TE KOOP: 4X4 Ford Explorer ’94 / Chili - Nov 2012

Hallo,

We kochten deze auto begin mei in Suriname en zijn nu onderweg richting Chili. In November 2012 zal onze reis (1 jaar) doorheen Latijns Amerika helaas op zijn einde lopen.

De auto heeft een Chileens kenteken. Hmm waarom? Wel, de reden is eenvoudig: een koppel reizigers kocht deze wagen in Chili en reisde er mee richting Suriname. Daar hebben wij onderling een contract opgesteld waardoor we zonder problemen alle grenzen vlot kunnen oversteken. Zodra we in Chili aankomen, zorgen we ervoor dat de auto op onze naam wordt geregistreerd en bijgevolg kunnen we deze dan eenvoudig opnieuw verkopen.

De laatste 2 maand hebben met deze 4×4 reeds Suriname, Guyana, Venezuela, Colombia doorkruist en tot november reizen we nog door Ecuador, Peru, Bolivia, Brazilië, Argentinië & Chili.

Als we met de Ford Explorer over verharde wegen reizen, rijden we standaard in 2-wiel aandrijving. De 4x4 kan je echter eenvoudig inschakelen en dat bleek een uiterst noodzakelijke keuze als het terrein ruwer wordt. (bv. Bij het beklimmen van de Brownsberg in Suriname of op de Guyanese “hoofdweg” richting Brazilië (lees: modder, modder en nog eens modder!))

Het leuke aan eigen vervoer hebben is de ongelooflijke luxe om te gaan en staan waar jij op dat moment echt zin in hebt. Kamperen op een godverlaten strand en zelf je potje koken? … het kan! Je ontmoet vaak ook de sympathiekste locals op de meer afgelegen plekjes.

In theorie is de auto groot genoeg om achterin met 2 personen te slapen. Het enige wat je dan hoeft te doen zijn de zetels plat leggen en alle spullen vooraan zetten of in een tentje plaatsen. Na enkele weken in de auto geslapen te hebben verkiezen wij echter om alle spullen in de auto te laten en zelf in een (grotere & betere) tent te slapen.

De Ford is goed onderhouden, alle onderhoudsbeurten worden telkens uitgevoerd en daarvan hebben we nog alle papieren.

Hieronder alle details van de auto en de bijbehorende campingspullen.
De details van de Ford Explorer SPORT:
4X4
Bouwjaar 1994
4.0 V6
Benzine
175.000 km (gereviseerd bij 148.000 km)
Airco
Automaat
Elektrische ramen
Trekhaak
Radio
Reserveband
Bekleding goed (gebruikssporen)
Centrale deurvergrendeling
Bagagerek op het dak

Campingspullen
1 Kleine tent voor spullen
1 kussen
1 groot deken (die liggen onder de slaapmatjes)
2 slaapmatjes (gevuld met lucht)
2 stoelen
1 tafel
Elektrische koelbox op accu voor in de auto
Gaskooktoestel op gasflesjes
Kookgerei: pannenset, borden, bekers, bestek, rasp en tupperware bakjes (lock&stock) etc.

Extra: 2x jerican (20liter), verschillende spanlinten, …

Mocht je interesse hebben in de aanschaf van deze geweldige reizigersauto en ook zo”n mooie reis willen maken?

Mail ons dan!

thibaultcastel@hotmail.com

Geïnteresseerd in tips & foto’s of gewoon om enkele leuke ideeën op te doen? Aarzel niet om ons te contacteren of een kijkje te nemen op onze blog: http://samenzonderweg.posterous.com/

vele groeten,
Thibault & Emily

Prettige reis nog.

Hebben jullie het koopcontract getekend in bijzijn van een Notaris?
En heeft een contract opgemaakt in Suriname ook rechtsgeldigheid in Chili?

Zijn zo twee vraagjes die bij me opkomen…

Hoi!

we hebben onlangs onze terugvlucht aangepast dus wensen hier graag ook aan te passen.

De auto is niet langer te koop in november 2012 maar wel degelijk half/eind Januari 2013 in Chili/Argentinië/Brazilië.
Op dat vlak zijn we vrij flexibel en hangt het vooral van de koper af!

Met vriendelijke groeten,

Thibault & Emily

t.a.v Grietzen en mogelijks andere geïnteresseerden

De voorbije maanden reisden wij vanuit Suriname door Guyana, Brazilië, Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru & Bolivië met een eigen opgemaakt koopcontract.

In overleg met de vorige eigenaar stelden we dit contract samen op aangezien het in Suriname niet alledaags is om hiervoor naar een notaris te gaan. Als alternatief dien je in de boekenwinkel een soort “plakzegel” aan te kopen om vervolgens hierop de officiële handteking te plaatsen.

De douane formaliteiten verliepen in alle landen heel vlot. Een kleine uitzondering bleek Peru & Bolivia. Maar na enige uitleg en 5 min discussiëren kwamen we ook hier eenvoudig het land binnen.

Aangezien de auto uiteraard op onze naam moet staan om die officiëel door te kunnen verkopen, reizen wij binnenkort richting Santiago om daar de officiële naamswijziging te laten uitvoeren.

Vervolgens is er geen enkel probleem om die op een later moment te gaan verkopen. In bv. Chile gebeuren dergelijke transacties wel in het bijzijn van een notaris en wij wensen dat dan ook op een correcte manier te laten verlopen. (notariskosten voor de nieuwe eigenaar)

Met vriendelijke groeten,

Thibault & Emily

Hoi!

Mooi dat zonder de auto op naam te hebben dat het gelukt is te reizen, ik zou graag de tekst van het “kale” contract zien.

Wens jullie veel succes bij het binnengaan van Chile! Hier zul je vreemd genoeg waarschijnlijk de grootste moeite moeten doen om het land binnen te komen! Hoor graag of het (probleemloos) gelukt is!

Sowieso als er niet gemeld is dat de auto langer dan 3 maanden het land verlaat mag je een boete betalen. Als ze daarover beginnen vraag maar meteen naar de hoogte ervan, zal naar schatting maximaal 10 tot 15 euro bedragen.

**Zie niet in waarom de auto op jullie naam gesteld moet worden indien jullie zo dadelijk met het contract tot in Chile geraakt zijn?!?!?! **Als je een koper vind kan de auto toch rechtstreeks op hun naam geschreven worden?

Greetz,
Bart

In 2007 heb ik zelf met heeeeel veeel moeite met een Chileense auto Chile verlaten waarvan de tenaamstelling in verwerking was, probeerde nl. na een dikke anderhalve maand met het Solicitud de transferencia plus contract Compraventa het land te verlaten. Werd eerst geweigerd en na een dagje zwoegen had ik van de hoogste douane pief in de provincie goedkeuring en persoonlijke garantie op schrift gekregen, de douane beambten aan de grens geloofden het allereerst niet… maar durfden hem niet te bellen, haha.

Ik ben ook erg benieuwd!

Ze zullen bij de Chileense grens wel even opkijken, normaal is dat 99,9999% van de chileense voertuigen terugkeren met de oorspronkelijk eigenaar. Er zullen zeker vragen worden gesteld, ik heb een donkerbruin vermoeden dat de Boliviaanse en Peruaanse duane-ambtenaren de bui al zagen hangen…

Mocht je toch zonder problemen de chileense grens overkomen, dan moet het volgende obstakel overwonnen worden. Normaal is dat zowel koper als verkoper zich beiden persoonlijk bij een kantoor van het “Registro Civil” melden en daar de transactie tekenen.
Nou begrijp ik dat de auto nog steeds op naam van de vorige eigenaar staat, dus eigenlijk zou deze vorige eigenaar zich moeten melden, samen met de toekomstige eigenaar van de auto. Ik vraag me af hoe ze bij het registro civil reageren op een contract opgemaakt in Suriname, zonder tussenkomst van een chileense notaris.

Maar ik zou zeggen, hou ons op de hoogte :vak02:

O ja, indien mogelijk, zou het beter zijn om de auto niet op jouw naam te zetten bij het binnenkomen van Chili maar direct op naam van een nieuwe eigenaar. Dit om te voorkomen dat je twee keer belasting moet betalen (1,5% impuesto a la Transferencia).