Als je een binnenlandse vlucht wilt boeken in Brazilië ben je het voordeligste uit via Braziliaanse luchtvaartmaatschappijen als TAM of Gol Linhas Aereas, alleen heb je hiervoor een CEP nodig (soort van postcode) die overeenkomt met je Visa-card. Dit is als Nederlander niet te doen, omdat Nederlandse postcodes niet herkend worden.
Na een tijdje zoeken heeft mijn Braziliaanse huisgenote de oplossing gevonden: betalen met ‘factuur’! Je kan hiermee online je vlucht boeken, vervolgens print je je factuur, ga je zsm (geloof dat je max 3 dagen de tijd hebt) naar een bank (maakt niet uit welke), laat je factuur zien en betaal deze. Je krijgt een bewijs van betaling mee (bij mij werd er iets op mn factuur geprint) en binnen een paar dagen heb je dan de bevestiging en je ticket in je mail. Ideaal om zo goedkoop mogelijk te vliegen!!
Ik heb dit bij TAM gedaan, weet niet 100% zeker of dit ook voor de andere airlines geldt.
Kijk even of je bij betaling de optie ‘boleto bancario’ kan kiezen, dan zit je goed!
hou er echter wel rekening mee dat een storting vanuit het buitenland naar Brazilië heel wat tijd kan nemen
(ik wachtte eens 30 dagen vooralleer een bedrag op mijn Banco do Brasil rekening effektief beschikbaar was)
dus, als je deze procedure wil volgen begin er dan best tijdig aan
Een truuk was om de Engelse versie van de website te kiezen, als ik me goed herinner.
Helaas wist ik dat eergisteren niet meer, toen ik de reis van mijn kleinzoon zou betalen.
Bij Azul trouwens.
Het ging niet, mijn NL creditcard werd niet geaccepteerd, ook al staat de bankrekening geregistreerd op mijn Br adres. De CEP lijkt het dus niet te zijn.
Dus maar betaald met mijn Br bankrekening, maar vreemd blijft het.
Bij de meeste winkels etc wordt de Nl Creditcard gewoon geaccepteerd, al vragen ze soms om de CPF (dat zal te maken hebben met duurzame gebruiksgoederen).
De “Boleta bancario” (is meer een soort acceptgiro, maar giro heeft hier nooit bestaan) gebruik ik ook vaak, maar dan betaal ik via de internetbanking van mijn bank. Dat kan uiteraard niet met een Nl Bank. Het probleem is namelijk dat je die boleta in cash geld betaalt, en dat moet je dus eerst uit de muur trekken met je pinpas. Leuk probleem: vorig jaar (ik weet niet of dat inmiddels opgelost is) kon ik bij HSBC nog maar 300 reais krijgen, dus dan mocht je meerdere reisjes naar het kantoor maken als het te betalen bedrag hoger was. Of een half uur in de rij extra bij het loket.
Ik heb cash betaald! Ik was niet op de hoogte van alle onhandigheden van overschrijven naar een Braziliaanse bank of dat er een max is (of was) aan wat je mag pinnen. Dat maakt het misschien iets minder makkelijk. Aan de andere kant… Als je er behoorlijk wat geld mee kan besparen, lijkt me in de rij staan of 2x moeten pinnen het wel waard!
Als ik bijvoorbeeld naar Amerika ga koop ik altijd een visa gift card van 500 of 1000 USD voor kleine betalingen. Die dingen kosten rond de twee dollar en je hoeft niet alle betalingen met je buitenlandse CC te doen (vind het zelf veiliger, plus USD 1002 via meastro ipv al die transacties met CC is goedkoper via mijn bank). Die dingen werken ook perfect als je last-minute tickets boekt.
Nou zag ik hier deze maand ook dit soort credit cards liggen bij drogasil (drogist). Ik heb er geen gebruik van gemaakt, maar met zo’n credit card moet het geen probleem zijn om ook hier tickets te boeken. Hier heb je alleen niets aan als je vanuit NLD wilt boeken…