*Hi,
Afgelopen maart heb ik vrijwilligerswerk met olifanten gedaan. Na lang zoeken heb ik eindelijk een project gevonden die eerlijk is en geld ook echt besteed aan de dieren zelf en niet in hun eigen zak steekt!
Ik ben via via in contact gekomen met Jan en Agnes Verheek, twee Nederlanders die een aantal jaren geleden naar Thailand zijn verhuist en nu actief meewerken aan de opbouw van het project.
Het project heet Elephants World en het is een opvang voor bejaarde, zieke, illegale, gehandicapte en mishandelde olifanten. Tussen de bergen van Kanchanaburi - Thailand, heeft Elephants World een groot gebied waar deze grootste landdieren ter wereld verblijven totdat ze hun laatste adem uitblazen. Dr. Samart heeft het project opgericht en hij is tevens olifantendokter. Een man met een groot hart, hij is actief bezig in Thailand om nog meerdere projecten op te zetten om het welzijn van de dieren beter te maken.
Het is er echt onwijs mooi en het is een hele belevenis in een andere wereld!
Je kunt er een dag meelopen tijdens je vakantie maar ook als vrijwilliger terecht voor een langere periode.
Wat je zoal kunt doen is olifanten voeden, verzorgen, observeren, bananenplanten kappen en de olifanten schrobben in de rivier. Ook zorg je ervoor dat de verblijfplaats schoon is voor de olifanten. Dit alles doe je in samenwerking met het team van de mahouts en andere vrijwilligers. Als je voor een langere periode gaat kun je toeristen rondleiden en studenten helpen met diverse activiteiten zoals gewassen planten etc.
Het is echt onwijs leuk en leerzaam geweest en heb echt super genoten! Mijn planning is om elk jaar minimaal een week terug te gaan en daar vrijwilligerswerk te doen. Ik help nu vanuit Nederland mee om de stichting " Help Elephants World" op te zetten. Hiermee willen we donaties gaan regelen voor het project want zij hebben het echt hard nodig!
Als jij ook een keer met deze beesten met grote oren wilt werken of een keer een dag wilt meelopen of het project wil bezoeken tijdens je vakantie dan kun je Jan en Agnes mailen op:
[EMAIL=“janenagnes.verheek@gmail.com”]janenagnes.verheek@gmail.com
Zij willen je alle verdere informatie geven die nodig is. Er worden geen grote bedragen gevraagd, als je een langere periode daar vrijwilligerswerk doet is het enige dat ze vragen dat je op de markt zelf je voedsel inkoopt, verblijf is op kosten van EW.
Als je het project gaat bezoeken zullen ze een kleine bijdrage vragen om zo weer voedsel en voorzieningen aan te schaffen voor de olifanten.
En natuurlijk vragen ze dat jij net zo’n groot hart hebt voor deze dieren zoals wij dat hebben!
Ik kan alleen maar aanbevelen om het project een keer te gaan bezoeken, het is ECHT geweldig EN eerlijk!
Ik heb wat foto’s in mijn album opgeslagen zodat je een indruk krijgt van het project…
Wendy*