Thaise olifant Motala eerste olifant ter wereld met prothese

Afgelopen week bereikte mij via een mail van mijn vader, die woonachtig is in Chiang Mai, het bericht dat op hij op 5 september 2007 op het nieuws had gehoord dat de Thaise olifant Motala (die zo onfortuinlijk was geweest in Birma op een landmijn te stappen) een prothese heeft. Zij mag zich de eerste olifant ter wereld noemen met 3 poten en een kunstpoot.

Hieronder voor de geïnteresseerden een deel van een verslag over het bezoek dat mijn vader twee maanden eerder nog aan haar bracht -toen ze nog geen prothese had- in het Elephant Hospital in de buurt van Chiang Mai:

*"Motala is een nationale beroemdheid. Helaas konden we niet dichtbij haar komen en moest ik foto’s op flinke afstand nemen. Ik was teleurgesteld dat ze geen prothese droeg maar alleen een witte zak om haar linkervoorpoot, die ze duidelijk heen en weer schommelde. Er was een steunbalk aangebracht waarop ze kon rusten als ze moe was. Motala kreeg een speciale verzorging. Ze had een hele ruime behuizing. Op de vloer lag een wit zeil, haast smetteloos schoon voorzover ik dat op die afstand kon zien. Er stond een kabinet met medicijnen blijkbaar speciaal voor haar. *

*Aan de andere kant van het middengebouwtje waren nog een paar stallen. Hier hadden de olifanten niet zoveel ruimte als Motala. De opzet van het geheel was een rusthuis met vijf permanente bewoners. Aan de kant van stond een bordje met een foto van Motala nadat zij op een landmijn was getrapt. En tot mijn grote verrassing was aangegeven dat de operatie aan haar poot was opgenomen in het Guinness World Records boek van 2001 onder Medische Wonderen. Een team van dertig dierenartsen had de langdurige operatie uitgevoerd en daarmee het leven van Motala gered. *

Motala is een thaise olifant uit de provincie Chiang Mai. Zij werkte legaal in de Birmese bossen, niet ver van de grens. In Birma is er veel meer werk voor de olifanten dan in Thailand. Zij was gedurende de lunchpauze het bos ingestuurd om voor haar eigen lunch te zorgen. Plotseling hoorde de mahoet een knal en luid getrompetter. De helft van de linkervoorpoot was aan flarden. De zwaargewonde olifant moest vijf kilometer op eigen kracht afleggen om bij een weg te komen waar vervoer klaar stond. Ze deed daar drie uur over. De tocht naar het hospitaal vanuit Burma duurde nog eens twaalf uur. Het mag inderdaad een wonder heten dat ze nog in leven is."

Eva

Bron: familielid en Elephant Hospital