Als ik een muziekinstrument of andere producten koop in Amerika, kan dat tax free? Het idee is een muziekinstrument te kopen in de US tijdens een vakantie en dat mee terug te nemen naar Nederland per vliegtuig. Ik heb gehoord dat het per staat lijkt te verschillen, omdat sommige staten wel tax terugbetalen en andere weer niet. Hoe kom ik erachter in welke staat ik wel tax free kan kopen en hoe werkt dat dan? Kan ik met een salestax bon naar de douane en krijg ik dan op elk vliegveld het bedrag terug in zo’n staat, of moet ik me nog elders melden of zo?
Om te antwoorden op je vraag
Ik speel zelf gitaar en inderdaad je kan in Amerika tax free kopen. Alles wat je daar online koopt is zonder tax. Toch bijna alles.
Ik koop online in Amerika via US Shopping Service. Want ongeveer 90% van alle U.S. webshops verzenden niet internationaal of aanvaarden geen buitenlandse kredietkaarten.
US Shopping Service is een soort personal shopping service in Amerika. Ze zijn ook gevestigd in Europa, België denk ik. Dus je kan gewoon in je eigen taal bestellen.
Als je in Nederland woont, je koopt een gitaar in de VS en je neemt het terug naar Nederland, dan vindt de aanschaf in de VS in principe taxfree plaats. Je moet de aankoopnota en jouw paspoort laten zien.
Het is echter wel zo dat, als de prijs van die gitaar hoger is dan een bepaald bedrag (ik dacht iets van Euro 300) je daarover in Nederland NL BTW moet afdragen. Deze regeling is er om concurrentievervalsing als gevolg van BTW te voorkomen (anders zijn amerikaanse gitaren goedkoper dan Nederlandse gitaren, alleen als gevolg van BTW-regelingen). Als de prijs van de gitaar echter beneden die grens ligt, dan hoef je deze in Nederland niet aan te geven (anders heeft de douane veel te veel werk met het innen van kleine bedragen).
Ik sluit niet uit dat sommige staten in de VS geen tax teruggeven omdat de artikelen ‘te goedkoop’ zijn. Dat ze pas tax teruggeven als het goed duurder is dan een bepaald grensbedrag. In de VS verschillen de BTW-tarieven per staat. De regelingen kunnen dus per staat verschillen.
430 euro, want je reist met een commerciële luchtvaartmaatschappij, geen plezierluchtvaart (een privévliegtuig).
Zelfs als je in de VS toch belasting hebt moeten betalen, moet je in Nederland NOG EEN KEER belasting erover betalen, dus pas op wat je doet.
Meer informatie op de site van de Douane/Belastingdienst.