Tentoonstelling Henry van de Velde: Passie - Functie - Schoonheid

Als je na de Biënnale Art Nouveau en Art Déco nog niet genoeg hebt van deze schone kunsten – zie voor meer informatie mijn topic hierover – kun je nog naar het Jubelparkmuseum gaan. Tot 12 januari 2014 is daar een mooie tentoonstelling van Henry van de Velde te bezichtigen ter ere van zijn 150e geboortedag. Mooi, zeg ik, want ik heb al eerder laten weten dat deze kunststromingen tot mijn favorieten behoren. En wat ik zo bijzonder vind aan deze kunstenaar is dat hij gebruiksvoorwerpen maakte die niet alleen mooi waren, maar ook reproduceerbaar en toegankelijk voor jou en mij. Dit was zijn levenswerk en deze is in een chronologisch overzicht in het overzichtelijke Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in het Jubelpark te bewonderen.

Tentoonstelling Henry van de Velde Passie - Functie - Schoonheid in Jubelparkmuseum
**
Wit en overzichtelijk**
Wit en overzichtelijk, zijn dan ook mijn eerste gedachten als ik door het museum loop. Eerst zie ik werken van andere kunstenaars uit de Arts en Crafts-beweging, zoals een bureau van Victor Horta, maar als ik me omdraai, verschijnen de schilderijen van Van de Velde op mijn netvlies. Waar hij begon met Realisme, en eindigde met Pointillisme en beïnvloed werd door de vrije schilderkunst van zijn kennis Vincent van Gogh, eindigde hij met het idee dat deze vorm van kunsten niet relevant waren. Ze waren immers niet toegankelijk voor het algehele publiek, alleen maar voor een rijk topje daarvan. En daar kon hij zich niet in vinden. Hij ging zoals de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis noemen ‘esthetische en harmonische omgevingen scheppen die het leven van mensen zouden verbeteren’. In zijn theoretische stuk Déblaiement d’Art (De Grote Schoonmaak, vrij vertaald) pleitte hij voor kunst dat meer toegankelijk was voor de gewone man en functioneel te gebruiken was.

En dat is wat ik hier tentoongesteld zie. Van juwelen die hij in 1894 voor familie en vrienden maakte tot nog niet eerder voor het publiek tentoongestelde meubels van het bureau van koning Leopold III. Henry’s passie - zijn levenswerk, uitgemond in functioneel glanzend zilverwerk en porselein met organische vormen, zijn boekbanden en stoffen vol kronkellijnen waarin ik verdwaal - wordt in aangenaam wit licht tentoongesteld. De curatoren hadden de naam van de tentoonstelling niet beter kunnen kiezen, als je het mij vraagt.

Henry van de Velde - Gordelsluiting, ca. 1898-1899 © Sabam, Belgium,2013-2014

De lijn is een kracht
Volgens Van de Velde is de lijn een kracht. Henry observeerde de natuur nauwkeurig: bewegingen van golven op het strand bijvoorbeeld zijn te herleiden in zijn werk. Ik blijf in het museum wat langer hangen bij de maquettes van zijn huizen, waarschijnlijk omdat ik de dag daarvoor zijn huis ‘Bloemenwerf’ heb mogen bewonderen. Velen beschouwen dit huis als het manifest van Van der Velde van zijn artistieke werk. Ik loop iets verder en aanschouw het huis ‘De Tent’, Henry’s derde woning in Wassenaar. Ik neem de maquette aandachtig in me op, zodat ik het huis misschien herken als ik in Wassenaar ben. Ik kies ervoor nog even te verdwalen in zijn kronkellijnen van zijn stoffen voor ik het museum verlaat na zijn werk in een boek te hebben aangeschaft. Onderweg kom ik nog meer te weten over Henry’s leven, zoals over zijn dieptepunt. Wil je meer weten over episodes uit het leven van Van de Velde als ballingschap en hoe het echtpaar Kröller-Müller Henry uit zijn dieptepunt hielpen, bezoek dan ook de tentoonstelling, ik vind het een aanrader voor als Art Nouveau en Art Déco omarmt net als ik!

Henry van de Velde -Paar zesarmige kandelaars, 1898-1899 © Sabam, Belgium, 2013-2014

**Meer informatie?
**Voor meer informatie over deze tentoonstelling, bezoek dan de website van het Jubelparkmuseum (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis).

Naast de Biënnale Art nouveau en Art Déco zijn er meer activiteiten te beleven in Brussel binnen deze kunststromingen. Ga uit eten in Art Déco stijl in bijvoorbeeld het Bozar en vergeet dan niet hun toetje van een ronde chocolade bol met chocolademousse te bestellen, als je het over aanraders hebt.

Liever een tour door Brussel omtrent dit thema? Bezoek dan bijvoorbeeld de Biënnale Art nouveau en Art Déco of ga met Korei naar de overzichtstentoonstelling in het Jubelpark en de brievententoonstelling in de Koninklijke Bibliotheek.

En zo zijn er nog veel meer activiteiten te bezoeken in Brussel rondom dit thema. Zie daarvoor deze pagina op de website van het Jubelparkmuseum.

*Met dank aan Visit Brussels, Toerisme Vlaanderen en Toerisme België voor Wallonië & Brussel. *