Tazara Train

Heeft iemand ervaring met de Tazara trein van Dar es Salaam naar Mbeya?
En is deze trein veilig om alleen mee te reizen als man of vrouw. Zowel ik als mijn vriendin willen dat waarschijnlijk gaan doen, na elkaar.

Alvast thanks!

Uitgebreide travellers reports, how to get tickets, video’s van de treinreis, etc. op deze briljante website. Heel de pagina door scrollen en lezen, en eventueel doorklikken op links.

Verder: lees deze zoekresultaten op het Lonely Planet forum.

Voor treinen in het algemeen geldt dat je grote bagage niet in een afgesloten ruim zit, dus dat het slim is om je grote bagage met een slotje vast te maken aan een rek. Niet alleen maar met de klikdingetjes van je tas zelf, want dieven weten hoe ze die los kunnen klikken. Dus neem gewoon een heel licht fietsslotje (bv. cijferslotje of wokkel of wat je zelf prettig en licht van gewicht vindt) mee uit Nederland en maak een essentieel deel van je tas vast (soms kun je het slotje door het ruggedeelte halen), niet door een dunne lus die makkelijk met een mes door te snijden is.
Ook op de ritsen kun je mini hangslotjes doen zodat niemand stiekem iets uit je zijvakken jat. Die slotjes hang ik meestal een beetje uit het zicht om niet uit te lokken dat ze mijn tas met een mes opensnijden (slotjes kunnen idee wekken dat er wat van waarde in zit).

Ik heb wel eens gehoord van een trein in Peru waar dieven hele backpacks het raam uit gooiden, waar dan handlangers stonden te wachten. De bandjes met klikdingetjes hadden ze zo los. Overigens heb ik over de treinen in Tanzania nooit zulke verhalen gehoord. Maar bv. ook in Thailand werd voor de nachttrein wel aangeraden om je tas met een slotje aan een rek vast te maken. En dat geldt net zo goed voor nachttreinen in Europa natuurlijk. Of als het een urenlange rit is waarbij je soms naar de restauratie of wc zult gaan.

Ook al zit er misschien niks van echte waarde in, toch is het natuurlijk balen als je hele backpack en al je kleding weg is!

Mocht je nog meer bescherming willen dan is een metalen net van Pacsafe misschien wat voor je, al denk ik zelf altijd dat zoiets alleen maar onnodige aandacht trekt (want wat zit er nou in je backpack om te jatten… vuile was en wat boeken? maar zo’n glimmend net er omheen trekt wel éxtra aandacht).

Je (kleinere) handbagage bevat meestal je waardevolle spullen zoals camera, geld, dagboek, back-up van foto’s… (een kopie van je foto’s in je andere tas of op internet kan slim zijn), dus die bewaak je continu en verlies je geen moment uit het oog, en neem je dus ook mee naar de wc of restauratiewagen.
Als je slaapt, heb je die in je armen, zittend op schoot of als je een bedje hebt dan stop je hem bij je onder je laken (of in je lakenzak als je die hebt). Ik doe dan ook een lus om mijn been of middel. Of je kunt het als kussen gebruiken. Je paspoort en credit card en bankpas en cash draag je (eventueel verspreid over meerdere plekken) op je lijf, liefst onder je kleding. Er bestaan ook speciale leren riemen met een rits in de binnenkant waar je wat cash briefjes in kunt verstoppen.

Verder hoef je je volgens mij geen zorgen te maken om andere dingen dan STIEKEME diefstal (wat je zoveel mogelijk kunt voorkomen met deze maatregelen). Het lijkt mij sterk dat ze een gewelddadige overval gaan plegen in een volle trein.

Overigens geldt ook buiten de treinen dat je goed op je handbagage moet letten, draag die tas liefst met een band diagonaal over je torso, of als het een rugzakje is met beide banden om je schouders. Niet bungelend aan 1 schouder, of in 1 hand. Er wordt wel snatch & run gepleegd. Vooral op drukke busstations en treinstations en op markten lopen veel zakkenrollers en tassendieven, die ook afleidingstrucs gebruiken.
Op heel drukke plekken draag ik mijn handbagage / kleine dagtas altijd op mijn buik met een hand erop (daarom heb ik het liefst een schoudertas met 1 band, dat ziet er niet onnatuurlijk uit om die zo te dragen… een rugzakje wel).

Nu heb ik je misschien bang gemaakt met al deze tips, maar ik heb zelf als vrouw alleen gereisd met bussen in Tanzania en Kenia en Malawi, en met bussen en treinen in Peru en Brazilië en nog wel meer landen, en het is altijd goed gegaan. Zorg gewoon dat je een van de moeilijkere prooien bent, dan kiezen ze een ander slachtoffer dat minder goed oplet of geen slotjes gebruikt. Dieven zijn net roofdieren, ze kiezen de zwakste en makkelijkste.

Veel plezier! Volgens mij is het onwijs leuk om die treinreis te maken, met kans om giraffen uit het raam te zien!

Oh ja, toen ik er was in 2004 lukte het niet om een treinreis te doen omdat je die zo ver van tevoren moet boeken anders zit het vol… ik vind treinen leuker dan bussen, maar het lukte mij dus helaas niet en ik heb alles met bussen gedaan. Ook prima hoor.
Op seat61.com lees je wel hoe ver van tevoren je kaarten moet reserveren.

1 like

Ik ben wel een aantal keer (gedeeltelijk) met de trein gegaan. was op zich prima te doen. het was wel mooi. ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet zover ging dat ik savonds nog in die trein zat. en ik heb me toen ook voorgenomen dat niet te doen. ik vond dat er behoorlijk gedronken werd. Ik vond die trein dan ook niet zo veilig aanvoelen. (en eerlijk is eerlijk, ik heb me in al die jaren weinig onveilig gevoeld in africa, in mijn ogen zegt dat wel wat) de busnaar mbeya heb ik ook een aantal keer genomen, stuk leuker, gezelliger en je rijdt door mikumi en je bent meer op tijd. (ligt er natuurlijk wel aan welke b us je pakt).

ik zeg bus, vooral als je alleen reist.

safari njema!

1 like

Wow wat een fijne en goede tips! Hartelijk dank!

Op het LP forum staan nogal wat verschillende ervaringen over de trein. Wel/niet leuk, wel/niet gevaarlijk etc.

De express trein lijkt beter en sneller dan de normale trein. Iemand hier ervaringen mee?

Dank voor jullie hulp! Wij hebben er zin in!!

Dat zal dan ook wel zijn hoe mensen het ervaren: wisselend. Op seat61.com staan dus ook wat ervaringen, na een snelle blik had ik het idee dat het voor de meesten een leuke rit was.

Zo verschillen ook de ervaringen met Dar Es Salaam bijvoorbeeld. Ik vond het echt een rotstad en heb daar diverse pogingen tot beroving meegemaakt (allemaal mislukt).
Maar anderen vinden het wel een leuke stad.
Het ligt er maar net aan wat je tegenkomt. Ik zat ook in een hotel (YWCA, afrader) waar geen water uit de kraan of wc kwam en waar het personeel na 19u weg was!! Terwijl ik me graag even had willen wassen na een busrit van 10 uur met kapotte airco. Dus dat helpt ook niet bij de beleving van een stad. :tear:

Het is goed om de verschillende ervaringen te lezen en je eigen keuzes daarna te maken. Je weet dan in ieder geval waar je op moet letten, mocht je toch met de trein gaan.

En nee met die express trein heb ik dus geen ervaring. Maar wat je ook doet, verwacht in ieder geval geen treinen Europese stijl en Europese snelheid! Goeie kans dat de bus sneller is…

Ik zag ergens op seat61.com een sterretje bij aankomsttijd 9.30u, bij het sterretje stond dat je eerder moet rekenen op rond de 13.00u. Om maar even aan te geven hoe het in Afrika gaat… :slight_smile: Ik heb ook regelmatig 4 uur vertraging gehad met een veerboot of een bus die helemaal niet kwam.

Hallo,
Ik ben net terug uit Zanzibar, omdat ik daar gekitesurft heb, maar nu heb ik per ongeluk nog TZS 90.000 (omgerekend €44,56) meegenomen - zat in een van mijn broekzakken. Als je binnenkort gaat, zou jij deze shillings dan van mij over willen nemen tegen een voordelige wisselkoers? Ik kan ze hier in NL niet omwisselen en ben niet van plan om binnenkort nog naar Tanzania te gaan :-/. In Tanzania zelf is het best lastig om een goede wisselkoers te krijgen, dus je hebt er echt wat aan. Ik woon in de buurt van Utrecht (Maarn), maar moet voor mijn werk naar veel verschillende plekken toe, dus kan het eventueel ook langs brengen. Ik hoor het graag. Je kunt me bereiken op mijn mobiel 0654987941 of mailen anouk_kaiser@hotmail.com.

Groetjes,
Anouk Kaiser