Wie kan er tegenwoordig nog zonder internet?
Whatsapp, Facebook, Google, allemaal reuze handig, ook op reis om met het thuisfront in verbinding te blijven of even snel iets op te zoeken.
Ik heb voor $2 per dag onbeperkt bellen (binnen de USA), smssen en dataverkeer. Okay, het is maar 2G (voor de techneuten: 2.75G EDGE) maar in de praktijk blijkt dat voldoende te zijn om een foto te sturen naar Facebook of om snel even iets te Googlen als je weer eens verdwaald bent. Er is ook een $3 abonnement die sneller is, maar de frequenties die daar voor worden gebruikt (1700/2100 MHz) zitten niet op de gemiddelde Europese telefoon (850/900/1800/1900), dus dat heeft helemaal geen zin.
Het is zelfs mogelijk om op 2G naar de radio te luisteren (ik gebruik daarvoor TuneIn Radio). Tethering (dus met je laptop verbinding maken met je telefoon) werkt ook zondermeer.
Goed, het abonnement is van T-Mobile: http://prepaid-phones.t-mobile.com/prepaid-plans
(AT&T heeft wel compatibele frequenties, maar niet zo’n mooi abonnement).
Ik heb eerst in een RadioShack (onze voormalige Tandy) hier naar gevraagd, maar de verkoopster wilde mij gelijk een telefoon aansmeren. Bij Best Buy al niet veel beter: de verkoper wist niet van het bestaan af en zei: “$2 per day is also $60 per month”, wijzend op een $60 prepaid kaart.
In een ‘echte’ T-Mobile winkel werd ik gelukkig goed geholpen. De SIM-kaart kost $10 en dan voor $10 kan je hem vullen. In dit geval dus goed voor 5 dagen. Normaal gebruik ik namelijk de Wifi van het huis of gratis Wifi van een winkel of restaurant (Applestore, Ikea, Nordstrom), maar toen ik een reis van Portland naar Seattle ging maken wilde ik onderweg en in het hotel kunnen internetten. (Het hotel vroeg trouwens $5 voor Wifi). De dagen dat je weer gebruik kunt maken van Wifi, haal je de kaart weer uit je telefoon om zo $2 op je tegoed te besparen (tegoeden kan je oa. via de website van T-mobile zien, ook kan je daar via een creditcard bijvullen - minimaal $10). Na 90 dagen niet gebruikt te hebben, vervalt de kaart en het telefoonnummer.
Het bleek echter dat mobiel data nog steeds niet werkte. Het toegangspunt (APN) was namelijk niet ingevuld.
Dat werkt als volgt (op Android, andere telefoons zijn vergelijkbaar):
Ga naar Instellingen – Meer… – Mobiele netwerken – Namen van toegangspunten – menu-toets – Nieuwe APN
Vul in:
Naam: T-Mobile
APN: epc.tmobile.com
Proxy, Poort, Gebruikersnaam, Wachtwoord, Server: niet invullen
MMSC: http://mms.msg.eng.t-mobile.com/mms/wapenc
MMS-proxy, MMS-poort: niet invullen
MMC: 310
MNC: 260
Verificatietype, APN-type, Drager: niet invullen
Druk op de terug-toets om op te slaan en selecteer T-Mobile
Veel bel- en internet-plezier!
Marc