Half april ga ik 10 weken stage lopen in Nieuw-Zeeland. Daarna komt mijn vriend om nog samen een maand rond te trekken, maar hoogstwaarschijnlijk gaan we dan naar Australië. We moeten nog bekijken welk deel van Australië we gaan doen ( we willen zoveel) Dus weet ik nu nog niet in welke luchthaven ik ga aankomen en waar ik ga vertrekken in Australië. Kan je nu tickets bestellen, en ze makkelijk omboeken?
Ik zou wel graag al de vlucht naar Nieuw-Zeeland willen boeken, en dan kunnen we de komende weken beslissen wat we voor de rest gaan doen.
Ervaringen met vliegmaatschappijen zijn ook zeer welkom!
Antwoord is ‘voor de goedkoopste tickets gewoon niet’ (of met forse meerkosten). Duurdere tickets staan makkelijker omboeken toe. Dus ik ben bang dat het beter is te wachten totdat je weet wat je wil…
AirNZ en Quantas zijn de logische keuzen voor dat stuk reis, hoewel VirginBlue ook prima is. Goed opletten wat je boekt, ANZ en Quantas hanteren voor deze kortere vluchten ook ‘standaard niets te eten’ maar voor bedragje extra op het ticket krijg je een keurige warme maaltijd. De cross-Tasman vluchten zijn al minimaal 3.30 uur dus wij vonden die maaltijd toch wel erg handig. Voor NL-NZ gewoon kijken welke A-merk maatschappij voor jullie datums het beste is, en erop letten hoe lang de overstap is want lange wachttijd betekent vaak weer kosten voor extra hotelletje.
Van Nederland naar Nieuw-Zeeland moet niet al te duur hoeven zijn. Vuistregel is om naar vluchten die op donderdag vertrekken te kijken, deze zijn vaak voordeliger.
Ik ben al iets van 3 keer heen en terug gevlogen naar Nieuw-Zeeland en in alle gevallen ben ik voor de voordeligere opties gegaan waar ik uiteindelijke prima ervaringen mee heb gehad. Hier kwam dan wel bij kijken dat ik meer dan 2 keer moest overstappen, maar als je je bedenkt dat het best een eindje vliegen is vond ik het aangenaam om de benen even te kunnen strekken en change of scenery te hebben. Ik heb ook geen enkele keer een hotel hoeven boeken of iets. De langste stopover die ik heb gehad was iets van 10 uur en dat was op Changi airport in Singapore, maar er was genoeg te doen om mee te vermaken en heb zelfs gebruik gemaakt van mijn tijd om de stad te ontdekken met een gratis tour die het vliegveld aan reizigers met een stopover van meer dan 5 uur aanbood.
Deze vluchten waren met Cathay, Singapore Air, KLM, Quantas en Emirates. KLM was de minste van allen en de Aziatische (Cathay, Singa.) de prettigste. Aziatische mensen zijn over het algemeen vriendelijker.
Wat betreft vluchten tussen NZ en Australië die kun je ook prima boeken aldaar. Ik heb zelfs een vlucht voor een schappelijke prijs kunnen boeken een week voor vertrek. Een risico, tuurlijk, maar bleek goed te doen. De verschillende maatschappijen hebben vaak aanbiedingen en vluchten hoeven niet al te prijzig te zijn buiten de vakanties en feestdagen om.
De maatschappijen van daar om in de gaten te houden zijn Jetstar (AU) en Air New-Zealand (NZ).
Jetstar is vaak de voordeligste en is dan ook niet al te comfortabel, maar het brengt je wel naar je bestemming die opzich niet al te ver weg is.
Air New-Zealand is toch even een stukje beter en niet al te veel duurder als er aanbiedingen zijn.
Persoonlijk ga ik in dit soort gevallen niet echt uit van een voorkeur en probeer ik gewoon voor de voordeligste te gaan. Nogmaals, het is vaak een niet al te lange vlucht en het is nu ook weer niet dat ik in het laadruim tussen de huisdieren wordt gestopt. De stoelen zijn gewoon net even wat minder zacht terwijl het me wel vaak een hoop geld scheelt. Maar goed, dit is natuurlijk persoonlijk. Je moet zelf beslissen hoe comfortabel je het wilt hebben.
Kort gezegd, ja, een domestic flight boeken aldaar is geen probleem en bied je veel meer vrijheid als je nu nog niet exact weet waar jullie heen zullen gaan.
Ik zal er echter wel even bij vermelden om of een retour ticket te boeken of een uitgaande vlucht te boeken bij je boeking van je heenvlucht. Als je dit niet doet en bijvoorbeeld met een enkeltje aankomt dan kunnen ze je binnenkomst weigeren en ben je verplicht een uitgaande ticket ter plekken te boeken.