Hallo,
Ik woon ongeveer 4 manden in het uk maar ik heb nog steeds geen werk gevonden darrom ik wil terug naar het nederland maar in het nederland ik heb alle dingen stop gezeet zo als ziekenfonds . uitschrijven van het gemeente.mijn huur woning stop gezet.en mijn wwb uitkering . Ik weet niet als ik ga terug naar het nederland hoe kan ik mijn alle dingen terug hebben.dat is mekelijk of niet.
Hoi,
Je kan terug gaan naar Nederland maar dan moet je alles weer opnieuw starten.
Ik woon nu sinds 4 maand in de UK en ga over 3 jaar terug. Ik ben vanuit Engeland gewoon op huurwoningen in Ned. blijven reageren. Hierdoor maak ik direct een grote kans op een huurwoning bij terugkeer. Maar jij hebt ruim 4 maand geleden je huurwoning in Ned. opgezegd en ik denk niet dat je je opnieuw hebt ingeschreven. Je zult dus helemaal opnieuw moeten starten met het verzamelen van punten o.i.d. om een huurwoning te krijgen.
Je kan je pas weer in het GBA in Nederland inschrijven als je een verblijfadres hebt. Dit kan ook een woning van vrienden/familie zijn. Let op; als zij een uitkering hebben, kan het volgens mij zijn dat zij gekort worden op huursubsidie/uitkering ofzo als jij je bij hun inschrijft. Maar volgens mij moet het geen probleem zijn als je bij iemand gaat wonen die een baan heeft of een eigen woning (dus geen huur).
Wat betreft je uitkering; Als je bent geemigreerd uit Nederland en je komt terug ben je volgens mij een zogenaamde gemeenschapsonderdaan en heb je geen recht meer op een volledige uitkering, maar wel een bepaalde percentage. Je kan hierover meer informatie vragen bij het CWI (dit kan ook via de email, scheelt weer in belkosten).
Zodra je je in Nederland bij het GBA hebt ingeschreven ben je ook weer verplicht om in Nederland een ziektekostenverzekering te hebben. Verzekeringsmaatschappijen mogen je niet weigeren! Als je terugkeer bijna rond is, kan je natuurlijk al bekijken welke verzekering voor jou het voordeligst is.
Zoals ik het nu zie zal het niet heel makkelijk zijn om terug te keren. Het grootste probleem voor jou is op dit moment denk ik je huisvesting in Nederland en daarna een uitkering (wat bv. niet meer 100% bijstand is o.i.d.) maar i.v.m. je status als gemeenschapsonderdaan maar een bepaald percentage.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt…maar informeer goed over het hoe en wat voordat je weer teruggaat.
Beste reisgenoten,
Uiteraard heeft onze wereldreis een zak geld gekost. Terug in Nederland willen we uiteraard zo goedkoop mogelijk een leuke woning vinden. Ik heb een mooie tip;
Zoek op marktplaats.nl Advertentie **372735919 **Dit bureau kan je snel en makelijk verder helpen!