Ik ben volop bezig met de voorbereiding en planning van onze rondreis in september.
Op zich heb ik een imo mooie route samengesteld: Tortuguero - La Fortuna - Rincon de la Vieja - Monteverde - Dominical - Puerto Viejo de Talamanca en terug naar San Jose.
Nu vroeg ik me af of Tenorio met de Rio Celeste een no go is in september. De plaatjes zien er echt prachtig uit maar ik lees ook dat het in regentijd eigenlijk niet de moeite waard is omdat dan de blauwe kleur van de Rio Celeste teniet gedaan wordt.
Iemand ervaring met deze reisperiode?
Tortuguero, La Fortuna en Monteverde zijn behoorlijk toeristische plaatsen, waar de bevolking leeft van het toerisme en de prijzen elk jaar weer hoger. Niet erg authentiek Costa Rica meer.
Er zijn zeer heel erg veel alternatieven. Rincon de la Vieja is een mooie plek. De zuidkant van het schiereiland Nicoya, bijvoorbeeld Montezuma, is weer eens heel wat anders, de tocht per pont van Puntarenas naar het schiereiland is de moeite waard. De omgeving Dominical-Uvita- Ojochal is zeker de moeite waard. Dan zijn er de walvissen te zien. Drake Bay, nabij NP Corcovado is bijzonder. San Gerardo de Dota, de tegenhanger van Monteverde, waar ook quetzals zijn te zie, dan verder via Turrialba, waar je kunt raften, door naar de Caribean zijde, Puerto Viejo of Manzanillo bijvoorbeeld.
Zomaar wat plaatsen, er zijn er nog zoveel meer, waar je vooral kunt genieten van de mooie natuur, zonder voortdurend in de voetsporen van anderen te lopen.
Dank voor je input, Otto.
Ik lees in al je berichten een negativiteit over La Fortuna en omstreken.
Persoonlijk spreekt mij die omgeving wel aan, wat ik ervan lees en zie. Bovendien zitten wij in het laagseizoen dus het valt mogelijk best mee.
Misschien leuk om te vermelden dat ik juist de goedkoopste en meeste ‘waar voor je geld’ accommodaties gevonden heb in La Fortuna en Monteverde. Dominical en omstreken vind ik best aan de prijs.
Waarom ik La Fortuna niet meer aanraad?
La Fortuna heeft zijn faam te danken aan de toen nog actieve vulkaan Arenal. In die tijd, jaren '90, was het een mooie plek. Fantastisch gezicht zo 's avonds als je de gloeiende lava van de vulkaan zag afrollen. Mooi gebied met hier en daar wat cabina’s waar je voor een paar dollar per nacht kun slapen.
Allerlei lieden zijn toen ook begonnen met hotels te bouwen. Nog één en nog één en nog meer. Veel te veel hotels!
Inmiddels slaapt de vulkaan en nogal wat toeristen haken af. Hotels hebben financiële problemen en eigenlijk zou de helft al failliet moeten zijn, ware het niet dat banken ze de hand boven het hoofd houdt, anders zou het voor de bank ook een ramp zijn en zou de regio met allemaal lege hotels een puinhoop worden. De sfeer is daarom daar niet meer wat het was. Ook doen zich andere problemen voor, die te maken hebben met de veiligheid.
Heet water baden voor $80 p.p entree vind ik een belachelijke entree prijs.
Hoewel er ook andere hotels bij Arenal/La Fortuna zijn die lagere tarieven hebben.
Bij mij in de buurt zijn er ook heet water baden, helemaal natuurlijk, geen dikke amerikanen die luidkeels aan de bar zitten, midden in de heetwater baden, maar gewoon puur natuur, en voor $5 entree. Zomaar ergens midden in het bos!
En die “meeste waarde voor je geld” aanbiedingen zijn allemaal commerciële Booking.com trucjes.
De mooiste hotels verkopen hun kamers echt niet tegen 50%.
Die krijgen hun gasten vanzelf wel.
Ik zelf prefereer onbekende plekjes, zonder torenflats en asfaltwegen, en nog verstopt in de natuur.
Maar het is natuurlijk aan een ieder om uit te maken wat, waar en hoe hij of zij het graag wil beleven!
La Fortuna vonden wij juist wel erg gaaf. Die vulkaan ziet er zo mooi uit, prehistorisch! Ook is er een gratis hotspring dus je hoeft niet zoveel geld te betalen hiervoor. Maar je hoeft er niet lang te blijven, met 1 dag heb je het wel gezien.
Tenorio weet ik helaas niet in die periode. In maart was het wel erg mooi en blauw! Wij hadden daar een heel erg leuk hotel met een flinke ‘tuin’ stuk grond eromheen waar tours gegeven werden. Daar hebben we ook de luiaarden gezien. De tweetenige en drietenige luiaard.
Hallo, Je schrijft “Bij mij in de buurt zijn er ook heet water baden, helemaal natuurlijk, geen dikke amerikanen die luidkeels aan de bar zitten, midden in de heetwater baden, maar gewoon puur natuur, en voor $5 entree”
Ik heb ook al gezien dat de spa’s die op internet staan erg hoge prijzen vragen; je hebt al eens gereageerd op onze route (weet niet of we dan in het gebied waar jij woont zullen zijn) en we zouden dus graag tips hebben over andere spa’s.
Groet
Chris
Inmiddels hebben wij 3 nachten in La Fortuna verbleven en wij vonden het daar ook prachtig. Ik deel de mening van Monofeliz dus ook niet. Wij zaten in een prachtig hotel met hotsprings dus dat zit dan al in de overnachtingsprijs.
Wij hebben het super gehad maar hadden dan ook een hotelkamer met privé tuin, terras, zonnebedden en een privé thermal pool. Echt super gaaf!
Ben heel blij dat we hiernaar toe geweest zijn want dit was het mooiste hotel van de route en in de omgeving genoeg te doen.
De heet water baden zijn er op verschillende plaatsen in Costa Rica. De bekendste zijn natuurlijk rondom de vulkaan Arenal. Op deze website en ook op deze website kun je lezen waar de bekendste heet water baden zijn in Costa Rica.
Maar veel minder bekend zijn die bij Hatillo, 15 minuten ten noorden van Dominical, kijk hier. (Ik woon daar in de buurt) Maar ook in de buurt van San Vito, helemaal in het zuiden. Maar daar is geen website van. je kunt er alleen te paard komen…Vraag het de hoteleigenaar in San Vito.