantie dan kun je Jan en Agnes mailen op:

[EMAIL=“janenagnes.verheek@gmail.com”]janenagnes.verheek@gmail.com

Zij willen je alle verdere informatie geven die nodig is. Er worden geen grote bedragen gevraagd, als je een langere periode daar vrijwilligerswerk doet is het enige dat ze vragen dat je op de markt zelf je voedsel inkoopt, verblijf is op kosten van EW.

Als je het project gaat bezoeken zullen ze een kleine bijdrage vragen om zo weer voedsel en voorzieningen aan te schaffen voor de olifanten.

En natuurlijk vragen ze dat jij net zo’n groot hart hebt voor deze dieren zoals wij dat hebben!

Ik kan alleen maar aanbevelen om het project een keer te gaan bezoeken, het is ECHT geweldig EN eerlijk!
Ik heb wat foto’s in mijn album opgeslagen zodat je een indruk krijgt van het project…

Wendy*

1 like

Helemaal geweldig wat je heeft gedaan.:thumbsup:
Onze vakantie in Thailand met de olifanten is ons ook het meeste bijgebleven.
Vooral mijn vrouw is er helemaal van ondersteboven.
Wij willen ook iets op gaan zetten,maar de keuze daarin word steeds moeilijker voor ons,ik ben meer voor huisdieren en mensen.:idea:
En zo word het moeilijk kiezen voor ons maar wie weet.
In ieder geval veel succes:dag:

hallo.

Wat klinkt dat onzettend gaaf! Mijn zus en ik willen in oktober ook ergens vrijwilligerswerk met dieren gaan doen voor ca. 4 weken. We zijn nu opzoek naar een leuk project waar we terecht kunnen.

Hebben ze misschien ook een site waar ik terecht kan?

Groeten Evi

Hi Evi,

Het is echt geweldig!!!

Ze zijn nog in opbouw, de site www.elephantsworld.org bestaat maar is nog niet echt informatief of officieel.

Ik zou echt even een mail sturen naar Jan en Agnes. Agnes is elke dag op het project te vinden en verteld alles wat je wilt weten met veel plezier!
Zij is ook diegene die de vrijwilligers vanuit buiten Thailand begeleid etc.

Succes en als je iets wilt weten hoor ik het wel!

Gr. Wendy

Hallo Wendy

Dank je voor je super snelle reactie! de mail is al onderweg :wink:

Mocht ik er echt heen gaan dan laat ik het je weten!

Groeten Evi

Hoi Evi,

Je zou ook eens kunnen kijken op de website van het Elephant Nature Park, in de omgeving van Chiang Mai:

1 like

Hey Wendy

Ik heb al kort contact gehad met Agnes. Omdat haar man in het ziekenhuis ligt krijg ik volgende week een uitgebreide mail.

Zou jij me misschien alvast kunnen vertellen op welk vliegveld we zouden moeten landen en hoe we dan bij het project komen?

Ook vroeg ik me af hoe een gemiddelde ‘dag’ er voor jou uit zag.

Ben echt enorm enthousiast en we gaan er bijna zeker heen.

Lieve groet,

Evi

Hi Evi,

Sorry voor mijn late reactie.

Wij zijn toen op Bangkok, Suvarnabhumi gevlogen, 2 nachten gebleven in Bangkok. Toen openbaar vervoer naar Kanchanaburi genomen, dit kun je met de trein doen, ook goedkoper. Een nacht in Kanchanaburi gebleven (Apple Guesthouse) en daar Soa gebeld, taxichauffeur en hij heeft ons voor een paar euro naar het project gebracht.
Het project ligt best ver in de bergen, helaas is er (nog) geen andere verbinding.
Agnes of ik kan je zijn nummer tzt wel geven.

In de ochtend krijgen de olifanten rijst met medicijnen en voedingssuplementen en wat fruit etc. Verder wat opruimen van de verblijfplaats, meegaan om bananenbomen te kappen, olifanten wassen in de rivier, opnieuw voeden etc. Natuurlijk veel knuffelen! :slight_smile:

Er zijn daar veel beesten zoals honden, eenden, katten en noem maar op dus je wordt altijd wel bezig gehouden.

Nu vooral is er genoeg te doen op het project, ze zijn bezig met diverse verbouwingen etc. Vervelen zul je je niet!

Het is een intensieve dag maar wel een hele unieke eraring!

Gr. Wendy

Hoi Evi,
stichting Commundo organiseert reizen waarin je twee weken vrijwilligerswerk doet en daarna een week zelf reist. Zij hebben ook een twee reizen naar Elephants World. Ik ga zelf van half november tot 4 december, er is ook nog een reis van 18-12 tot 8-1.
Website is: www.commundo.nl zeker de moeite waard.
groetjes,
Marion

Hi Evi en Marion,

Trips naar deze Elephants World worden niet georganiseerd door de site die Marion aangeeft. Wij zijn nergens aangemeld omdat zulke sites zelf geld verdienen aan het plaatsen van touristen en dat wil Elephants World niet.

Waarschijnlijk bedoel je een ander project maar zeker niet Elephants World en anders vermelden zij ies wat niet mag.

Groetjes Wen

Hallo dames,

haha het maakt voor mij niets uit want ik heb in principe al met Agnes afgesproken dat mijn zus en ik gaan.

We komen aan in bangkok op 16 sep en willen dan zo snel mogelijk naar het project. Wij blijven daar 4 weken!

groetjes evi

Hi Evi,

Hardstikke leuk!
Ik neem aan dat je inmiddels actief mailcontact hebt met Agnes?

Hou me op de hoogte van de reis, ben benieuwd wat je ervan vind!!

Groetjes Wendy

Hey Wendy

Ja zeker, heb al aardig wat contact met haar gehad.

Ik laat zeker weten hoe het was!

Groetjes evi

:cheer:

Hi Evi en Wendy!
Ik heb jullie contact gevolgd en met veel enthousiasme vorige week zelf gemaild omdat het mij ook echt super leuk lijkt! ik heb alleen nog steeds geen reactie gehad, enig idee hoe dat komt en of ik het ook op een andere manier kan proberen?
Alvast bedankt!

Groetjes Roxanne

Hi Roxanne!

Leuk om te horen!

Het kan inderdaad zo zijn, Agnes is even ’ offline ’ omdat haar man ernstig ziek is, meer kan ik even niet zeggen, ik wacht zelf ook in spanning de mail af.

Maar zodra ze weer kans ziet zal ze direct antwoorden! Nog even geduld hebben dan maar…

Ik hou dit forum in de gaten dus als je vragen hebt hoor ik ze verder wel!
Je mag me ook altijd mailen op wenmelis@hotmail.com

Groetjes Wen!

Hi Roxanne!

Leuk om te horen!

Het kan inderdaad zo zijn, Agnes is even ’ offline ’ omdat haar man ernstig ziek is, meer kan ik even niet zeggen, ik wacht zelf ook in spanning de mail af.

Maar zodra ze weer kans ziet zal ze direct antwoorden! Nog even geduld hebben dan maar…

Ik hou dit forum in de gaten dus als je vragen hebt hoor ik ze verder wel!
Jullie mogen me ook altijd mailen op wenmelis@hotmail.com

Groetjes Wen!

Hey Roxanne,

De eerste keer dat ik mailde duurde het ook even en de 2e keer kreeg ik al snel reactie terug. Het is even afwachten maar als je dan antwoord krijgt, krijg je ook een zeer enthousiast en uitgebreid mailtje terug!

Mijn zus en ik hebben er super veel zin in. Gaan morgen nu eindelijk ons ticket boeken. Enig idee wanneer je wilt gaan? Wij zijn er ca. vanaf 14 sep en dan 4 weken.

Groetjes Evi

Dat klinkt niet goed, ik wacht nog maar even af dan… Ik kom aan in bangkok op 20 augustus en zou dan voor 2 weken willen blijven. Het lijkt me echt super om te helpen!
Bedankt voor jullie snelle reactie!
Groetjes

Hey Roxanne,

Je moet uiteraard even de mail van Agnes afwachten maar ik wilde eerst ook 2 weken en dat wilde zij niet. Omdat ze je moeten inwerken en de dieren aan je moeten wennen (ook wel erg logisch!) wilde zij dat ik min. 4 weken kwam. Dat mailde ze me 2 weken geleden. Ik ga dus 4 weken.

Groetjes!