Vanuit een plotselinge ingeving hebben we besloten om in februari of maart naar Thailand te gaan voor 3 weken. Nu lees ik erg wisselende verhalen op internet over het weer in maart. Sommige sites zeggen dat het dan te warm is, andere sites zeggen dat dit pas vanaf april is. We hebben nog niets geboekt, omdat we het nog op het werk aan het regelen zijn. Maar een beetje vooruit denken kan nooit kwaad…
We zijn van plan om een beetje rond te trekken met trein, bus of chauffeur. We zijn met z’n 4en dus moeten nog even kijken welke optie ons het handigste lijkt (tips en ervaringen hierover ook altijd welkom). Zijn er plaatsen die we in maart beter kunnen mijden? En we willen eindigen met een aantal dagen uitrusten aan het strand. Phuket schijnt dan wat warm te zijn en ook behoorlijk ver vanaf Bangkok, waarop we willen vliegen. Zijn er dichterbij Bangkok dan plaatsen waar het goed toeven is met een fijn strand?
Alvast bedankt voor de reacties!
Twee jaar geleden was ik er in feb-mrt , normaal ga ik in nov-dec. Alles hangt ervan af hoe goed je met de hitte kunt omgaan.
Helaas heb ik de neiging om teveel te willen ondernemen. November-december is voor mij vele malen beter.
Probeer februari aan te houden, dat scheelt sowieso enkele graden, en ga eerst naar de gebieden waar je geen of weinig water hebt. Je komt dan dus in het heetste gedeelte van je vakantie aan het strand, wanneer je het dus het hardst nodig hebt.
De temperaturen beginnen hoog, en lopen nog op gedurende je vakantie.
Hans.
Nou ik was enkele jaren geleden in de periode maart geweest naar Bangkok.
Nu ik had sandalen aan tijdens mijn voettocht door Bangkok,toen ik ff moest wachten voor het rode licht aan een kruispunt om over te steken,stonden mijn tenen in brand.(bij manier van spreken)
Zou veel drinken meenemen en zeker geen open schoenen zoals sandalen aandoen. (mijn tip)
Als je van Phuket terug richting Bangkok gaat dan kan je misschien je tenten opslaan in Hua Hin. Er zijn veel dingen te zien en te doen in Thailand, maar als het om badplaatsen gaat vind ik Hua Hin een ideale keuze.( je hebt er diverse goede winkels en restaurants)
We willen ook het liefste in februari gaan, maar het is lastig om het op zo’n korte termijn te regelen op het werk. Maar duidelijk wel onze voorkeur.
En George, is Hua Hin een goede badplaats om even bij te komen van het rondtrekken? Zie dat het veel dichter bij Bangkok ligt en daardoor beter in het schema zou passen (aangezien we verder niet naar het zuiden wilden trekken). Nu hoeven we toch niet naar allerlei go-go bars, maar gezellig in de avond een drankje doen en eventueel een dansje wagen is niet verkeerd. Dat is mogelijk in Hua Hin?
Ik begrijp wel dat maart een veel grotere kans heeft op hoge temperaturen… Zijn er plaatsen die je dan beter kan mijden? Begrijp dus dat Bangkok echt flink warm is, maar hoe lang heb je daar feitelijk nodig als je maar 3 weken de tijd hebt? We zijn mensen die vooral houden van cultuur, tempels en mensen (al is mooie natuur natuurlijk nooit weg).
Zoals al eerder gezegd: alle tips en adviezen zijn welkom. Tenslotte is de voorpret het leukste en met informatie van de ervaringsdeskundigen is het allemaal wat gerichter zoeken.
Hee Jeroen,
Hua Hin is prima geschikt. Er is een straat met bars voor een drankje en een praatje. Een echte discotheek is er niet.
Vanuit Hua Hin zou je ook een dagje Cha Am kunnen doen, doe dit niet in het weekend, want dan is het druk met Thaise mensen.
Bangkok heeft als voordeel dat je vrij gemakkelijk even kunt afkoelen in een aircon-omgeving zoals een shopping mall of cafe. Ook de skytrain is uitgerust met airco. Dus dat is weliswaar f…ing hot, maar nog wel te doen.
Hans.
Nou Hua Hin heeft een gezellige avondmarkt, waar je heerlijk kunt eten.
Bij Kao Takiab (tempel iets buiten het centrum) moet je ook even bezoeken voor het uitzicht over Hua hin stad.
Je vind daar ook aan de tempel een samenscholing van wel honderen apen,die komen bedelen voor wat eten.(oppassen geblazen die apen kunnen soms wel agressief overkomen:ze trekken het etenszakje dikwijls uit je handen)
Wat je ook beslist moet bezoeken is het Maruekataywan Palace( teakpaleis) dit paleis ligt op de weg naar Cha am (zalig genieten van de rust)
Hua Hin heeft ook 2 floatingmarkten namelijk de Hua Hin floating market en de Sam Phan Nam Floating Market.waar je gezellig kan rondkeuvelen.
Hou je van tempels dan moet je beslist een bezoekje brengen aan de Wat Monkol (ligt buiten Hua Hin centrum 25km)

Het beste is een taxi of een motorfiets te huren,omdat er geen rechtstreekse verbindingen zijn naar deze schitterende tempel.
Ikzelf ben er al verscheidende keren geweest,het complex heeft nog verschillende kleine boedha’s waar de mensen de beelden met bladgoud bedekken.
Je kunt er ook een daguitstap van maken omdat er een cafetaria aanwezig is.
Misschien is Pattaya een idee, relaxen kan er, dag tripjes genoeg, big buddha on hill (tempel enzo) aantal shopping malls, markten, floating market, strand van pattaya is iets minder, maar op een half uur daar vandaan voor iets van 30 baht geloof ik, kun je naar Koh Larn, met de echte bounty stranden (helder water, wit strand)
Veel kroegjes, restaurantjes, en idd wel veel go go bars en beer bars, (waar sommige mensen over vallen als ze dit lezen…)
Maar tis maar net wat je zelf wilt zien vind ik… ![]()
Maar Pattaya is alles te doen en te zien, voor ieder wat wils… ![]()
En ong 1,5 tot 2 uur met de taxi vanaf Bangkok, voor ong 1000 baht… bus/trein geloof ik 100 baht…
Pattaya is een beetje 't zelfde als Phuket, op de stranden na dan… maar goed dan heb je Koh Larn, of als ik t goed heb/schrijf Bang Saray, ook mooi… vlakbij Pattaya
Nou Kevin,Pattaya ligt aan de andere kant van de olifantenslurf van Thailand!(natuurlijk is dat niet veraf gelegen van Bangkok)
Maar de mensen komen van Phuket en als ze met de bus reizen richting Bangkok kunnen ze eventueel halte houden in Hua Hin om daar een paar dagen door te brengen alsook in Cha Am.
Kunnen ze nadien nog beslissen indien ze nog tijd over hebben om eventueel naar Pattaya te rijden met de bus.
Hallo,
Ik lees hier dat maart al een warme maand is. Nu is mijn planning dat ik van 12 april tot 17 mei in Thailand (land op Bangkok) zit. Is dat echt rampzalig? Ben van plan om wel het een en ander aan activiteiten te doen ook. Ik denk dat ik zelf wel goed tegen warmte kan, 30 graden hier vind ik lekker. Maar ik weet niet of je dat zo kan vergelijken met daar ivm luchtvochtigheid enz…Op www.klimaatinfo.nl staat dat het maar een paar graden scheelt ivm maart.
Hoe zit het met andere backpackers/toeristen in deze periode? Ik reis alleen dus vind het wel fijn om af en toe wat aanspraak te hebben met andere reizigers.
Pattaya is helemaal niet een beetje hetzelfde als Phuket. Sommige mensen, waaronder jij blijkbaar ook, denken dat Phuket alleen uit de badplaats Patong bestaat. Maar Phuket is het grootste eiland van Thailand, met ook rustigere stranden dan het drukke Patong.
April en mei zijn vaak de warmste maanden, maar ook in februari en maart is het gewoon warm. April is zeker niet rampzalig. Jij landt juist op het goede moment, want van 13 t/m 15 april is het Songkran, Thais Nieuwjaar, in Bangkok 3 dagen lang feest en afkoeling genoeg want de hele dag door wordt je natgegooid en gespoten met water. Toptijd, en een van de leukste feesten van het jaar.
Je zal voldoende andere reizigers tegenkomen, dus daarover hoef je je echt geen zorgen te maken.
En nee, de Nederlandse warmte is niet te vergelijken met de Thaise warmte…
Januari tm april ‘dry season’ en daartussen 'rain of green’season
Ik zelf kan goed tegen de hitte in het droge seizoen (beetje te vergelijken met een hittegolf in NL)
Strakblauwe lucht en je hoeft je geen zorgen te maken dat het gaat regenen.
In 'rain’season zijn de temperaturen welliswaar iets lager,maar ik heb ervaren dat het drukkend warm is.
Vooral in de stad zweet je je een ongeluk.Ik had dat in de maanden juni,juli,augustus.
Ook de stevige buien zijn vervelend.
De verkeer in de stad loopt echt dan helemaal vast en de straten staan blank haha…
En zeker als je een strandvakantie wil is het naar als het de hele dag keihard regent.
Vorig jaar een week op Koh chang geweest in juni en nonstop geregend! balen…
Dus ik zou maart zeker gaan!
Als je van phuket naar boven reist is het misschien een idee de eilanden samui,tao en panghan te combineren.
Bij Chumphon kun je dan de trein pakken naar bangkok die ook langs hua hin gaan (het uistappen waard)
Wil je de gogo bars mijden zou ik Pattaya zeker overslaan.
In hua hin of de andere locaties zul je zeker veel ‘normale’ barretjes vinden.
Jeroen
Ik zei ook: op de stranden na
maar kwa uitgaan e.d. bedoelde ik…
Oké bedankt! Perfecte timing dus :). Nog een vraagje wat betreft het klimaat. Is het verstandig om eerst naar het zuiden te gaan (stranden enz) en vervolgens naar het noorden om wandeling/activiteit/hiking trips te doen of andersom? Eerst naar het noorden vanuit Bangkok en dan naar het zuiden?
Alvast bedankt!