De 1200 medewerkers van de immigratiepolitie op Suvarnabhumi Airport krijgen van de Rajabhat Suan Dusit Universiteit les in etiquette. Zij moeten in het ‘Sawasdee Project’ leren hoe ze bezoekers moeten groeten en bedanken. De zogeheten ‘wai and smile’-training is het gevolg van het grote aantal klachten van toeristen naar Thailand over de manier waarop ze bij binnenkomst en vertrek tegemoet worden getreden. Ongeveer 30 procent van de ondervraagde reizigers klaagt over beambten die niet glimlachen en zelfs ronduit onvriendelijk zijn. Ook zijn ze niet tevreden over de soms lange wachtrijen bij de immigratieloketten.
Overigens geeft het onderzoek ook aan dat 70 procent van de reizigers geen problemen heeft met de immigratiedienst. Deze laat weten dat de grensformaliteiten strikt blijven, om te voorkomen dat ongewenste gasten op valse papieren het land binnenkomen. Als het project op Suvarnabhumi een succes is, komen ook andere grote luchthavens in Thailand aan bod.
*Bron: Thais Verkeersbureau / www.thaisverkeersbureau.nl *